François-Marie
Arouet, művészi nevén Voltaire-ről (1696-1778) azt jegyezték fel, hogy nem volt
elég szerény és alázatos, nem volt elég modoros úriember ahhoz, hogy
méltósággal és megfontoltan üljön a helyén, ellenben folyamatosan féltékeny
volt neves kortársaira, valamint a fiatalokra és tapasztalatlanokra is.
Szétágazó munkássága ellenére zaklatott életű, aki 1758-ban a Genf közeli Ferney-ben
vásárolt egy olyan birtokot, amelynek egy része Franciaországban, egy része
Svájcban, egy része pedig Németországban terült el, így bármelyik hatóság
zaklatta, átsétálhatott birtoka másik országhoz tartozó részébe. A felvilágosult
monarchia híve, szenvedélyesen támadta kora társadalmát és az egyházat. Imádság című versében mégis vallja:
Ó Isten, kit félreismer az ember, ó Isten,
kit minden hirdet,
Ó hallgasd meg a végső szót, amit ajkam rebeg.
Akkor is a
hozzád vivő utat kerestem, amikor tévelyegtem,
Veled volt telt a szív, amely zavartan vert.
Félelem nélkül nézem már az
örök fényt,
Nem hiszem, hogy Isten, aki a földnek ajándékozott,
aki napjaimat
jóságával itatta át,
a kínnak adna át engem örökre, mikor kialszik életem
lángja.”
Nem vakmerőség szerintem, még az Istennel olykor hadilábon álló
ember részéről sem, ha nem veszíti el derűlátását örök sorsa felől, ha egyszer megtapasztalta
Isten gondoskodó jóságát és igazságát.
Isten jósága kiárad mindenkire, kimutatja
szeretetét és megbecsülését az igazak iránt: „A Seregek Ura bőséges lakomát
rendez minden nemzetnek.” (Iz
25,6-10a) Akkor mindent világossá tesz, feltárja szándékát, majd megsemmisíti a
halált, letörli a könnyet minden arcról, lemossa a gyalázatot az egész földön.
Isten elhalmozott minket Fia megváltása által, ezért nekünk is számítgatás
nélkül kell a jót gyakorolnunk. (Fil
4,12-14.19-20)
Ha életünk programja Isten akaratának teljesítése, akkor mindig
tapasztalni fogjuk, hogy „mindenre képes
vagyok abban, aki nekem erőt ad.” Így képes leszek építeni az olvasmányban
megígért teljesség ünnepét, és részt venni a Báránynak, Isten Fiának és megdicsőült
jegyesének, az Egyháznak menyegzőjén.
Az evangélista két példabeszédet kapcsol
össze. Az egyik önmagában vigasztaló, a másik figyelmeztető. Az üdvösség
lakomája Jézus példabeszédében menyegzői lakoma lesz. (Mt 22,1-14) Isten
menyegzős lelkeket akar, akik szabad elhatározásból, örömmel és szeretettel
állnak Fia mellé. Ezért minden embert meghív Fiának az emberi nemmel tartott
menyegzőjére, a végső idők nagy messiási lakomájára. A királyi menyegzőről
szóló jelenetben mindent ajándékként kapnak a meghívottak, ez a kegyelem.
A menyegzős
ruha nélküli ember hanyagul, személyes készület nélkül fogadta a meghívást.
Ezért dobják ki. A mit sem törődők Isten jóságát utasítják el, ezért Isten
ítéletet hirdet fölöttük.
„Örüljünk és
ujjongjunk szabadításának!” Iz 25,10.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése