Hargitafürdő
esetében a pálos szerzetesek visszatelepítéséről beszélhetünk. “Hova” jöttek vissza a pálosok, tehát Hargitafürdő mit jelentett az elmúlt évszázadokban
a rend szempontjából? Milyen erdélyi
gyökerek vannak?
II. József császár 1786-ban
megjelent szerzetesrendeket eltörlő törvénye után, valóban Hargitafürdő a pálos
szerzetesek Erdélybe való visszatelepülésének az első állomáshelye. Korábban, a
13. század végén a szegényebb nemesi családoknak kapóra
jött egy olyan szerzetesrend, mely a maga szerényebb körülményei között képes a
családi reprezentációt biztosítani, ellátja a család körüli szakrális
teendőket, ugyanakkor javadalmazása nem igényel nagyobb birtokokat, nem kíván
erőn felüli megterhelést az alapító családtól. A pálosrend Isten segítségére és
tagjai kétezi munkájára támaszkodott. Ezért is a remeterend és a
létjogosultságáért küzdő köznemesség akaratlanul szövetségesre talált
egymásban. Ezt az 1308-as pápai követ megerősítése is alátámasztja. Már IV. Béla
királytól kezdve királyaink mind támogatták.
Károly Róbert és Nagy Lajos segítségével robbanás szerűen indult
virágzásnak a pálosrend. Nagy Lajos és édesanyja, Piaszt Erzsébet
közbenjárására, VI. Kelemen pápa 1349-ben megengedte újabb pálos monostorok alapítását
az ország azon vidékein, ahol még nem voltak rendházaik. Letelepedésük még
abban az esetben is érvényes, ha netán a megyéspüspökök ehhez nem járulnának
hozzá. Ennek a rendeletnek hatása alatt tehetős uraink és püspökeink sorra
emeltették a szebbnél-szebb vidékeken, az erdőbirtokaik kellős közepén, de a
falvak népéhez is közel a pálos monostorokat, s mellettük az egyszerű, de
ízléses templomokat az Erdélyi
egyházmegye területén is.
Hova jöttek vissza a pálosok? – Hargitára, amely az Árpád-házi királyaink alatt is jelentőséggel bírt. II.
Géza (1141–1162) magyar király aki a János-lovagok tagja, felpártolta a
lovagrendet. Az ország védelmében várakból álló védővonal kiépítésébe kezdett.
A várépítéshez és mesterségekhez értő nyugati telepeseket, az un. szász
telepesek hozott Flandriából 1150 körül Erdélybe. Előttük vagy velük egyidőben
érkeztek a jánoslovagok a katonai hatalom erősítésére. Nálunk rendszeresen „kereszteseknek” vagy „veres
barátoknak” nevezte a nép, vörös köpenyükről, melyen fehér lovagkereszt volt. Méltán
hívták ispotályosoknak, mert ispotályokat és fürdőket tartottak fenn, ahol
nemcsak elaggottakat, hanem betegeket és utasokat ápoltak, vigyáztak a
közbiztonságra. Tordán, Gyulafehérvárt és a Székelyföldön a tatárjárásig, s azután
is egy-egy határtorony őrzését vállalták. Így őrizték a Hargita-tetőt és ennek
délnyugati nyúlványát, a Kereszthegyet, amit Kápolna-hegynek is neveznek, ahol
fiókerődítményük állott. Jelen voltak a Nagysomlyón a Só(mlyó)várban és keletebbre
a Tatros és Szulca patakok szögében a Keresztes-hegyen. A keresztesek emlékét
őrzi a Só(mlyó)vár lábánál, a „Somlyói borvíz” mellett levő Barátok feredője és
közelében épült, de elpusztult Szent Rókus kápolna.
A
keresztesek kísérték vissza Dalmáciából IV. Bélát 1242-ben az ország belsejébe
és védelmezték. Helytállásukért 1246-ban megkapták a Szörényi bánságot a
bizánci, és 1247-től pedig Kunországot a keleti támadások védelmére.
A
tatárjárás után IV. Béla király újraépíttette a Hargitai kolostorerődöt, amit a
nép Bélavára néven emleget. Az egykori kolostorerőd romjai ma is láthatók a
rádióantennák mellett. A régészekre vár a feladat, hogy a kolostorerődnél kutatómunkát
végezzenek és a leletek alapján bővebb ismerettel szolgáljanak. A szerzetesek
egykori jelenlétét és birtokaik emlékét a helynevek őrzik: Kereszt-kápolna,
Kereszthegy, Barátok-völgye, Barátok-csorgója, Barátok-rétje. Közelében ott található
a csicsói vár, amiról a helyi hagyomány azt tartja, hogy ott a „veres barátok” voltak.
A Hargita keleti lankáján van a Barátok-kútja, s onnan Csicsó fele menve a Barátok
sírja és sírkövei mellett haladunk el. 1310-ben Rodosz sziget védelmére elment
ispotályosok nem tértek vissza. Az itt maradt kevés ispotályos beolvadt a pálos
rendbe. A Hargitai kolostorerődből származik az a „feliratos kő”, amit a
csíksomlyói kolostor kerengő falában helyeztek el: C(onventus) C(sikiensis)
1208.
A székelyföldi pálos gyökerek
a 14. század közepéig nyúlnak vissza. Székelyföldön való megtelepülésüket elősegítette
a székelyeknek a tatárok fölött 1345-ben és 1352-ben aratott győzelme. Lajos
király a győzelem és trónlalépésének tizedik évfordulója emlékére, 1352-ben
Márianosztrán pálos kolostort alapított Nagyboldogasszony tiszteletére, és
börzsönyi birtokának egy részét a pálos rendnek adományozta. A győzelem örök
emlékezetben tartására, a király és az anyakirályné támogatásával, Lackfi Endre
és a székelyek fogadalomból megépítik Csíksomlyón a pálos kolostort Szűz Mária
tiszteletére. Birtok adománnyal is gondoskodtak a kétkezi munkát végző szerzetesek
megélhetéséről. P. Halász-Losteiner ferences történész és Gegő Elek szerint a
kolostor alapításának éve 1352, amely András, azaz Lackfi Endre székely és
szász ispán, később erdélyi vajda bőkezűségének köszönheti létét. A kolostor
előtt 2010-ben végzett régészeti ásatások ezt igazolták.
P.
Györffi Pál csiksomlyói kusztos a Milánóban tartott nagykáptalanra (1729) megírta
latinul: Az erdélyi ferences kusztódia
története beszámolót. Sok adatával néma maradt, amikor a Habsburg
berendezkedés korában a régi rendek kezdték visszakövetelni egykori helyeiket.
A csíksomlyói konventet „hogy ki
alapította vagy emelte először, arról nem tudunk biztosat mondani… ezen
konventnek első alapját, valamely más, régebbi rend tagjai részére vetették
meg. – Hogy pedig mikor és milyen alkalomból került hozzánk, nem tudjuk
megmondani…”
A
koldulórendek, ágostonosok, domonkosok, ferencesek, karmeliták, trinitáriusok a
nagyobb népességű városokat keresték, főleg amelyek a távolsági kereskedelem
gyújtópontjainak számítottak. A reguláris állapotot összekötötték a papsággal
és az apostolkodás valamilyen formájával. A koldulórend tagjai a
létfenntartáshoz szükséges dolgokat koldulással gyűjtötték össze. Az alamizsna
leginkább kenyér, tojás vagy pénz volt. Koldulásuk alapja az alázat és a
felebaráti szeretet gyakorlása.
A
pálosok pedig a szegényes vidékre mentek. Monostoruk közelében remeteséget
állítottak. Csíksomlyón a Salvator-hegyen volt a remeteség. Itt létükről
tanúskodik a pünkösdszzombati és vasárnapi búcsú, valamint a helynevek: Nagysomlyó
északkeleti részén a Remeték kaszálója (talán a keresztesek hagyatékából), mint
hajdani birtok a csíkpálfalvi Remetevölgy és Remetepatak mente, a csomortáni
Remeteloka dűlő, továbbá a Csíkszentmiklós és Szépvíz határában levő Pálospatak
és Pálosvölgy, ahol malmokkal is kell számolni.
Az
1396. évi nikápolyi csatavesztést követően, a török betörések Erdélybe
rendszeressé kezdtek válni. Csíkban az első nagy pusztítás 1421-ben következett
be, amikor Murád vezetésével a török és tatár seregek – a békeszerződést
megszegve – Brassót felégették, a Barcaságtól Háromszéken át egészen Csíkig
mindent feldúltak, akár csak Fogaras vidékét. A csíksomlyói pálos monostor
ekkor szenvedte el első súlyos csapását, ember életben és anyagiakban egyaránt.
A legsúlyosabb csapás 1432-ben történt, amikor a török vezette csapatok
feldúlták Moldvát, Besztercét, a Székely- és a Szászföldet. Ekkor megnőtt az erdős
területen levő remeteségek szerepe, mert az emberek testi-lelki menedéket az
ellenség elől az erdőkben találtak. A csíksomlyói pálos monostor sorsa
kifosztással és megontással megpecsételődött. A túlélők a Salvator-hegyi
remeteségbe és a Só(mlyó)vár Szent Lukács kápolna-templomába vonultak vissza.
A
romos monostort pedig Ujlaki Dénes pápai követ és Hunyadi János vajda 1442
végén az obszerváns ferenceseknek adta át.
Hogyan,
honnan jött a gondolat, indíttatás arra, hogy visszahívják a pálos rendet?
Csíksomlyó múltját sokat kutattam és az időben visszafele
haladva a pálosok egykori jelenlétével találkoztam. Fogadalmuk szavai még a
székelykapuk feliratában is visszacseng: Isten segedelméből...
Mivel 1989-ben újraindult Magyarországon a pálosrend és
régi állomáshelyeiken megjelentek.
Az
idősek megfigyelése szerint, amikor a folyók megáradnak, olyankor felkeresik
rég elhagyott medrüket. Erre a természetes megfigyelésre alapozva – mert a
kegyelem is a természetre épül –, arra gondoltam, hogy pálosainknak Erdélyben,
Bánátban, Partiumban és Kárpátalján megvan a “medrük”, s a pálosok mély hittel
és szerény életvitellel bátorítsák Isten népét változó világunkban, hogy
közösen törekedjünk Isten felé, Istennel lenni. A változások lehetőséget
kínálnak, hogy Krisztus kegyelmét bőven osztó Szentlélek áradjon, indítson
lelkes magyar fiatalokat Első Remete Szent Pál rendjébe, olyanokat, akik
önmagukat Isten nagyobb dicsőségére és a magyar nép szolgálatára merik
szentelni.
Mik
voltak ebben a folyamatban a legfontosabb lépések?
Megkerestem a Sziklatemplom pálos atyáit. Elmondtam
kutatásaim eredményeit. Irodalmat kértem tőlük, meghívtam Csíkszeredába,
elvittem a Hargitára és a székelyföldi remete helyekre. 2009-ben újraépítettük
a hargitafürdői Szent István templomot, 2010-ben melléje plébániát is
építettünk. 2012-ben meghívtam őket a Hargitára.
2013. január 30-án, olyan nagy
megtiszteltetésben részesültünk, hogy még a Hargita is patyolatba öltözött a magyarországi pálos tartományból jövő testvérek fogadására. Az ég még a
nem pálosokat is hamar talpig fehérbe öltöztette, amikor megérkezett P. Bátor
Botond tartományfőnök és P. Balla Barnabás. Fogadásukra a Szent István Ház
kápolnatermében került sor. Megjelentek a Csíkban szolgáló férfi szerzetesek, a
ferencesek részéről P. Böjte Mihály és P. Urbán Erik, a piaristákat Dr. Kállay
Emil és Sárközi Sándor atya képviselte, de jelen volt a csíkszeredai Magyar
Főkonzulátus vezetője dr. Zsigmond Barna Pál főkonzul és Dr. Csige Sándor
Zoltán vezető konzul. A csíkszeredai Polgármesteri Hivatal képviseletében
Ráduly Róbert Kálmán polgármester és Antal Attila alpolgármester, tanácsosok és
hívek Csíkszeredából és Hargitafürdőről. A vendégeket a csíkszeredai Szent
Kereszt Főplébánia munkaközössége nevében Darvas-Kozma József esperes-plébános
köszöntötte. Jelen volt Szecsete Zoltán, Mihály Imre, Csíki Szabolcs
segédlelkész. Az ünnepélyes fogadás után imádkoztunk, hogy a Jóisten segítse
meg és a közeljövőben itt tudjanak letelepedni.
A pálos atyák közölték, hogy
két hónapig, azaz húsvétfétfőig, április 1-ig maradnak és ezidő alatt felmérik
mindazt a lehetőséget és igényt, ami egy új kolostoralapításhoz feltétlenül
szükséges. Ekkor meghatározták a szentmisék rendjét is, hogy vasárnap fél 10
órakor és hétköznap este 6 órakor tartják.
Húsvéti lelkigyakorlatot
szerveztek a világi hívek számára, amit március 28-tól, nagycsütörtök déltől
kezdtek és a húsvét vasárnapi szentmisével fejeztek be.
2013. augusztus 20-án P. Balla
Barnabás misézett és beszélt a Szent István búcsún.
2013. augusztus 29-én a pálos
rend generálisa és tanácsadó testülete Cestochowában ülésezett és jóváhagyta a
magyar rendtartomány új kolostorának megnyítását Hargitafürdőn.
Október folyamán a bukaresti
Kultuszminisztérium jóváhagyta a gyulafehérvári róm. kat. érsekség által
felterjesztett Hargitafürdői Szent István királyról nevezett pálos kolostort.
2013. november közepén
megérkeztek a pálosok, P. Balla Barnabás perjel, és Fr. Szücs Imre testvér és
P. Botond tarományfőnök személyében.
A kolostor állandó két
lakójának öt évre szóló tartózkodási engedélyt adott a Hargita Megyei
Rendőrkapitányság. Ettől kezdve felpörögtek az események. December 8-án már
pálos fogadalomtételre került sor.
A pálos testvérek 2014-ben részt
vettek a csíkszeredai házszentelésen, majd készültek az ünnepélyes beiktatásra.
A hargitafürdői Szent István király pálos monostor megáldása és a Pálos Rend
hazatérésének ünnepsége szentmisével kezdődöt, melyet Exc. dr. Jakubinyi György
érsek, Ft. Tamás József segédpüspök, 14 pap jelenlétében 2014. január 26-án 10
órakor tartott.
Plébániánk a hargitafürdői
ingatlanokat telekkönyvileg is átadta a pálosoknak, hogy szerzetesi
karizmájukat biztonságban tudják megélni.
Az
elmúlt öt évre visszatekintve, mit hozott a pálos jelenlét – lelkipásztori
szempontból - nemcsak a hargitafürdőiek, hanem az egész Csíki-medence (és
mondhatjuk, egész Erdély) életébe?
A helyi hívek és turisták szolgálatában, a szerzetes
közösségek közti együttműködésben, plébániális lelkigyakorlatok tartásában, a
motorkerékpálosok lelkipasztorálásában, Erdélyt átfogó zarándoklatok
szervezésében, a lengyel-magyar kapcsolatok felvételében, a Mária Rádió
műsoraiban, a keresztény sajtó révén is a krisztusi élet megerősítését
szolgálják. Az egyetlen magyar alapítású rend jelenléte egymagában is felkiáltó
jel.
Kívánom,
Isten e kisded nyáját ismerje meg mindenki, és bővüljön életterük a tág
értelemben vett Erdélyben, Kárpátalján és a Kárpát-medencében, hogy lelkünk még
jobban elteljék Isten szeretetével.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése