Hiszem a szentek közösségét
– Szent András havát
Mindenszentekkel, a kanonizált és anonim szentek ünnepével kezdjük. Az apostoli hitvallás tetőpontja: „Hiszem a katolikus Anyaszentegyházat; a
szentek közösségét, a bűnök bocsánatát; a test feltámadását és az örök életet.”
Mi más az Egyház, mint az összes szentek gyülekezete? (Gót Szent Nikétász). A
szentek közössége, a dicsőséges, vándorló és szenvedő egyház tagjaiból áll.
A kifejezésnek két jelentése van:
közösség a szent dolgokban (az apostoli hitben, a szentségekben, a karizmákban,
a földi javakban és a szeretet közösségében), és közösség a mennyei és a földi
Egyházzal. Ismerve
Krisztus misztikus testének közösségét, a zarándok Egyház az apostoli időktől
kezdve kérte a megdicsőültek közbenjárását, ugyanakkor „szent és üdvösséges
gondolattal” ápolta a holtak emlékét (vö. 2Mak 12,46), és közbenjáró imákat is
ajánlott föl értük. Ápoljuk Krisztusban közösségünket, „akiből minden kegyelem
és Isten népének élete árad” (LG 50).
Örök evangélium – Belon Gellért püspök elmélkedése
“… nem ismerlek titeket…” (Mt 22,1-13) Jézusnak ez a kijelentése nemcsak
azért megdöbbentő, mert a kárhozat tűzfénye sejlik ki belőle, hanem azért még
inkább, hogy ezt öt szűzről mondja. A fogyóban levő olaj az alázat...
Mindenszentek –
Fényük visszasugárzik lelkembe, érzem, hogy jól vannak, érzem, hogy segítenek,
mutatják az irányt; vágyat ébresztenek az Istenre. Jelzik: át kell engednem
magamon az Istent, hogy ne önmagamat vetítsem ki, hanem az Istent! – Dr. András
István rektor.
A megdicsőült és szenvedő Egyház
– Mindenszentek főünnepe kiemelkedő nap a kármelita nővérek számára. Az
összetartozásból fakadó öröm jellemez minket - írja Jozefa-Terézia nővér.
Mindenszentek és Halottak napjáról lírai hangon szól, Sík Sándor – A mátrai temető c. versében.
A Keresztút mellékszereplői. XIII. állomás: A két római katona – A
kivégzésre általában egy század katonát rendeltek ki egy százados vezetésével.
Mivel az Úr Jézus és a két lator esetében nem kellett félni tömegmegmozdulástól,
csak négy katona vett részt a keresztrefeszítésben, ezt a Szentírásból tudjuk.
A hagyomány szerint az ecetes vizet nyújtó katona neve Stethatos. A másik
katona a halál pillanatában jut szerephez. „Amikor
azonban Jézushoz értek, látták, hogy már meghalt. Ezért nem törték meg a
lábszárát, hanem az egyik katona oldalába döfte a lándzsáját. Nyomban vér és
víz folyt belőle.” A hagyomány szerint a lándzsás katona neve Longinus és ilyen
néven szerepel a Szentek hivatalos névsorában is. Longinus élete alakulását és
lándzsa ereklye történetét ismerteti – dr. Jakubinyi György ny. érsek. Végül
két dolgot tanulhatunk a két katonától, zárja cikkét az érsek atya (6-7. oldalon).
A kereszténység szakrális tere – a modern
kor terének üzenete – A szakrális, liturgikus terek,
létükkel a transzcendensre utalnak, akitől nyerik létezésüket. Rendeltetésük,
hogy az ember kapcsolatba kerüljön az Istennel. Az őskeresztény
háztemplomoktól, a Nagy Konstantin-i, a Karoling-kor után a latin rítusú templomok
fokozatos átalakulását, az építészet elemeit mutatja be: drd. Faragó István. A
II. vatikáni zsinat liturgikus reformja is új lehetőséget teremtett a szakrális
építészet újraértelmezéséhez. A zsinat hangsúlyozza, hogy a templomok alkalmasak
legyenek a liturgikus cselekményekre, és a hívek tevékeny részvételét tegyék
lehetővé. A modern kor építészeti stílusaival és típusaival egy pár modern épület
által ismertet meg a szerző. (8-9. oldal)
110 éve született Venczel József, Isten
szolgája Márton Áron munkatársa – A család tudatos irányítása, a
csíkszeredai Róm. Kat. Főgimnázium, a Mária Kongregáció segítette a növekvő
Venczel József nyiladozó értelmi, szellemi fejlődését. Sikeres érettségivel
Kolozsvárra megy, beiratkozik a jogra. A kolozsvári éveit dr. György Lajos
tanár és Márton Áron egyetemi lelkész, hitszónok jelenléte, a velük való
szellemi, lelki kapcsolat, döntően befolyásolja Venczel útjait, és az ifjúsági
mozgalomban való részvételét, elvárásait, kritikáit, észrevételeit. Márton Áron
irányításával, Mailáth-kör néven a katolikus főiskolások egyesületének célja,
hogy társadalomtudományi képzést adjon a hallgatóknak, mert Kolozsváron nem
volt szociológiai szak. Elindul a falu tanulmányozása, majd 1937-ben Márton
Áron ösztönzésére a Hitel-csoport résztvesz a Vásárhelyi Találkozón. 1939-ben
Márton Áron püspök lesz, a Venczel által szerkesztett Szentelik a püspököt c. emlékfüzetben az új nemzedék nevében
vallomást tesz.
Értéknek tekinteni
- Heike Helmnchen-Menke írása. Az egyik újságrovatban hetente különböző
kérdéseket tesznek fel elemi iskolás korúaknak, a kis Theo elmondta, hogy majd
a legjobb kutató szeretne lenni, ha pedig ő lenne a szövetségi kancellár, akkor
kiállna a környezetvédelem mellett. Arra a kérdésre, hogy kivel szeretne találkozni,
Theo meglepetészszerűen azt válaszolta, hogy „Jézussal, mert Ő valami szépet
mondana nekem”. Különös, hogy egy gyerek, akinek legfőbb álma, hogy kutató
legyen, nem Albert Einsteinnal vagy Marie Curievel, hanem Jézussal akar
találkozni. Az üzenet nekünk szól.
Miklós József
- Szentjeink, boldogjaink mellett jól esik felnézni olyan személyekre is,
akiket életükben ismertünk, tiszteltünk és szerettünk. Sokunk által ismert
főgimnáziumi tanárra emlékezik – Bakó Mária Hajnalka.
Derűs oldal –
Óraátállítás. Ha a Jóisten magához szólít. Dr. Bubó. Egy kis okosság. Sírfelirat.
Keresztrejtvény – Jézus
mondását rejti. Életszobor
(Venczel József emlékére) c. verssel zárul a lap.
KRISZTUS VILÁGA – Erdélyi katolikus családok
lelkiségi havilapja – rólunk és nekünk szól. Megrendelhető a plébániákon, a kézbesítőknél és a
szerkesztőségben: 530230 – Csíkszereda (M-Ciuc), Kossuth L. u. 38. sz., Hargita
megye, tel/fax: +40-266-311-726, email: krisztusvilaga@yahoo.com.
Bankszámlaszám: RO65 RNCB 0159 0154 1927
0001, BCR Agentia Miercurea Ciuc. ISSN: 2558-8389.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése