Szent László-év 10. László király törvényhozásával részben
a társadalmi bajokat akarta orvosolni, más részt a királyság gazdasági
erőforrásainak biztosítására törekedett, hiszen a közbéke a nyugodt
termelőmunka feltétele.
Uralkodása kezdetén kiadott törvénye főleg a
belviszályok miatt megbomlott társadalmi rend helyreállítását célozzák:
szigorúan bünteti a tolvajlást, a szökevény szolgák kóborlását, szabályozza a
bíráskodást (un. III. törvénye). 1077 után kiadják László király II. törvényét,
melyben a tolvajlás és a kóborlás kérdései mellett gazdasági ügyeket is szabályoznak.
A nemzetközi helyzet nem kedvezett a
távolsági kereskedelemnek. A király azonban nemcsak támogatta, hanem a maga
hasznára is fordította a kereskedelmet. Az ország népességének túlnyomó
többsége mezőgazdasági termeléssel és állattenyésztéssel foglalkozott.
A
belkereskedelem legfontosabb termékei elsősorban a mezőgazdasági termékek
mellett a hal, a bor és a só voltak. Igen jelentős tétel volt az erdélyi
sóbányászat haszna is. A só kitermelését és a sószállítást a királyi udvarnak
alárendelt sahtosok végezték. A sószállítás Dél-Erdélyből a Maroson történt,
útvonala Gyulafehérvár, Csanád és Csongrád; Észak-Erdélyből pedig a Meszes hegységen és a Nyírségen
át történt.

A törvény engedélyezte az ökörkivitelt,
természetesen a határvárakban fizetendő vám ellenében. E korai időből származik
a harmincad vám. Az árú értékének 1%-a volt a vám, aminek 30-ad része az ispánt
illette, 70-ed része pedig a kincstárt gyarapította. A székelyek archaikus
társadalmi berendezkedése kezdetektől az egész középkorban fennmaradt. A
székelyek „ökörsütés” címen a király koronázásakor,
házasságakor és fiúgyermeke születésekor házanként egy ökörrel adóztak.
A királyi kincstár állandó jövedelmi
forrása a pénzverésből és pénzváltásból származó haszon volt. A pénzverés
Magyarországon már Szent István apja, Géza nagyfejedelem uralkodásával indult meg. A pénzverés királyi
felségjogok közé tartozott, az uralkodón kívül csak az önálló területi hatalommal
rendelkező herceggel verettek pénzt. A pénzverés éa az azzal kapcsolatos ügyek
a királyi kamara hatáskörébe tartóztak, amely Esztergomban működött. A
szükséges nemesfémet a királyi kézen levő ezüst- és aranybányák szolgáltatták.
A pénzverés jövedelmezőségét a pénzújításból származó „kamara haszna”
biztosította. A pénzújítás az a gyakorlat, amelynek során a király bizonyos
időközönként új pénzt veret és hoz forgalomba. Az alattvalók kötelesek voltak a
régi érméiket az újra beváltani, mégpedig egyharmados felárral (3 régi dénár
ért 2 újat).
Az így szerzett királyi jövedelmet nevezték „kamara hasznának”
- lucrum camere-nek. A pénzújítást
Salamon vezette be, László példáját követve, kétévenként új pénzt veretett.
Tizennyolc
évi uralkodása alatt tíz alkalommal veretett LADIS/LAUS RE/X feliratú új
érméket. Az utolsó három veret reformot jelentett, mert 0,80 gramm körüli
dénárok voltak, és a magyar dénárok súlyát olyan magasra emelte, hogy belőlük
negyven darab (azaz egy penza=pénz) azonos értékű lett egy bizánci
arany solidussal. És a magyar pénz ötszáz éven át nagyjából változatlan értékű
görög aranyhoz, a kora-középkor nemzetközi aranyvalutájához való igazodást
jelentette.
Az ország tájait utak kötötték össze, s
ezek országhatárokon túlnyúló folytatásai kapcsolták be Magyarországot a
környező világ vérkeringésébe. Szent István nyitotta meg 1018 táján a
Nyugat-Európát Bizáncon keresztül a Szentfölddel összekötő jeruzsálemi utat. A
Szentföldre tartó zarándokok a veszélyes tengeri út helyett a biztonságosabb szárazföldi
utat választották. A zarándokok és a nyomukban haladó kereskedők hazánkban
olyan „hadi úton” mehettek, amelyet királyi várak Győr, Székesfehérvár, Óbuda,
Tolna, Baranyavár, majd Nándorfehérvár katonasága őrzött, és ellátásukról a
napi járásra létesített hospiciumok és a várak alatt létesített piacok
gondoskodtak. A korai úthálózatról Irdiszi leírásából négy főbb útvonal
rajzolódik ki, köztük a Kijev felé vezető utat Vác, Eger és Ungvár jellemzi.
A nemzetközi helyzettől is függő
távolsági kereskedelemmel szemben állandó jövedelmet biztosított a
belkereskedelem, amely a vásárokon bonyolódott le. László idejében a hetivásár
már nem volt naphoz kötve. Tovább éltek a tíz falu régi templomos helyein a
vasárnapi vásárok, és az egészséges piacgazdaság végett megerősítette a
Géza-kori szombat-napi vásárhelyeket. Megtiltotta, hogy új vásárt vasárnap
tartani nem szabad, de támogatta a heti vásárokat.
Bevezette a vásárvámot és a révvámot,
mely megyénként a vámosok és az ispánok útján a kincstárba folyt be. Ebből tett
aztán jelentékeny adományokat az egyházaknak.
A közvetlen kereskedelmi bevételek
mellett nem volt elhanyagolható a pénzváltással és kereskedelemmel foglalkozó,
keletről beköltözött népelemek adója sem. Közéjük tartoztak a különböző eredetű
muszlimok, akiket izmaelitáknak vagy böszörményeknek, üzbégeknek, részint
kálízoknak neveztek. Ezek egy része katonáskodott, mások kereskedők vagy
gazdasági szakemberek voltak.
A magyarországi zsidókra vonatkozó adatok csak
Géza király idejétől és László király alatt vannak. Ennek lenyomatai a
szombathelyek kialakítása.

Nagyobb települések mellett pl. Esztergom,
Székesfehérvár mellett kereskedőkolóniák létesültek. Ez utóbbi hospes
közösségek jelentették a nyugat-európai típusú városi fejlődés csíráit
Magyarországon. A német ajkúak – őket összefoglalóan szászoknak nevezték –
csoportja is megindulhatott a 11. században, azonban csak a 12. század közepétől
formálódott ki településterületük Erdélyben és a Szepességben.
Dr. Darvas-Kozma József
Előző részek:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése