A kereszténység első évtizedeitől kezdve mindig akadtak emberek, akik kiemelkedően, az átlagnál nagyobb odaadással kívánták követni Krisztust, nagyobb odaadással akarták szolgálni Őt. Jézus fel is világosít ennek módjáról, amikor az eléje álló ifjúnak mondja: „ha tökéletes akarsz lenni, add el vagyonodat, oszd ki a szegényeknek és kincseket szerzel a mennyben. Ezután jöjj és kövess engem!” Krisztusnak kívánt szolgálni a két nővér, Mária és Márta, mindegyik a maga módján. Az egyházban már a kezdet kezdetén alakultak ki csoportok, melyek több-kevesebb szervezettséggel keresték a lélki tökéletesedés útját. Az utak olykor nagyon is eltértek egymástól. Néhány dologban azonban nagyon is megegyeztek ezek a csoportok. Először is abban, hogy Krisztusnak a szavait komolyan vették és lemondtak a vagyonról, szegénységben éltek. Ne gondoljuk, hogy a vagyonról való lemondás könnyű dolog, hiszen a birtoklás vágya elemi igénye az embernek; a gyermek még nem is tud beszélni, de már megkaparint minden mozgatható, kezeügyébe eső dolgot. A tökéletesség útján nemcsak a vagyonról mondtak le, hanem önakaratukról is. Alávetették magukat a csoport fejének; a szerzetesi közösség vezetőjének engedelmességet fogadtak. Nem kell magyarázni, hogy ennek a fogadásnak megvalósítása is nagy lelki erőfeszítésbe került. És a harmadik a szerzetesi fogadások közül, hogy elállnak a házasélettől, de nem azért, hogy ezzel is kínozzák magukat, mert talán a legerősebb ösztönt kellett legyőzniük, hanem azért, hogy minden erejüket, egész energiájukat az Isten szolgálatába állítsák. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a nemi megtartóztatásnak úgy van értelme, hogy ha az valamilyen nagyobb jó érdekében történik. Ha önzésből fakad, akkor még esetenként bűn is lehet.
Az
első keresztény századokban az ilyen visszavonult, magányban élő
közösségeknek
nem volt más céljuk, mint lelkűk megszentelése, az imádság, és
az önfegyelmező
aszkétikus gyakorlatok által. A mai ember szemében is imponáló
az a hősiesség,
ahogyan tűrték az idő viszontagságait, ahogyan böjtöltek,
lemondva mindenféle
kényelemről. Későbbiek során aztán olyan közösségek is
alakultak, melyek az
imádság és a Jézus tanítása feletti elmélkedés mellett egyébbel
is
foglalkoztak. Tanították a népet betűvetésre, írásra, olvasásra,
földművelésre,
vagy éppen betegeket gondoztak, szegényeket, elhagyatottakat
ápoltak. És ezek
mellett részt vállaltak Isten országának terjesztésében. Jézus
evangéliumát
vitték a még pogány, barbár népeknek. Szelídségre,
megbocsátásra,
becsületességre, igaz emberi jóságra vezették őket. A
szerzetesek tehát
alaposan kivették részüket az apostoli munkában is. Az
istenország
terjesztésében nem egyszer az első vonalban fáradoztak és ilyen
módon már nemcsak
az egyéni megszentelődésüket szolgálták, hanem szolgálták
Krisztus nyáját, Isten
népének pásztorai lettek.
A
jó pásztor, hivatalánál fogva, Krisztus képviseletében
folytonosan új életre
szüli a rábízottakat, a szentmise és a szentségek révén beléjük
oltja az isteni
életet, vagy pedig növeli és erősíti azt. Az igazi pásztormak, a
jó papnak
valójában egyetlen gondja van, minden egyéb mellékes,
másodrendű, ez az
egyetlen gond, hogy megszülessék a rábízottakban Krisztus, az új
ember, aki az
ítélet napján bontakozik ki bennünk, a maga teljességében. Jézus
Krisztus
szavából az következik, hogy a jó pásztor maga is élje az
istenfiúi életet,
oldódjék fel az egyetlen, mindenkit betöltő krisztusi életben,
mert hisz csak
így adja, osztogatja a maga életét, a lelkében eleven krisztusi
életet.
Munkáját, törekvéseit, imádságát, a rábizottakért végzi.
Legalábbis így kívánja
tőlük Krisztus, aki küldte őket.
Július 20-án, szerdán Szécsenyi kirándulás elsőáldozóknak és ministránsoknak. Gyülekező a plébánia udvarán. Indulás 9 órakor gyalogszerrel. Szalonna és kolbász sütés... Vizet, labdát hozni kell... 17 órakor visszatérés...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése