2024. 05. 25.

Közösségben a Szentháromsággal

Szentháromság vasárnapja. A keresztény beavatás szentségeinek felvételekor, minden vasár- és ünnepnap a szentmisében hitvallást teszünk a háromszemélyű egy Istenről. A keresztség kiszolgáltatásának Szentírásban rögzített formája igazolja, hogy az apostoli egyház kezdettől fogva vallotta a Szentháromság titkát. Az egyetlen Isten három személy: Atya, Fiú és Szentlélek. E misztériumot, Isten belső életének titkát Jézus Krisztus nyilatkoztatta ki. A katekizmus szerint így mondjuk: az Atya teremt, a Fiú megvált, a Szentlélek megszentel. Isten  lényege egy, de három személy a birtokosa. A mennyei Atya értünk elküldte a Fiút és a Szentlelket, és meghívott bennünket a vele való életközösségre. (Róm 8,14-17) A keresztséggel vállaltuk, hogy kölcsönös szeretetben akarunk élni a Szentháromsággal. – Szentháromság vasárnapja Isten teljes szeretetéről szól. A szeretet soha sem teljes egyfajta önkinyilatkoztatás, kölcsönösség nélkül. Isten is fokozatosan ismertette meg önmagát. A teljességre jutott szeretet a kölcsönös szeretet. 
– Az ószövetségi olvasmányban Isten úgy nyilatkoztatja ki magát Izrael népének, mint egyetlen örök létező, akihez hasonló nincs sem égben, sem földön. (MTörv 4,32-34. 39-40) Szeretetében ő szövetséget kötött a pátriárkákkal és választott népévé tette. Majd kiszabadította az egyiptomi rabságból, megadta azt a kiváltságot, hogy hallhatták hangját. Ő aki Van, elvezeti választottjait az Ígéret földjére. E három esemény főszereplője ugyanaz az egy Isten. Mózes ezt hangsúlyozza: Egy az Úr, az igaz Isten, és nincs más rajta kívül. Istent pedig teljes szívünkből kell szeretni, mert Ő ugyanaz tegnap, ma és mindörökké. 
Isten újszövetségi népe, az Egyház még nagyobb kiváltságokban részesült. (Mt 28,16-20) Mégpedig a Fiú megtestesülésének és húsvéti misztériumának gyümölcseiben. A világ legcsodálatosabb valósága, hogy Isten nemcsak mint egyetlen Úr, hanem mint Háromság lép kapcsolatba velünk. Az Egy Isten háromságos mivoltában is belépett a történelemben, és folytatja a teremtést, a megváltást és a megszentelést. Isten belső életét titka előtt megáll a tudomány. Értelmünkkel fel nem fogható, mégis hittel elfogadjuk a kinyilatkoztatás ’szeretetcseppjeit’, ahogy a gyerek édesanyjától az orvosságot fogadja. A Szentháromság titka az, hogy a személyek különállóak, s mégis egységben vannak a szeretetben. 
A Szentháromság ikonja a család, melyben háromféle szeretetképesség van: 
az atyai, amely kezdeményező, gondoskodó és felelősséget vállaló szeretet; 
fiúi, vagyis befogadó, önátadó szeretet; 
szentlelkes szeretet viszont összefogó szeretet, a kölcsönös szeretet. A krisztusi közösségben, a szentháromságos szeretet által minden személy önmaga marad, megőrizve azonosságát, és ugyanakkor önzetlenül nyitott a közösségre. E szerint kell élni!

Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek, Istennek, aki van, aki volt, és aki eljön újra." (vö. Jel 1,8)

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése