A
szenvedés eredete
és titka mindig foglalkoztatta az emberiséget. A
kinyilatkoztatásból ismerjük,
hogy az ősszülők „ballépése” után reánk törtek az embert gyötrő nyomorúságok,
a szenvedés és
a halál. A halál előtt, az elválás közeledtével
megtorpanunk. Mi
értelme van a szenvedésnek? Mit kezdjünk a halállal? Mire való
az élet, ha meg
kell halni? Találkozunk-e Istennel és egymással? E kérdésekre
próbáltak valamilyen
választ keresni a különböző kultúrákban.
A Biblia bölcsességi
irodalmára és az
ókori Kelet életfelfogására jellemző volt a létkérdéseknek a
megválaszolása. Ezt
a szellemi igyekezetet bölcsességnek nevezték, ami által
életüket helyesen próbálták
alakítani. A bölcsesség alapja a Teremtőbe és a teremtésbe
vetett hit volt.
Bölcs volt az ember, ha magatartása megfelelt a Teremtő akarta
rendnek. A bölcs
mindig ezt az isteni akaratot fürkészte és életét a világ
jelenségeivel
igyekezett összefüggésbe hozni. A léleknek súlypontra van
szüksége, hogy az
embert ne fújja el minden szél. Ez a súlypont az Isten. Ezért a
bölcsesség
alapfeltétele az istenfélelem volt, más szóval az istenszeretet.
A
hívő ember
magatartásának alapja az Istenbe vetett bizalom (Jób 38,1.
8-11). A Jób könyve egy
kerettörténet, amely az élet égető kérdéseit tárgyalja. Jób és
három barátjának
túlzó és terméketlen vitája végén, Isten felelt a viharból, hogy
ő teremtette a
világot és törvényt szabott a természet erőinek, tudja, hogy mit
akar és hová
vezeti a mindenséget. Jób és társai felismerik, hogy a
szenvedésnek pedagógiai
célja is van. A szenvedés gyümölcsei az erények gyakorlása,
főleg az alázaté és
a türelemé. Jób pedig bűnbánatot tart és hittel Istenre bízza
magát még akkor
is, ha lelke nem kapta meg nyugalmát.
A
szenvedés
problémája nyitott kérdés maradt a Krisztus előtti embereknél.
Jézus Krisztus tudtunkra
adta, hogyha hiszünk benne, akkor a rosszat le tudjuk győzni (Mk 4,35-41).
A
tanítványok gyönge
hitét, az éjszakai háborgó tenger okozta félelem sodorta
veszélybe. A félelem
elfeledtette velük Jézus bátorító szavait és csodáit, melyeknek
tanúi voltak.
Megnyugtatásukra Jézus isteni szavával: „Hallgass
el, nyugodj meg!” – lecsendesítette a háborgó tengert,
kinyilvánította
isteni hatalmát a természet erői felett. „Miért féltek? Még
mindig nincs
bennetek hit?” – apostolait elgondolkoztatta saját személyére
vonatkozólag. Napjainkban is ezt kérdezi Jézus: Miért féltek? A kishitűség
rossz gyümölcsei,
mint a csüggedés, a félelem és a közömbösség miért honol a
lelketekben? –
Krisztus megváltó művét a mi nevünkben vitte véghez. A szenvedő
Jóbnál mi fönségesebb
isteni kegyelemmel bírunk, Jézussal, aki értünk van, velünk van
mindennap a világ
végéig. Ő megadja az élet folytatását azoknak, akik hisznek
benne (2Kor
5,14-17). Krisztus mindent legyőző szeretete késztessen minket
hasonló
szeretetre.
„Isten meglátogatta az ő népét.” Lk 7,16.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése