Tisztelt ünneplő és emlékező székely Testvéreim!
A kisgyermekek jogosan kérdezik tőlünk: Mit ünneplünk?
A felnőtt pedig: Mi 1956 igazsága?
1956-ról először a családunkban hallottam, mikor a felnőttek beszéltek róla és amikor a Szabad Európa rádiót hallgatták szüleim. 1961-ben már falunk Könyvtárában kíváncsian lapoztam és olvastam a kommunisták által kiadott „Az 1956-os ellenforradalom és leverése” című brosúrát és könyvet – tudva azt, hogy az ellenkezője az igaz. Amikor budakeszin lakó rokonaink hozzánk látogattak, akkor is bővült ismeretem.
1) 1989-ig
nem mondhatta el, nem írhatta meg senki nyilvánosan
mindazt, amit számára a forradalom és szabadságharc jelentett. Legfeljebb
családi körben mondhatták el emlékeiket, élményeiket. Egy emberöltő pedig túl
hosszú kényszerű csend ahhoz, hogy kialakuljon a
nemzeti köztudat és az események tudományos feldolgozása
is eljusson bizonyos szintig.
Azt is meg kellett tapasztalni, hogy aki a barikádokon
kockára tette életét, a nehéz börtönévek után ritkán válik alkalmassá a sok
szakértelmet kívánó társadalmi, politikai irányító szerepre.
Nem
tett jót 1956 igazságai felfedezésének, hogy a szabadság éveiben bizony számos
és sokszor egymással vetélkedő szabadságharcos csoport, szövetség vallotta
magát a forradalom és szabadságharc igazságai igazi letéteményesének. Aztán
lassan elcsendesedett a vita, az egykori tiszteletre méltó harcosok
megöregedtek, sokan el is költöztek már e világból. De most sem jutottunk
közelebb 1956 igazságaihoz.
- Az egyik ilyen terjedő állítás, hogy a forradalom egyáltalán nem volt spontán magyar akció, hanem a Szovjetunióban tervezték meg, onnan robbantották ki, hogy aztán leverhessék és így szilárdíthassák meg uralmukat. Igaz, hogy 1956 elején a szovjet kommunista párt XX. kongresszusán elhangzott leleplező Hruscsov-beszéd a sztálini időkről Kelet-Európa szerte megrendítette a diktatúrát. Igaz, hogy még a nyáron eltávolították a szovjet vezetők Rákosi Mátyást és egyre leleplezőbb lett a magyarországi sajtó. Lengyelországban errefel népmozgalom hozta vissza a korábban kegyvesztetté vált Gomulkat. Feszült volt a légkör, ezért mozgósított a Szovjetunió.
Magyarországon a Rajk-perben is érintett magyar
pártértelmiség és a később Nagy Imre-csoportnak nevezett pártellenzék szervezkedett nem a
forradalomért, hanem – Nagy Imre hatalomba történő visszahelyezéséért. Arra
azonban nem számítottak, hogy országos forradalomba torkollik az a tüntetés. „Aki ott volt a felvonuláson a Bem-szobornál
és aztán a Kossuth Lajos-téren, és fogyatkozó számban még közöttünk él, az
tudja, hogy már ezen a felvonuláson felhangzott a legendás „Ruszkik haza!”
jelszó, és azt is, hogy Nagy Imre „Elvtársak” megszólításával hogyan vesztette
el szempillantás alatt népszerűségét: „Nincsen elvtárs”. Amikor azonban
azonosult a szabadságharccal, illetve a nemzetével, s hű maradt hozzá a
haláltól sem visszariadva, akkor lett csak vezetővé.” – vallja Rosdy Pál.
-
A
másik állítás is egyre általánosabb tévedés, hogy a szabadságharc valójában azért robbant ki, mert a Szabad Európa
rádió adásai azt a reményt keltették, hogy az amerikaiak, vagy a NATO majd
beavatkozik, és katonai segítséget nyújt. A Rádiónál tüntető tömegbe félreértésből
az „ávósok” lőttek bele, ebből pattant ki a fegyveres harc, melybe a Magyarországon
állomásozó szovjet seregtestek már első éjszaka beavatkoztak.
2) 1956
igazságait keresve nem feledhetjük nemzeti himnuszunk, imádságunk megrendítő
éneklését, melyben a nemzet feleszmélt, öntudatra ébredt. Olyan évek után, amikor a
diktátor talán éppen Isten neve és az imádságos jellege miatt el akarta vetni
Kölcsey himnuszát, (Kodály válasza: Jó nekünk a régi!) most megrendítő módon
kezdte énekelni a nép!
Október
25-én délelőtt az utcasarkokon gúlákban, nemzeti zászlóval letakarva feküdtek a
holttestek. A sokezres tüntetők körül állva őket mindannyiszor a himnuszt énekelték.
A
ledöntött Sztálin szobor szétverése közben a Blaha Lujza téren összesereglő
tömeg is minduntalan a himnuszt
énekelte. Örült a megtöretett Egyház börtönökből szabaduló papjainak a
bíboros prímásával az élen. Az imában és reményben egy volt nemzetünkkel és
reménykedett az újjászületés és megtisztulás jövőjében.
1956 igazságaihoz
tartozik az is, hogy október 23. nem gyásznap, hanem a jogos nemzeti
feleszmélés, önbecsülés ünnepe. Mert október 23-a győzött. Csak november 4.
a nemzeti gyásznap, a legyőzött és mégis győztes forradalom jegyében.
3)
Az Új
Ember Kiadónál 2oo6-ban megjelent „A katolikus egyház
1956-ban”
című, 272 oldalas kötet Rosdy
Pál szerkesztésében. A tanulmánykötet a forradalom katolikus megnyilvánulásait
mutatja be, elsősorban a főpásztorok és a papok, kispapok tevékenységét, neves
történészek, Balogh Margit, Soós Viktor Attila, Szabó Csaba elemző
tanulmányainak kíséretében.
A szerkesztő Rosdy
Pál (1932) történész, levéltáros, Táncsics
Mihály-díjas újságíró, katolikus pap. 196o. júniusában szentelték papa, de négy
hónap után letartoztatták, mivel egyetemistaként többek között a magyar egyház
helyzetéről Ausztriában tanulmányt tett közzé, ezért két évet és egy hónapot
raboskodott a márianosztrai börtönben. Szabadulása után is csak káplán maradt. (Írásait
1967-től a Vigília folyóirat közli, végül az Új Ember katolikus hetilap
újságírója, szerkesztője lett.
A Magyar Kurír munkatársaként, majd főszerkesztőjeként is sokat dolgozott az
egyházi tájékoztatás területén. 1991-1994 között a Miniszterelnöki Sajtóiroda
főtanácsosa volt.) Így vall önmagáról: „Hosszú
életem során a boldog családi otthonban felnövekvő gyermektől a politikai rabig
sok minden voltam. Életem két meghatározó eseménye azonban az 1956-os
forradalom és szabadságharc, valamint a II. vatikáni zsinat volt.”
Az
1956-os forradalom és szabadságharc a magyarországi katolikus egyházat is
mélyen érintette. Nemcsak a főpapságot és a papságot, a férfi és női
szerzeteseket, hanem az egész egyházat, tehát a hívő keresztény katolikusok
millióit is. Ebben a teljes értelemben az
egyház részt vett az október 23-i budapesti tüntetésen, az utcai harcokban, a
vidéki megmozdulásokban, de a hősi halottak, a megtorlás idején kivégzett
szabadságharcosok többsége is a katolikus egyház tagja volt. A kötet
lapjain szembesülhetünk azzal, hogy a katolikus papság legnagyobb része „jól
vizsgázott” 1956-ban. A hívőkkel együtt félreérthetetlenül álltak a nemzet és a
szabadság oldalán, ugyanakkor igyekeztek megakadályozni minden önbíráskodást,
és még a bukott hatalom embereinek is védeni a jogait. Lelkipásztorként
viselkedtek.
A megtorlás idején igen nagy számban
meghurcolt papok főleg azért szenvedtek a kommunista erőszakszervektől, mert
azok rettegésben akarták tartani őket. A katolikus egyház megfélemlítése és
rendőri megfigyelése, belső megtörése 1989-ig folytatódott.
a)
A korabeli dokumentumokat feldolgozó
Balogh Margit, tanulmányában Mindszenty József
hercegprímás szerepével foglalkozik. Részletesen elemzi a magyar katolikus
egyházfő november 3-án este elmondott, később a kommunista hatalom
propagandagépezete által tudatosan eltorzított, félremagyarázott beszédét. A
történész rámutat, hogy a beszéd terjedelméhez képest keveset foglalkozott a
katolikus egyház sérelmeivel, a hitélet problémáival. Mindszenty nemcsak az
egyház, hanem a nemzet nevében és érdekében szólalt meg.
Soós Viktor Attila azt emeli ki,
hogy Magyarország megsegítése érdekében
Mindszenty József bíboros nemcsak a Vatikánnal és a különböző külföldi karitász
szervezetekkel vette föl a kapcsolatot, hanem Washingtonnal is. Politikai
szerepre azonban nem gondolt, ugyanakkor természetesen kereste a válságból való
kibontakozás útját. Pártalapításokkal, pártprogramokkal nem foglalkozott. Egyszerűen
jogállamot, szabad választásokon alapú többpártrendszerű demokráciát kívánt.
Szabó Csaba a forradalom leverését
követően a hercegprímásnak az amerikai nagykövetségen töltött első napjait
idézi fel, ismertetve Mindszenty
József november 6-án írt végrendeletét, amelyben arra inti a nemzetet,
hogy legyenek hűek 1956 szellemiségéhez,
a szabad, független Magyarországhoz, legelsősorban pedig „Mindnyájan
ragaszkodjatok a valláshoz, mert megtapasztaltátok, hogy mennyire felette áll a
vallásos ember a vallástalannak. A katolikusok tekintsenek Rómára, a
Szentatyára, a Kősziklára a nagy omlás között. Bízzatok gyermekien a mindenkor
segítő Patrónában, a magyarok Nagyasszonyában, aki Isten Anyja s immár ezer
éven át a mi édesanyánk is.”
b)
A kötet külön fejezetben mutatja be
a Központi Papnevelő Intézet papjainak
és kispapjainak a forradalom alatti tevékenységét. Ők a fegyveres diákok
segítésében, megmentésében s a forradalom eszméinek terjesztésében vettek
részt. Röplapokat terjesztettek és szerkesztettek, az egyház jogainak a
helyreállítása érdekében. Végiglátogatták a kórházakat, lelki vigaszban
részesítették a sebesülteket, és összeírták azokat, akiknek a családjuk nem
tudott arról, hogy hol vannak. November 4-ét követően pedig segítették a
szemináriummal szomszédos ELTE jogi karának épületében befészkelt fegyveres
csoport tagjait abban, hogy elmenekülhessenek, papi és civil ruhát adtak nekik.
Az MSZMP erőszakszervezeteinek megtorlása kíméletlen volt a forradalom
leverését követően, a szabadságharcot bármilyen formában támogató papokat és
kispapokat állandó félelemben tartották, illetve ügynöki beszervezésükkel
próbálkoztak. Sok egyházi személyt vettek őrizetbe rövidebb-hosszabb időre,
többeket börtönbe zártak, néhányat megöltek. A könyv felsorolja a papi és
szerzetesi áldozatok neveit.
4) Idéz a kötet Wittner Mária
’56-os halálraítélt, a Fidesz országgyűlési képviselőjének 1991-ben tett vallomásából, amelyben a forradalmárok keresztény
indíttatásáról beszél. Így fogalmaz: „Ma is úgy gondolom, hogy az embernek hinnie
kell. Aki hit nélkül él, annak reménytelen az élete. Én hiszek Istenben, de nem
úgy, hogy örökké a mellemet verem. Ha hiszek Istenben, meg kell próbálnom
aszerint élni. Az én életem nem volt valami fényes, de ha úgy látom,
hogy rászorul valaki a segítségre, akkor boldogan segítek.”
A könyv mellékelte az Új Ember 1956. november 4-ei
keltezéssel megjelent száma. Ennek egyik legfontosabb írása Mihelics Vidnek Az igazi forradalom című
cikke, amelynek alapgondolata máig érvényes, a benne megfogalmazott remény
sajnos még mindig megvalósulatlan: „Hitem
és meggyőződésem szerint ez a forradalom sem a kocka alsó lapját, a gazdasági,
a szociális, a biológiai vívmányokat fogja összébb faragni, hogy az építmény
arányba jusson a magasság törpe voltával, hanem
a szellemi értékeket fogja összhangzatosan magasba emelni. Nem zsugorodni fog,
de kitágul ez a haza, a dolgozó magyarság annyi vérrel és annyi
reménységgel, annyi könnyel és annyi munkával megszentelt hazája. Igen,
mert ne feledjük, a kor parancsa az, hogy valóban szociális állam és igazi
demokrácia bontakozzék ki nálunk és mindenütt, amely nemcsak anyagi javakban,
de erkölcsi értékekben, nemcsak technikában és technikai civilizációban, de
emberségben és szeretetben is egyre dúsabbá válik.” (Új Ember 2006)
Mihelics
Vid próféciája, hogy „kitágul ez a haza, a
dolgozó magyarság annyi vérrel és annyi reménységgel, annyi könnyel és annyi
munkával megszentelt hazája” – valóra vált. 33 évvel 1956
után, 1989. október 23-án Szűrös Mátyás, aki az Országgyűlés elnökeként
átmenetileg ellátta a köztársasági elnöki teendőket is, Budapesten kikiáltotta
a független Magyar Köztársaságot.
2010. május 31-én pedig valóra vált „kitágul ez a haza”, mert a Magyar Országgyűlés megszavazta a Nemzeti
Összetartozás melletti tanúságtétel címet viselő törvényjavaslatot, ami június
4-én hatályba is lépett. Az Országgyűlés kinyilvánította: „a több állam
fennhatósága alá vetett magyarság minden tagja és közössége része az egységes
magyar nemzetnek, melynek államhatárok feletti összetartozása valóság, s
egyúttal a magyarok személyes és közösségi önazonosságának meghatározó eleme”.
Ezt követte a folyamatos visszahonosítás és honosítás.
5)
Mi 1956 igazsága 2o17-ben?
Egyház
és a mai világ viszonyát meghatározó keresztény elvek szerint, másokkal karöltve
együtt éljünk és dolgozzunk, máskülönben egy arctalan szellemi és pénzhatalom törekszik
szétverni a keresztény Európát.
A
keresztény Európa szétveréséhez vezető négy nagy lépést már is megtettek:
-
az
egyház elvetése,
-
Jézus
Krisztus elvetése,
- Isten elvetése és
-
a
keresztény államok megsemmisítése.
Négy évszámra hívnám fel Testvéreim figyelmét.
1517-ben Luther kimondja: Isten
van, Jézus az Isten Fia, de a katolikus egyház nem kell.
1717-ben a londoni szabadkőműves
páholy vallja, hogy Isten van, de Jézus Krisztust elveti, az egyház pedig
reakciós.
1917-ben Szentpéterváron az első
ateista kongresszus kimondja: sem Isten, sem Jézus, sem az Egyház nem kell.
2017-ben Brüsszelnek a keresztény
Európa sem kell: jöjjenek a migráns muszlimok és adnak nekünk is, ha nem kérünk
akkor is! A világ rendje megbomlott.
- Mit tegyünk?
- Igazodjunk 1956 igazságához!
Higgyünk Istenben, szolgáljunk törvénye
szerint, akkor minden a javunkra fog válni. (1Tessz 1,1-5b) Ha nem lenne olyan vezetőnk,
aki népünket vezesse, akkor kérjük Istent, mert előbb-utóbb ki fog emelkedni egy
alkalmas ember, igaz addig szenvedni fogunk. Ha pedig van ilyen vezetőnk, akkor
egy emberként álljunk mögéje, és egységben védjük meg szülőföldünket és a
magyarság javát.
Ne szűnjünk meg kérni nemzeti imánkkal: „Isten, áldd meg, a
magyart! ... Nyújts feléje védő kart, ha küzd ellenséggel!"
Csíkszereda, 2o17.okt.23.
Darvas-Kozma József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése