Amikor a Szent István-i
államszervezés Magyarországot keresztény királysággá alakította át, vagy
mondhatnók úgy is, hogy megszervezte az új magyar keresztény királyságot, akkor
két mozzanatot, az uralkodónak a kijelölt családból, az előkelők által való
kiválasztását, prezentálását, és a szabadok által való elfogadását, az
akklamációt, utána a szakrális megerősítést, az egyház általi felkenést, együtt
tekintették az államfői hatalom átruházásának.
Az államfői hatalom
gyakorlásához tartozik, amint a szent István-i Intelmek és Szent István
törvénykönyve is megerősít, hogy a tanácsot nem szabad a hatalomgyakorlásból
kizárni és hogy a szabadokat a maguk szabadságában meg kell tartani,
törvényhozás, és bíráskodás útján nem szabad elvonni a jogokat. A hűbériség
ellenére, Magyarország az osztott hatalmat vallja. A király, a tanács és a
fegyveres nép együtt gyakorolja a hatalmat. Ez a gondolat a Szent István-i
törvényekben megerősítődik – írja Zlinszky János A Szentkorona-eszme és
története munkájában.
Szent István két méltatlan
utódjának azt vetik szemére, hogy nem tartják tiszteletben a nemzetnek a
jogait, mert hol a fegyverviselő magyaroknak a szabadságát, hol a vezetőiknek
az országszervezésben való részvételét korlátozzák. Péternek azt vetik szemére,
hogy a magyar vezérek utódai helyett idegeneket hoz be és azoknak önkényesen
osztogatja a hatalmat, a másiknak – Aba Sámuelnek – pedig azt, hogy kihagyja az
országnagyokat a kormányzásból és a közemberek populista uralmát próbálja
megvalósítani maga mellett.
Ez a történelmi tény is
igazolja, hogy a Szent István stabil és nyugodt államrendje tűnt kívánatosnak a
XI. században is, amelybe beleötvöződött a IX-X. század fejedelmeinknek hatalma,
Szent Istvánnak a szinte félévszázados uralkodása. A Szent István-i törvények a
XI. század viszonylagos gyors változása után Szent László korában hivatalosan
és egyházilag is elfogadottan szent-királyi törvényekké, szent-királyi
hagyományokká váltak. A Szentkirály adományainak különös rangjuk van, és a
szent király alatt élvezett szabadságok eszményi állapotot jelentenek, amelyre
mindegyre visszanyúlnak a XII. században.
A Szent Korona pedig olyan
szimbólum, amelyhez a királyi méltóságnak a továbbadása is fűződik. Csak akkor
vált elfogadott magyar királlyá valaki, amikor az esztergomi érsek a Szent
Koronával megkoronázta, és a király letette az esküt az Aranybullába foglalt,
akkor már összefogott alkotmányos tételekre, az ország törvényeire és
szokásaira. A Szent Koronának időközben országai lettek.
Mások vagyunk, mint az Oszmán
Birodalomba beletartozó kis hűbéres fejedelemségek, Moldva, Havaselve, szerb
Vajdaság, egyebek. Mások vagyunk mint az itáliai egységbe áttagolódó Dalmácia,
noha az is hozzánk tartozott. És nem tagolódunk be a császárságba sem, mert nem
vagyunk az Impérium része, hanem nekünk van egy saját regnumunk, archiregnumunk,
amelyben a rex az uralkodó és még ha német császári koronát hord is, nem azért
magyar király, hanem azért magyar király,
mert az ország védelmére, egységének helyreállítása és törvényes szabadságainak
megtartására esküt tett, miután megválasztották és megkoronázták.
Mária Teréziának, mint Habsburg
uralkodónak a magyar koronája volt az, ami neki az önálló rangot adta. Hiszen
az összes országa közül egyedül a magyar Szent Korona országait nem
kérdőjelezték meg vele szemben, amikor az osztrák örökösödési háború kitört.
Fiát, II. Józsefet, amikor német-római császárként az elé a kérdés elé
állították, hogy tegyen esküt az alkotmányos szokásainkra, akkor azt mondta,
hogy ezek ma már elavultak, és nem tesz esküt, és nem is óhajtja megtartani.
Utóda, az öccse, az Itáliában népszerű II. Lipót a koronát az osztrák
kincstárból megint visszahozatta a koronázóvárosba, a magyarság üdvrivalgása és
kísérete közben, és megkoronáztatta magát, letéve az esküt. Ezt követően az
országgyűlés 1790-1791-ben másfél év alatt, sokkal több reformot megszavazott,
mint amennyit II. József akart volna valósítani. II. Lipót nem uralkodott
sokáig ahhoz, hogy ezt tovább folytathassa. Az utóda félt a francia
forradalomtól. Napóleon bukását követően megszűnt a kontinentális zárlat, és a
magyar mágnások csődbe jutottak. Ugyanakkor tovább folyt a németesítés, a magyar nemzet elnyomása. 1848. márc. 13-án kitört a bécsi forradalom, megtörtént a trónfosztás. Rá két napra ugyanaz történt Pesten is az alkotmányosság nevében.
Az 1848-as áprilisi törvények
megadják az országban mindenkinek azt, ami megvolt eddig, és egy további, most
már részleteiben alkotmányozó gyűlésre teszik át egy sor alkotmányos
részletkérdést, amit nyugodt állapotban meg lehetett volna oldani a saját hagyományainkon.
Azonban részben az olasz forradalom, részben a bécsi, megint megriasztották a
központot, és bekövetkezett az oroszok segítségül hívása. Azok viszont a
lengyelektől féltek. A felébredő nacionalizmus egy sor más nacionalizmust
ébresztett fel, amit sokféleképpen használtak.
A magyar Szent Koronának az
egysége, a szimbolikus egysége, rendkívül modern gondolat lehetett volna, hogy
mindenki magyar ebben az országban, egyenként és összesen, aki a közügyekre
befolyással bír.
Végül is ezt a Koronát
szétrobbantotta a feszültség, és mi megmaradtunk a Szent Korona szimbóluma
alatti országnak, ezért a szomszédok gyanakodva néztek/nek bennünket, akik tudták,
hogy ez a nemzeti államforma megfogalmazás nem királyt jelent, hanem azt az
igényt jelenti, hogy az egységet valamikor helyre akarjuk állítani. Amikor az
amerikaiak a koronát visszaadták, akkor nem a kormánynak adták vissza, hanem a
nemzetnek, legalább is ezt hangsúlyozták.
A Szent Korona eszme segítsen
belátni, hogy a Szent István-i Magyarország alkotmányos ország volt mindig is,
és most is azzá kell válnia, vagy annak kell lennie. Alkotmánya most is van,
csak élni kell vele, magunkévá kell tenni.
**
**
Imádkozzunk népünkért:
Mindenható
örök Atya, a Te kezedben van az emberek sorsa és Te szabod meg a népek jogait:
tekints kegyesen reánk, akiknek jövőjét és boldogságát első szent királyunk a
te Szent Fiad édesanyjának, a mi
Nagyasszonyunknak kezébe tette le.
Tekints reánk, válságos időket élő népedre és áraszd ránk Szentlelkedet, hogy
segítségével mindnyájan meglássuk az igazság útját, építsük nemzetünk egységét
és szolgáljuk javát.
Adj,
Urunk, vezetőinknek kellő bölcsességet és elszánt, erős akaratot, hogy a te
szíved szándéka szerint előmozdítsák a szociális igazságosságot és az emberhez
méltó életet.
Világosíts
meg és támogass minket, hogy szentjeink és nagyjaink példája nyomán felelősséget
érezzünk szülőföldünkért és a szükséget szenvedőkért. Kérünk, áldd meg
mindennapi fáradozásunkat, hogy az a Te dicsőségedre és ami boldogulásunkra
váljék.
Magyarok
Nagyasszonya Csíksomlyói Boldogasszony, Szent Mihály arkangyal, Szent István
király, Szent László király -
könyörögjetek érettünk a mi Urunk, Jézus Krisztusnál. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése