Otrokocsi
Fóris Ferenc 1648-ban Otrokocson
született Gömör vármegyében református köznemesi családból. Családi neve a Flórián egyházi személynév
rövidülésének változata, akár a Fóri, Fórika becéző apanév. Szüleitől mély
vallásos nevelést kapott és alapvető tanulmányait a sárospataki iskolában
végezte.
1669-ben a szatmári iskolában tanított,
ahol a jezsuita Kolics Lukács páter felvetette a fiatal mesternek az alapvető
kérdést: „Hol volt a reformált egyház Luther,
Kálvin és Zwingli előtt?” A kérdés
zavarba hozta Fórist és később is foglalkoztatta. 1667-72-ben az utrechti egyetemen tanul.
1673-ban a doktorok koszorújával ékesítve tért vissza hazájába és elfoglalta a
rimaszécsi lelkészi állást.
Ekkor szakadt a magyar
protestantizmusra történetének legválságosabb korszaka: a
Wesselényi-összeesküvés leleplezését követő országos megtorlások ideje. A
felkelőkkel tartott összeköttetés címén a Pozsonyban székelő rendkívüli
törvényszék megidézte és felelősségre vonta a protestáns papokat,
prédikátorokat és tanítókat. Egyes prédikátorok híveik közt maradtak és a
katolikus esperesek felügyelete mellett kereszteltek, eskettek, felolvasták
Pázmány, Káldy prédikációit, temettek. Mintegy huszonöt fiatal nőtlen papot
pedig, elvégezvén Nagyszombatban a hittudományi tanfolyamot, katolikus pappá
szenteltek.
Fóris Ferenc 1674 márciusában
megjelent a törvényszék előtt, de sem a fogda, sem a munka nem törte meg
szilárd ellenállását, és ama 25-30 közé tartozott, akiket a rendkívüli törvényszék
a nápolyi gályákra ítélt.
Lipótvárról 1675. március 18-án indították el a tíz
hónapig tartó útra Morvaországon, Ausztrián, Stájerországon át Triesztig, onnan
január közepén a nápolyi gályákra, ahonnan 1676. február 11-én Ruyter
tengernagy közbenjárására kiszabadultak, és holland hajókon mentek Velencébe,
onnan Zürichbe. Fóris Ferenc itt röviden leírta
száműzetését és kiállott sanyarúságait.
Zürichből társaival Utrechtbe ment,
hogy régi ismerőseit fölkeresse, akik segítették tanulmányaiban. Még 1676-ban,
hét társával átkelt a tengeren, Angliába ment, ahol az oxfordi könyvtár
rengetegébe temetkezett. 1679-ben elhagyta nyugatot és visszatért rimaszécsi
lelkészi lakába prédikálni.
Rimaszécs |
1681-ben, még az országgyűlés
végzése előtt, amely engedélyezte a száműzöttek hazatérését, Gyöngyösön
lelkész, ahol Szent Vazul görög egyházatya műveit olvasta. Imakönyvet adott ki
hívei számára. Tépelődött, lelke háborgott. Hatással volt rá a spanyol
származású de Royas Kristóf tinini püspök békeszózata a magyar országgyűléshez
és annak protestáns tagjaihoz, amely a közeledésre és az egyesülésre hívta fel
az elszakadt testvéreket.
1687-ben Kassára került két éven át
gyakran kereste az eszmecserét a jezsuitákkal és az egri kanonokokkal. Irodalmi
művein a megértés, a lelki közeledés, a vonzódás hangjai uralkodnak.
1690. március elején a helvét főkurátor kizavarta őt
parókiájából. Nyugatra megy, és a kálvinisták és lutheránusok egyesülésén
dolgozott. Ősszel átkelt a tengeren, hogy az oxfordi könyvtárt látogassa. Ott
újból a könyvtár rengetegébe temetkezett, kora tudósainak és az ősegyház
atyáinak írásait tanulmányozta, amikor “csodálatos fény ragyogott fel
elmémben”, amely őt a katolikus vallásba sodorta. Eleinte ördögi kísértésnek
vette a rendkívüli élményt és kérte Istent, hogy szabadítsa meg tőle. A belső
sugallat után lassan belátta, hogy a pápa nem az antikrisztus, amint azt a
harcok hevében hagyományszerűen mondani szokták. Az ősatyák írásai pedig meggyőzték
őt arról, hogy az Egyház az evangélium szerves folytatása. Nem kelt ki többé
műveiben a katolikus vallás ellen.
1691 novemberében a franekeri egyetem kálvinista tudósait:
Burmannt, Esseniust, Boetiust hallgatta, akik megkedvelték a szorgalmas,
tehetséges és lelkes magyar ifjút. Az egyetemen folyt heves harcok nyomán a a
Biblia minél mélyebb és igazibb megismerésére, a régi felfogás és az újítás
között felmerülő ellentétek kiegyenlítésére törekedett. Foglalkozott
hittudománnyal, nyelvészettel, történelemmel, elsajátította a héber, káld és
görög nyelvet. Itt írta meg nagyobb feltűnést keltő Origines Hungaricae című kétkötetes munkáját, amely összehasonlító
nyelvészetünkben hosszú ideig kiváló iskolát nyitott meg.
1693 májusában
Utrechtben tanárát, Leusdent látogatta meg, akinek ajánló levelével
Amszterdamon és Németországon át visszatért Kassára.
Protestáns hitsorsosai óvakodtak tőle, ő pedig nyíltan
kereste az eszmecserét a jezsuitákkal és az egri kanonokokkal.
A kassai
jezsuita Annuae szerint 1694 januárjától három hónapon át rejtőzködve élt a
kassai Kisdi-féle szemináriumban, majd 1694. április 13-án, Húsvétvasárnapot
követő kedden, életgyónást végzett és „privatim” megáldozott. A kassai
kálvinistáktól félve nem vallotta meg áttérését.
Kassai Szent Erzsébet dóm |
Az egri püspök tanácsára gyalog Nagyszombatba ment és ott
elmerült Kempis Tamás Krisztus követése című művének olvasásába. A nagyszombati
egyetemi nyomda egymás után adta ki legújabb írásait, végül „mint lassan csiszolódó drágakő Isten országának építéséhez”, 1694. augusztus 29-én ünnepélyesen áttért a katolikus
vallásra, keze írásával fogadta, hogy ahhoz élete utolsó leheletéig hű marad. A
Szent Miklós templom előtt nagy tömegnek mondott beszédében a tévelygő juhokhoz
hasonlította magát, amelyet a jó Pásztor megtalált és vállán visszavitte a
többihez. A protestáns közvéleményt megdöbbentette a nagy tudós és gályarab
átállása, aki egész életében az igazságot követte, kereste, őszinte
meggyőződését, tiszta lelkiismeretét követte, és megnyugvást talált a katolikus
Egyház kebelén. Az Examen reformationis
című munkája őszintén feltárja lelki fejlődését:
„Magamon
tapasztaltam, hogy a lelkek mélyén ott van a szeretet az Anyaszentegyház iránt,
pedig akkor még tévedésben voltam. Isten belső megvilágításban megmutatta, hogy
a vallási békét csak úgy szolgálhatom, ha megismerem az Anyaszentegyházat és
azt teszem törekvéseim központjává. Mélyreható és súlyos kutatások után
napról-napra érvek alapján meggyőződtem róla. Ezért ne csodálkozzanak rajtam s
ne gyalázzanak protestáns barátaim, hogy szakítva hitegységünkkel, a római
Egyházhoz csatlakoztam s most azt óhajtom, hogy ők is kövessék példámat a
viszálykodás és elkeseredett harcok feladásával.” A Theologia
prophetica című munkájában mondja, hogy a Szentírás, a régi szentatyák és
az imádság érlelte meg benne az elhatározást.
1694-ben Nagyszombatban kiadott Apologeticum bonae conscientiae testimonium (A jó lelkiismeret hitvédelmi bizonyítéka)
című művének a címében is hangoztatja a protestánsok rágalmai ellen
és a katolikusokkal való nyílt tárgyalásának okait: se non aliter, quam unice
validis e Scriptura Sacra depromptis argumentia permotum esse a Deo ad dandam
Ecclesiasticae pacis Catholicae operam… vagyis: „nem
másként, csak egyedül a Szentírásból vett érvényes érvekkel indított el Isten arra,
hogy munkálkodjam a Katolikus Egyház békéjén...”
Fóris Ferenc hő vágya volt, hogy
Rómába zarándokoljon és a pápa előtt hódoljon, leszálljon a katakombák mélyére,
a vértanúk sírjaihoz, akik életüket adták Krisztusért és az Egyházért, hogy
leboruljon a két apostolfejedelem sírjára, a sziklára, amelyre Krisztus az
Egyházat alapította. Végül tanulmányozni kívánta az egyházi élet középponti
kormányzó szervét, a kúriát, amelyet azért tisztelt, mert a szellemi és
fegyelmi bomlással szemben egységet, szilárdságot biztosít, amely a krisztusi
tanítás kristálytiszta forrása.
A Rómába utazó Fóris a hatóságoktól
útlevelet és ajánló levelet szerezett, s alig másfél hónap alatt, 1696 november
elején elérte az Örök várost. A Kongregációnál röviden ismertette múltját.
Kérése, hogy a Kongregáció római tartózkodási idejére szerezzen tartásdíjat. A
Kongregáció november 12-i ülésén hat hónapra havi 15 scudo segélyt szavazott
meg. A scudo 5 aranykoronának felelt meg, amiből Fóris kényelmesen megélhetett
és mozoghatott. Érintkezett a város és a kúria híres hittudósaival, a pápa
személyes hittudósával, és eltemetkezett a könyvtárakban, ahol főképpen az
egyházatyák műveinek kiadásait használhatta. Szorgalmasan látogatta a Sapienza
római egyetem bölcseleti, hittudományi és jogtudományi előadásait, hogy eme
tudományokból összefoglaló szigorlatban beszámoljon az egyetem tudósai előtt és
doktori fokozatokat szerezzen.
Otrokocsi Fóris Ferenc katolikus hitét és
jámborságát táplálták a katakombák, a földalatti Róma, a bazilikák ősi
egyszerűsége. Közben peregtek a hónapok és kevés volt a hat hónap, ezért a
bécsi nunciushoz folyamodott, kinek közbenjárására a Kongregáció április 15-én
tartott havi ülésében újabb hat hónapra folyósította a havi 15 scudo segélyt.
Lankadatlan szorgalommal folytatta
egyetemi tanulmányait, és a Kongregációhoz fordult, hogy szerezze meg számára,
noha nem egyházi férfiú, a pápa hozzájárulását a bölcseleti, a hittudományi és
a jogtudományi doktori fokozat elnyeréséhez.
Fóris előrehaladott kora ellenére
szerencsésen megküzdött a szigorlatok roppant feladatával. Szeptember 30-án már
mint a hittudomány és a vele egybekapcsolt bölcselet, továbbá mint a két jog
doktora mondott hálás köszönetet a Kongregációnak, Isten áldását, hosszú életet
kívánt jótevőinek, hogy eredményesen munkálkodjanak az Anyaszentegyház javára.
A maga részéről azon lesz, hogy hazájában az elszakadt testvéreket az igazság
útjára és a Szentlélek adta békességben egy akolba édesgesse. 70 scudo
útiköltséggel és három ajánlólevéllel hagyta el Rómát, amely felejthetetlen
élményekkel és szilárd hittel töltötte meg a lelkét.
Az egyetemet alapító Pázmány |
1698 januárban már Nagyszombatból
adott életjelt szerencsés megérkezéséről. Egymás után megjelent munkáiban
fel-felbukkannak a római emlékek, élmények. Meghatotta a rend és fegyelem,
amely Rómából az egész világegyházra kihat, a katakombák és az őskeresztény
bazilikák eredeti kereszténységet lehelő légköre, hiszen már Szent Jeromos
megjegyezte – írta Fóris –, hogy a rómaiak vallásosságát és szilárd hitét a
vértanúk sírjainak gyakori látogatása táplálta. Ismerte az újkor jelentős
hittudósait vagy műveiket, pl. Canisius Szent Péter egyházdoktort, azokat, akik
az egyetemes Egyház lelki megújulásának apostolai voltak: Néri Szent Fülöpöt,
Loyolai Szent Ignácot, és Kalazanti Szent Józsefet.
Római évének friss benyomásait
tükrözi a "Roma civitas Dei
sancta", azaz Róma, Istennek
szent városa című munkája, amely 1698 őszén jelent meg Nagyszombatban. Még
október 17-én öt példányt leküldött a Kongregáció titkárának azzal a kéréssel,
hogy egyet ajánljon fel nevében XII. Ince pápának és a pápa hittudósának. A
titkár megköszönte a küldeményt, a pápa atyai szeretettel fogadta a neki
ajánlott példányt és apostoli áldását küldte szerzőjének.
A Rákóczi-szabadságharc anyagi
nehézségeket okozott, ugyanakkor egymás után haltak meg jótevői, munkáinak
kiadását vállaló mecénásai. Minden munkájában az ellenfél meggyőzésére
törekedett. Kéziratban munkái közül említésre méltó a Historiae Hungarorum Ecclesiasticae című, amely a magyarok
megtérésétől saját koráig szövi az eseményeket. 1699-ben a nagyszombati
Akadémia jogtanára és a káptalani levéltár őre. Kollonich Lipót érsek megbízásából az esztergomi érseki és
káptalani levéltár anyagának feltárásával is foglalkozott. 1713-ban még egyszer
Rómába látogatott. Hazatérése után is fáradhatatlanul dolgozott. Két munkáját
is kiadta, amely életcéljának foglalata: a kereszténység egyesítése, és a
szétszakadt erők összefogása a kereszt ellensége, a török ellen.
Haláláról a nagyszombati plébánia
anyakönyvébe feljegyezték, hogy 1717. október 1-jén hunyt el (más forrás
szerint 1718-ban), és a Szent Mihály templom cintermében helyezték örök
nyugalomra.
Egy kései méltatója így jellemezte: „Otrokocsi Fóris Ferenc, korának egyik legkiemelkedőbb elméje
és több irányban úttörője, fáradhatatlan kitartással végig küzdött viharos élet
után érkezett meg a nyugalom kikötőjébe.”
Dicsőség e reformátornak!
(Krisztus Világa 2017. október, 4-6. old.)
Öszeállította: Darvas-Kozma József
Öszeállította: Darvas-Kozma József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése