Amióta kipattant értelmünk, azóta
titkokkal találkozunk. De titkok vannak bennünk is. A titok alatt először
leplezett tényt, dolgot, eltakart valóságot értünk. Például titokban tartott
eljárás, módszer, mint a gyártási titok.
Másodszor a titok jelenthet rejtélyesnek
látszó dolgot, jelenséget, mint a teremtett világ titkai.
Harmadszor a titok
valaminek ismeretlen vagy csak kevesektől ismert magyarázata.
A görög
Szentírásban a misztérium:
titok, melynek természetfölötti vonatkozásai is vannak, ezért megértése
meghaladja a pusztán emberi képességeket. Isten titkai kifejezés nevezetesen
arra az üdvösségtervre vonatkoznak, amelyet Isten a történelemben valósít meg,
és amely a kinyilatkoztatás tárgyát képezi. Az újszövetségben Jézus egyszer
használja a misztérium szót, mégpedig amikor apostolai a magvetőről szóló
példabeszéd jelentéséről faggatják: „Megkaptátok
az Isten országa titkát, a kívülállók azonban mindent példabeszédben kapnak.”
(Mk 4,11) Jézus hallgatósága soraiban megkülönbözteti azokat, akik meg tudják hallani
a misztériumot, és a „kívülállókat”, akiket szívük keménysége megakadályoz
abban, hogy értsenek. De a tanítványok be vannak avatva a misztériumba és a
parabolákat is megfejthetik.
A szóban forgó misztérium az Isten ország
eljövetele, Isten szándékainak megfelelően. Jézus műve abban áll, hogy
felállítja az Országot itt a földön, és teljesen kinyilatkoztatja az isteni
titkokat, amelyek reá vonatkoznak, és amelyek rejtettek voltak a világ
teremtésétől fogva. (Mt 13,35) Jézussal befejeződik a kinyilatkoztatás, mert az
ígéretek beteljesednek: az Ország misztériuma az ő személyében van jelen itt a
földön. De ezzel az emberiség mindjárt ketté szakad: a tanítványok befogadják,
a kívülállók bezárják szívüket. A misztérium a végtelenségre nyit rá, az
evangélium befogadása által, amely Isten ajándéka. Krisztus az üdvösséget az
Egyháza által valósítja meg. Ez a misztérium, titok el volt rejtve Istenben
ősidők óta, de Isten ezt most kinyilatkoztatta a Fiú által, aki minden
teremtmény Elsőszülötte, akiben minden megtalálja szilárdságát és mindenek
kiengesztelődnek. (Kiv 34,4b-6.8-9).
Az Egyház erre a
beteljesedésre vágyakozik. Most már a misztériumban él, de eljön a nap, amikor
egyedül Isten misztériuma marad meg, a megújult mindenségben. (Jel 21)
A titkok
titka Isten benső élete, a Szentháromság.
Jézus Krisztus kinyilatkoztatását az
Egyház így tárja elénk, hogy egy Isten van, s ez Atya, Fiú és Szentlélek. A
három név igazi személyes valóságot fejez ki, de megmarad az abszolút egység.
Olyan mint a család, amely egy, de személyeiben: apa, anya, gyermek.
Az egység
és a különbözőség megoldását a szeretet adja.
A személyek egymásban vannak és
kölcsönösen áthatják egymást. (Jn 3,16-18). Szentháromságos élet,
azt jelenti:
kezdeményezünk, mint az Atya;
befogadók vagyunk, mint a Fiú,
és
szüntelen kölcsönösségben élünk, mint a Szentlélek.
„Krisztus kegyelme, Isten
szeretete, és a Szentlélek közössége... ” 2Kor13,13.
csodalatosan megmagyarazza csak meg is kell TUDNI
VálaszTörléserteni,KOSZONOM!