Tavaszi nagy
tisztogatás - Nagyböjt
1. vasárnapjának könyörgésében kérjük: „Add
meg nekünk, mindenható Istenünk, hogy a nagyböjti szent időszak évenként
visszatérő gyakorlatai által eljuthassunk Krisztus titkainak megértésére, és
méltó keresztény élettel igazodjunk hozzá.” Urunk megkeresztelkedése és
nyilvános fellépése között van egy lényeges mozzanat, hogy Jézus a Lélek
ösztönzésére a pusztába vonult negyven napra. Itt megkísértette a sátán.
Ezekben a napokban nem evett semmit sem, de végül is megéhezett. (Lk 4,1-13)
A
puszta hallatán, először elhagyatott, kietlen helyre gondolunk, amelyre Isten
nem adott áldást, nincsen vize, növényzete, még eső sem hull rá. Aki odamegy
negyven napra, negyven évre vagy akár csak egy hétre, az számoljon azzal, hogy
komoly kísértésben lesz része. Különös lélektani állapot, amikor az ember
kimegy a sivatagba, a semmibe, hogy ott egyedül legyen (mint, aki meg akar
halni), s elgondolkozzék élete különböző helyzeteiről, sorsának alakításáról és
alakulásáról, ám ott aztán begyűrűzik minden és mindenki. A korai remeték is
azért vonultak el, hogy a sivatagban egyedül legyenek, de éppen, hogy nem
voltak egyedül, mert az egyedül való Isten ott is jelen van.
Az a világ, amely
a zajban nem érzékelhető és nem látható, feléled a csendben, az ürességben, a
semmiben. Amint a csillagok, melyek nappal is az égen vannak, de csak a nap
nyugtával tündökölnek a tiszta éjszakában, úgy a sivatagi magány is közel hozza
azokat a gondolatokat, történeteket, lelkeket, amelyekkel valakik a közelükbe
férkőznek. A látható és a láthatatlan világ horizontja a sivatag, a puszta,
ahol láthatatlanul a teremtő Isten is jelen van. Mózesnek is a puszta mélyén
jelent meg Isten angyala az égő csipkebokorban, ott adott küldetést Mózesnek,
hogy kivezesse népét. Illés próféta is Jezabel királynő bosszúja elől a
sivatagba menekül, negyven nap és negyven éjjel nem eszik. Egy holló jön végül,
és kenyérrel táplálja, amitől erőre kap,
s így indul az Istennel való találkozás hegyéhez.
Jézus mielőtt nyilvános
működését megkezdi, a sivatagba megy negyven nap és negyven éjjel böjtöl. A
végén jön a kísértő, és kenyérrel, hatalommal, hírnévvel csábítgatja, hogy adja
fel önátadásban élt egzisztenciáját. Jézus hűséges maradt Atyjához: többet ér
neki az Atya szava a kenyérnél; Isten szolgálata minden földi uralom
reményénél; a bizalom a bámulatba ejtő csodánál. Jézus mindenben az Atyáért
van, az ő akaratát teljesíti, és áldozat-vállalásának értéket is az önátadó
szeretet adta. Mindezt értünk tette. Aki Krisztusban hisz, megvallja hitét.
(Róm 10,8-13) A hit örök életet szerez, amikor Jézus örök áldozatát, a
Szentlélek által mutatjuk be az Atyának. (MTörv 26,4-10) A nagyböjti
visszavonulás a zajos világból, az elcsendesedés, segítsen meghallani Isten szavát,
indítson bűnbánatra és tökéletesítse szeretetünket.
„Dicsőség és hála légyen néked, Urunk, Jézus.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése