Az önmegtagadás (lat.
mortificatio, abnegatio sui): küzdelem az érzékek, az érzékelés szervei: szem, fül, kéz, száj, orr
rossz hajlandóságai ellen, hogy engedelmeskedjenek az akaratnak, az akarat
pedig vesse alá magát Istennek.
1.Az önmegtagadás küzdelem az érzéki vágy ellen, amely az ember
érzéki természetének a szabad erkölcsi döntést megelőző, rendetlen törekvése. Rendetlensége
abban áll, hogy egyetlen érzéki szempont szerint szeret (akar valamit birtokba
venni), vagy gyűlöl (utasít el valamit), függetlenül az erkölcsi rend
egészétől: egyetlen tárgy válik úrrá a személy fölött. Ha az akarat
beleegyezik, akkor a bűn forrása.
Az önmegtagadás küzdelem a szenvedélyek ellen azért, hogy
engedelmeskedjenek az akaratnak, az akarat pedig vesse alá magát Istennek.
- Az
ószövetségi Szentírásban az önmegtagadás
alapformája volt a böjt, ami a kovásztalanok hetében az egyiptomi nyomorúságra
emlékeztette Izraelt (vö. Kiv 12,15). A böjtnek a bűnbánat részeként,
az engesztelés napján a vezeklés értéke volt (vö. Szám 29,7; 30,14).
Hosszabb időre is vállaltak önmegtagadást a nazírok, akik Istennek
szentelt emberek voltak az Ószövetségben. Eredetileg Istennek szentelt
személyek voltak, vagy pedig Isten választotta ki őket (ilyenek voltak a birák,
Sámuel próféta), akiknek küldetésük teljesítése érdekében bizonyos dolgoktól,
pl. bortól, hajvágástól tartózkodnia kellett. Életmódjuk különös volt, és amikor
Isten Lélek indította, akkor a nép szabadítójaként cselekedtek. Később a
nazireátus intézményes formát öltött; a nazír fogadalmat tett, mely rendszerint
csak egy időre kötelezte el magát, hogy önmegtagadást végez.
- Az újszövetségben alapszabály:
„aki utánam akar jönni, tagadja meg
magát, vegye föl a keresztjét” (Lk 9,23). Szent Pál apostol
felsorolja, ami részleteiben a test sanyargatása (Kol 3,5; Róm 8,13),
kívánságainak megtagadása (Gal 5,24), meghalni a világnak, a régi ember
levetése (Kol 3,3), küzdelem a jóért (Róm 6,4).
- A belső önmegtagadás vonatkozik a fantáziára, a képzelőerőre, amely a
lélek képessége a jelen nem lévő tárgy megjelenítésére. Föladata az, hogy amit
érzékekkel észleltünk, megőrizzük, tartósan és külső élmény nélkül is
megjelenítsük.
- A belső önmegtagadás vonatkozik az emlékezetre, a lélek képességére,
amely megőrzi és fölidézi a múltban tanult és észlelt dolgokat, a léleknek az a
helye, ahol az ember Istennel találkozik,
ahol Isten és az ember közelségbe kerül, mert lényegileg vannak közel
egymáshoz. E tanítás teológia alapja az emberi lét részesedése az isteni létben, mely szerint az ember
az emlékezetében őrzi eredetének és életének forrását.
- A belső önmegtagadás az értelem és az akarat használatára is vontakozik, elsősorban
sajátos erényeik az igazság és a jó gyakorlása által.
Összefoglalva az önmegtagadás küzdelem az érzékek
rossz hajlandóságai, az érzéki vágy és a szenvedélyek ellen azért, hogy
engedelmeskedjenek az akaratnak, az akarat pedig vesse alá magát Istennek.
2.Az
önmegtartóztatás pedig egy erkölcsi erény gyakorlása, pozitív
hozzáállás. Latinul continentia, önmegtartóztatás a
mértékletesség erényének gyakorlása. A
mértéktartás (latinul temperantia), erkölcsi
erény, mellyel az ember a maga testi és lelki erőit, s a rendelkezésére álló
más javakat a természet és az igazságosság rendje szerint használja és adja
tovább.
- Tág értelemben egy önmagában jó és jogos
igény beteljesítéséről való lemondás. A fegyelmezetlenség, a szétszórtság és a mértéktelenség
elleni harc és a kiegyensúlyozottság megszerzésének eszköze. Erkölcsi értéke az
indítéktól függ (sport, diéta, vezeklés).
- Szoros értelemben a személy javáért,
üdvösségéért vállalt önmegtagadás. Szent Ágoston szerint „az önmegtartóztatás
összeszed minket, és elvezet arra az egységre, amelyből sokfelé
szétszóródtunk.” A személy elsődleges java ugyanis az Istennel való egyesülése,
melynek alapfeltétele a lélek uralmának biztosítása a test fölött. A
önmegtartóztatás a test megfékezését, a lélek uralmát jelenti. Két fő természete
az étkezés és a nemiség, de fontos a beszédben való önmegtartóztatás, a nyelv
és a gondolatok csapongásának megfékezése, az egyszerűségre (öltözködés,
viselkedés) és pontosságra törekvés, s általában az erényekre törekvés.
- A mértéktartást minden területen apró dolgokban
kell kezdeni (Lk 16,10: „aki hű a kicsiben, hű lesz a nagyban is”), és
fokozatosan, mértéktartással szabad csak előbbre jutni. A mértéktartáshoz
könnyen társul a hiúság kísértése, az eredményekben való tetszelgés, mellyel az
ember különbnek tartja magát a másiknál (vö. Lk 18,10-13). Ezért a
„rejtekben” (vö. Mt 6,4-6), a magamutogatás lehetősége nélkül, egyedül
Isten színe előtt kell végezni. Mindig emlékezni kell rá, hogy a mértéktartás
is kegyelem, amit a szükséges erővel együtt kérni kell Istentől, s az
előrejutást neki meg kell köszönni. Ez feltétele az alázatosságnak, amely
nélkül nem lehet mértéktartásról beszélni. Amint a mértéktartás célja a
szeretet növekedése, mert ez egyesít Istennel, úgy a helyesen végezett
mértéktartásnak is ez a bizonyítéka. Ha az ember azt tapasztalja, hogy
figyelmetlenebb, ingerültebb, szeretetlenebb lett, fölül kell vizsgálnia
mértéktartását, kevesebbet kell vállalnia, vagy más területen kell
próbálkoznia. Tapasztalt lelkivezető sokat segíthet, főként az első kudarcok
feldolgozásában.
- Az
egyházjog 1966 előtt a húsra vonatkozó mértéktartásnak 3 formáját írta
elő: szigorú böjt, enyhített böjt és hústilalom. A püspöki karok joga,
hogy a húsra vonatkozó mértéktartást más bűnbánati cselekménnyel (imádság,
felebaráti szeretet gyakorlása) pótolják. Magyarországon ez utóbbi 1976 óta van
érvényben. A mértéktartás alól jogos okból fölmentést adhatnak az ordináriusok,
a plébánosok és a szerzetes elöljárók. Eleve föl vannak mentve a szegények,
betegek, terhes és szoptató anyák, a nehéz testi munkát végzők, s mindazok,
akiknek csak húsétel áll rendelkezésükre (függő helyzetben lévő családtagok,
vendéglőben és üzemi konyhán étkezők, ha mást nem kapnak, vendégek, ha nem
utasíthatják vissza).
- A
tisztaságért, ill. a fegyelmezett nemi életért vállalt mértéktartás lehet
időleges (házasság, természetes családtervezés), vagy végleges (cölibátus, József-házasság,
szüzesség).
3. Szent
Antal az önmegtagadásban és a mértéktartásban is példaképünk. Ma,
Gyermeknapon különös jelentősége van a Gyermek alakjában tisztelt Jézusnak is.
A legenda megőrizte, hogy a gyermeki tisztaságú Antal karjaiban tarthatta és
dédelgette Jézust. Minden templomban így ábrázolják őt szobrai, könyvén a
Gyermek Jézussal. A kisgyermekek lelkületét dicsérő, és az ártatlan gyermeket példaképül
állító Jézus evangéliuma is a minket szerető szelíd és alázatos szívről szól.
Antal, aki a legnagyobb népszónokok közül való, szerény alázatban is csodálatos
hatással lépett föl, és az evangéliummal együtt be tudott vonulni különösen Közép-
és Észak-Itália egyszerű népének szívébe. Ez azért történhetett így, mert élete
hitelesítette mindazt, amit hirdetett az ajka. Több volt mint egyházi szónok. A
törékeny alkatú szónok nem az érzelmekre akart hatni, hanem a parasztság
érdekeiért harcolt, a hatalmasok ellen és a városi magisztrátusok kizsákmányolása,
a kisembereket segítő törvényhozásért. Az elnyomott emberek özönleni kezdtek
predikációira. A róla szóló legendák is egyfajta rejtett nyelvet és kulcsrendszert
jelentenek. Szavai záporoztak mindenki felé, de csak a halak hallgatták meg! A
legenda kettős irányba szól, hogy akik a predikációt hallgatták. A tirannusok
süketek és némák maradtak, mint a halak. Mégis kimondta a tirannusok ellen
Isten fenyegetését. A néma és hatalom nélküli nép pedig Isten vigasztalását
hallja. Antal nem egy kegyes szólamokat mondó valaki, hanem az evangélium
legbensőbb tűzmagját hordozó, az Úr népéért küzdő, misztikus ember.
Predikációira előbb Pádua változtatta meg rendelkezéseit, aztán e szociális
rendelkezés végig söpört egész Itálián. Ekkor fogadták szívükbe őt a kicsinyek
és elnyomottak.
Önmegtagadásról is beszélt, ami küzdelem az érzékek
és az érzékelés szerveinek rossz hajlandóságai ellen, hogy
engedelmeskedjenek az Istennek. Már tízéves kora óta a könyörtelen akarat
szentje, aki mindig a saját útján járt, Istent akarta szolgálni. Szokatlanul
korán, tíz évesen került a székesegyház káptalani iskolájába, és a koraérett,
világoseszű és erősakaratú fiú szokatlanul korán végezte el. Tizenötödik évében
meg tudta győzni szüleit arról, hogy pap lesz. Tonzúrát nyíratott fejére és
megkezdte teológiai tanulmányait az ágostonos kanonokok körében, ahol Remete
Szent Antalról nevezett Antal nevet kapta. A teljes összeszedettségre törekvő
és tudományéhes szerzetes rokoni- és baráti látogatásoktól zavarva, a nagyobb fegyelem
és ismeretszerzés végett Coimbraba megy tanulni. Mint fiatal papra hatással
vannak szegény Jézust követő ferencesek. Ezért engedéllyel ferences lesz,
mindent oda hagy, kész életét is feláldozni a misszióba. Betegsége és itáliai
sorsa elmékyítik az alázatban, az önmegtartóztatásban és önmegtagadásban. Az
1221-ben tartott káptalanra úgy megy: „Semmit nem kérni és semmit vissza nem
utasítani!” Tanult, imádkozott és dolgozott. Amire felkérték azt végezte, de
abba saját lelkületét, költészetét is bele vitte (Bologna). A tudós és szónok önmagához
kegyetlenül viszonyult, csak annyit fogadott el, hogy életben maradhasson. Ezért
33 évesen asztmában és szívbajban kellett elmennie. Krisztusnak olya korban
volt a tanúja, amikor egyaránt szükség volt mind a tanúkra, mind a tanítókra.
Ez Szent Antal üzenete számunkra. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése