FERENC
PÁPA ÜZENETE 2025 NAGYBÖJTJÉRE
2025.
március 5.
Járjunk együtt a reményben
Kedves
Testvérek!
A
hamvazkodással mint a bűnbánat jelével megkezdjük éves nagyböjti zarándoklatunkat,
a hit és a remény jegyében. Az Egyház mint anya és tanítómester arra hív
bennünket, hogy készítsük elő szívünket és nyíljunk meg Isten kegyelme előtt,
hogy örömmel ünnepelhessük Urunk Jézus Krisztus húsvéti diadalát a bűn és a
halál felett, ahogyan Szent Pál is vallotta: „A győzelem elnyelte a halált!
Halál, hol a te győzelmed? Halál, hol a te fullánkod?” (1Kor 15,54–55). Hitünknek
ugyanis az értünk meghalt és feltámadt Jézus Krisztusa középpontja és ő a biztosítéka
annak a nagy ígérethez kapcsolódó reménynek, amelyet az Atya már beteljesített őbenne,
szeretett Fiában: az örök életnek (vö. Jn 10,28; 17,3).[1]
Ebben a
nagyböjtben, melyet a szentév kegyelme gazdagít, szeretnék megosztani veletek
néhány gondolatot arról, mit jelent együtt
haladni a reményben és felfedezni a megtérésre szólító meghívásokat,
melyeket Isten irgalma–egyénileg és közösségileg – mindannyiunkhoz intéz.
Először is,
úton lenni. A jubileumi év mottója, „a
remény zarándokai”, Izrael népének az ígéret földje felé vezető hosszú vándorútjára
emlékeztet bennünket. A Kivonulás könyve elbeszéli a rabszolgaságból a
szabadságba vezető nehéz utat, melyet az Úr akart és vezetett, aki szereti
népét és mindig hűséges hozzá. Nem gondolhatunk azonban a kivonulás bibliai elbeszélésére
anélkül, hogy eszünkbe ne jutnának azok a testvéreink, akik ma is menekülnek a szegénység
és az erőszak elől egy jobb élet reményében, amelyet maguknak és szeretteiknek
keresnek. Ebből fakad a megtérésre szólító első meghívás, hiszen valamennyien
zarándokok vagyunk az életben. Mindannyian feltehetjük magunknak a kérdést: milyen
hatással van ez a helyzet az életemre? Tényleg úton vagyok-e vagy inkább bénult
és mozdulatlan vagyok, félelemmel és reménytelenséggel telve vagy éppen belekényelmesedtem
a saját világomba? Keresem-e a szabadulás útját a bűnös és a méltóságomtól
megfosztó helyzetekből? Jó nagyböjti gyakorlat lenne találkozni migránsokkal
vagy zarándokokkal, és engedni, hogy történetük megérintsen bennünket. Ez
segíthetne megérteni, mit kér tőlünk Isten, hogy az Atya háza felé tartva egyre
jobb úton lévőkké váljunk. Ez egy jó „vizsga”
a vándor számára.
Másodszor, együtt járni az úton. Az Egyház hivatása
az, hogy szinodálisak legyünk, együtt haladjunk.[2] A
keresztények arra kaptak meghívást, hogy közösen járják útjukat, soha ne
magányos vándorként. A Szentlélek arra ösztönöz bennünket, hogy kilépjünk
önmagunkból Isten és testvéreink felé, és soha ne zárkózzunk be saját
világunkba.[3]Együtt
járni azt jelenti, hogy az egységteremtőkké válunk, abból a közös méltóságból
kiindulva, amely Isten gyermekeiként megillet bennünket (vö. Gal 3,26–28);azt
jelenti, hogy egymás mellett megyünk, anélkül, hogy eltipornánk vagy elnyomnánk
a másikat, irigység és képmutatás nélkül, és nem engedve, hogy bárki is lemaradjon
vagy kizárva érezné magát. Ugyanabba az irányba tartunk, ugyanazon cél felé
törekszünk, miközben szeretettel és türelemmel meghallgatjuk egymást.
Ebben a
nagyböjtben Isten azt kéri tőlünk, hogy vizsgáljuk meg, vajon életünkben,
családjainkban, munkahelyeinken, plébániai vagy szerzetesi közösségeinkben
képesek vagyunk-e együtt haladni másokkal, meghallgatni egymást, legyőzni annak
kísértését, hogy önmagunkba zárkózzunk és csak a saját szükségleteinkkel
törődjünk. Kérdezzük meg magunktól az Úr előtt, hogy képesek vagyunk-e együtt
dolgozni püspökként, papként, megszentelt személyként vagy világi hívőként
Isten országának szolgálatában! Befogadó magatartást tanúsítunk-e konkrét tettekkel
azokkal szemben, akik közelednek hozzánk és azokkal szemben is, akik távol maradnak? Engedjük-e,
hogy a közösség részévé váljanak az emberek vagy inkább a peremre szorítjuk
őket?[4] Erre
a megtérésre szólít a második meghívás: térjünk át a szinodalitásra.
Harmadsorban,
ezt az utat egy ígéret reményében járjuk együtt.
A remény, mely nem csal meg (vö. Róm
5,5), a szentév központi üzenete[5]legyen
a távlata a húsvét győzelméhez vezető nagyböjti utunknak. Ahogyan XVI. Benedek
pápa tanította a Spe salvi kezdetű enciklikában: „Az embernek szüksége van
a feltétel nélküli szeretetre. Szüksége van arra a bizonyosságra, amelynek
alapján elmondhatja: »Sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek,
sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmasságok, sem magasság, sem mélység, sem
egyéb teremtmény el nem szakíthat bennünket Isten szeretetétől, amely Krisztus
Jézusban, a mi Urunkban van« (Róm 8,38–39).”[6]Jézus,
szerelmünk és reményünk feltámadt,[7] él
és dicsőségesen uralkodik. A halál győzelemmé változott, és ebben, Krisztus
feltámadásában rejlik a keresztények hite és nagy reménye!
Ez tehát a
harmadik meghívás a megtérésre: reméljünk és bízzunk egyre jobban Istenben és
az ő nagy ígéretében, az örök életben! Kérdezzük meg magunktól: valóban hiszem-e,
hogy Isten megbocsátja bűneimet? Vagy úgy élek, mintha saját erőmből megválthatnám
magamat? Megélem-e konkrétan a reményt, mely segít értelmezni a történelem
eseményeit és ösztönöz elköteleződni az igazságosság, a testvériség és a közös
otthon gondozása mellett, ügyelve arra, hogy senki se maradjon le?
Testvéreim!
Istennek Jézus Krisztusban kinyilvánított szeretete megőriz bennünket a
reményben, mely nem csal meg (vö. Róm 5,5). Ez a remény „a lélek biztos és
szilárd horgonya”.[8]Az
Egyház ebben a reményben imádkozik, hogy „minden ember üdvözüljön” (1Tim 2,4)
és várja, hogy a menny dicsőségében Krisztussal, a vőlegényével egyesüljön. Avilai
Szent Teréz szavait idézve: „Reménykedj, lelkem, reménykedj. Nem ismered sem a
napot, sem az órát. Virrassz éberen, hiszen minden igen gyorsan múlik, jóllehet
türelmetlenséged kétessé teszi azt, ami biztos, hosszúvá az időt, ami rövid” (A
lélek kiáltásai Istenhez, 15, 3).[9]
Szűz Mária,
a reménységanyja járjon közben értünk és kísérjen bennünket nagyböjti utunkon!
Kelt Rómában,
a Lateráni Szent Jánosnál, 2025. február 6-án, Miki Szent Pál és társai,
vértanúk emléknapján.
Ferenc
[1]Vö. Ferenc pápa: Dilexit
nos enciklika (2024.
október 24.),
220.
[2]Vö. Homília Giovanni Battista Scalabrini és ArtemideZatti szentté avatási
miséjén, 2022. október 9.
[3]Vö. uo.
[4]Vö. uo.
[5]Vö. Ferenc pápa: Spes
non confunditbulla (2024.
május 9.), 1.
[6]XVI. Benedek pápa: Spesalvienciklika(30 novembre
2007), 26.
[7]Vö. húsvétvasárnapi
szekvencia.
[8]Vö. A Katolikus Egyház katekizmusa, 1820.
[9]Uo. 1821.
Uram, maradj Velünk!!!!
VálaszTörlés