Szentlélekkel
szeressünk - Jézus híres példabeszédéről szól a mai evangélium,
vagyis a szükséget szenvedők iránti irgalomról, ugyanakkor azt is hírdeti, hogy
a nem-zsidók is megtarthatják a törvényt, és így elnyerhetik az örök életet.
(Lk 10,25-37) Egy törvénytudó próbatétel szándékával megkérdezte Jézust a
főparancsról. Jézus visszakérdezése a törvénytudót készteti válaszra. Jézus
megerősíti a törvény érvényességét az üdvösségre nézve és hangsúlyozza a kettős
parancsolat betartását. A törvénytudó újabb kérdése azokból a vitákból ered,
amelyek arról szóltak, hogy kitartozik Isten népéhez és ezért a felebaráti
szeretet tárgya.
A példabeszéd felkelti mindenki érdeklődését, és arra indít,
hogy egy pária, a szamaritánus viselkedését vegye például. A törvény betartásának
a képviselői: a pap és a levita nem segítenek a lemeztelenített és látszólag
halott emberen, nehogy tisztátalanná váljanak. Jézus kérdése fejetetejére állítja
a törvénytudó kérdését: ne kérdezd ki Isten népének tagja és ezért feleberáti
figyelmed tárgya, hanem inkább azt kérdezd, milyen viselkedés illik Isten
választott népének egy tagjához. A szamaritánus megmutatta, hogy ő Isten
népének tagja, aki elnyeri az örök életet. – Mózes is a szövetségkötés ünnepén
ismertetette Isten igéjét, a törvényt, aminek megtartásához a hajlandósságot Isten
a szívekbe írta. (MTörv 30,10-14) Szent Pál is idézi a római levélben, hogy
Krisztusban az Isten igéje közel jött hozzánk. Ha szánkkal megvalljuk és
szívünkben hissszük, hogy Isten Jézust feltámasztotta a halálból, akkor
üdvözülünk. A kolosszei levélben himnuszt zeng Krisztus örök létezéséről, a
teremtésben betöltött szerepéről, az Atya képmásáról, az egyháznak a fejéről,
aki első szülött a halottak között, és benne lakik a szeretet teljessége. (Kol
1,15-20) Jézus pünkösdkor saját szeretetét ajándékozta nekünk. S azért nehéz
megtanulni úgy szeretni, mint Jézus, mert nem engedjük érvényesülni
istengyermeki természetünket. Most szóljunk az emberszeretet válaszútjairól és
a döntésről.
Az alábbi elvek segítenek nekünk, amikor felebaráti szeretettel
találkozunk.
1. elv: Ha saját
kötelességünk ütközésbe kerülne a mások iránti szeretet felszólításával, akkor saját kötelességünk elvégzése a
fontosabb (kivétel az életmentés!).
2. elv: Ha mások iránti kötelességeink ütköznének
egymással az embertársi szeretet területén, akkor azok vannak előnyben, akik közelebb állnak hozzánk (kivétel, ha
orvoslásról van szó!).
3. elv: A
mások iránti kötelezettség ütközése esetén az üdvösség ügye minden egyebet megelőz.
4. elv: A másokon való
segítés mértékét saját erkölcsi és anyagi lehetőségünk, valamint a másik
szorult helyzete határozza meg.
5.
elv: Az emberszeretet
nagylelkűsége nem szolgálhat a szükséget szenvedők állapotának
tartósítására, sem a csalásnak, illetve szélhámosságnak nem nyújthat segítő
kezet. A keresztény szeretet nem
lehet a bűnözés melegágya, amely a munkakerülést bátorítja és támogatja.
„Uram, tanításod lélek és élet,örök életet adó igéid
vannak.” Jn 6,63.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése