Szentháromság vasárnapja. A
keresztény beavatás szentségeinek felvételekor, minden vasár- és ünnepnap a
szentmisében hitvallást teszünk a háromszemélyű egy Istenről. A keresztség
kiszolgáltatásának Szentírásban rögzített formája igazolja, hogy az apostoli
egyház kezdettől fogva vallotta a Szentháromság titkát. Az egyetlen Isten három
személy: Atya, Fiú és Szentlélek. E misztériumot, Isten belső életének titkát
Jézus Krisztus nyilatkoztatta ki. A katekizmus szerint így mondjuk: az Atya
teremt, a Fiú megvált, a Szentlélek megszentel. Isten lényege egy, de
három személy a birtokosa. A mennyei Atya értünk elküldte a Fiút és a
Szentlelket, és meghívott bennünket a vele való életközösségre. (Róm 8,14-17) A
keresztséggel vállaltuk, hogy kölcsönös szeretetben akarunk élni a
Szentháromsággal. – Szentháromság vasárnapja Isten teljes szeretetéről szól. A
szeretet soha sem teljes egyfajta önkinyilatkoztatás, kölcsönösség nélkül.
Isten is fokozatosan ismertette meg önmagát. A teljességre jutott szeretet a
kölcsönös szeretet.
– Az ószövetségi olvasmányban Isten úgy nyilatkoztatja ki
magát Izrael népének, mint egyetlen örök létező, akihez hasonló nincs sem
égben, sem földön. (MTörv 4,32-34. 39-40) Szeretetében ő szövetséget kötött a
pátriárkákkal és választott népévé tette. Majd kiszabadította az egyiptomi
rabságból, megadta azt a kiváltságot, hogy hallhatták hangját. Ő aki Van,
elvezeti választottjait az Ígéret földjére. E három
esemény főszereplője ugyanaz az egy Isten. Mózes ezt hangsúlyozza: Egy az Úr,
az igaz Isten, és nincs más rajta kívül. Istent pedig teljes szívünkből kell
szeretni, mert Ő ugyanaz tegnap, ma és mindörökké.
– Isten újszövetségi népe, az Egyház még nagyobb
kiváltságokban részesült. (Mt
28,16-20) Mégpedig a Fiú
megtestesülésének és húsvéti misztériumának gyümölcseiben. A világ
legcsodálatosabb valósága, hogy Isten nemcsak mint egyetlen Úr, hanem mint
Háromság lép kapcsolatba velünk. Az Egy Isten háromságos mivoltában is belépett
a történelemben, és folytatja a teremtést, a megváltást és a megszentelést.
Isten belső életét titka előtt megáll a tudomány. Értelmünkkel fel nem fogható,
mégis hittel elfogadjuk a kinyilatkoztatás ’szeretetcseppjeit’, ahogy a gyerek
édesanyjától az orvosságot fogadja. A Szentháromság titka az, hogy a személyek
különállóak, s mégis egységben vannak a szeretetben.
az atyai, amely
kezdeményező, gondoskodó és felelősséget vállaló szeretet;
a fiúi,
vagyis befogadó, önátadó szeretet;
a szentlelkes szeretet viszont
összefogó szeretet, a kölcsönös szeretet. A krisztusi közösségben, a
szentháromságos szeretet által minden személy önmaga marad, megőrizve
azonosságát, és ugyanakkor önzetlenül nyitott a közösségre. E szerint kell
élni!
„Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a
Szentléleknek, Istennek, aki van, aki volt, és aki eljön újra." (vö. Jel 1,8)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése