Szent János a szeretet
lényegét ebben foglalta össze: Isten előbb szeretett minket és elküldte a Fiát,
bűneinkért engesztelésül. A szeretet áldozat, odaadás és szolgálat, amely
erőteljes érzésből fakad: az Isten szeretetéből.
Boldog Apor Vilmos vértanú győri püspökre emlékezünk május 23-án. 1892.
február 29-én született Segesváron. 1915-ben szentelték pappá. Gyulán káplán,
majd katonalelkész. 1918-tól Gyulán plébános. A szociális problémák enyhítésén
fáradozott; fölkarolta a munkásifjúságot. 1941. március 2-án a győri püspöki
székbe iktatták. Bátran szembeszállt az erőszakosokkal, védte az üldözötteket.
Vértanú halálát is az okozta, hogy 1945. április 2-án a részeg orosz katonákkal
szemben a püspökvárba menekült asszonyok és leányok védelmére kelt. Holtteste a
győri székesegyház kápolnájában nyugszik. 1997. november 9-én Szent II. János
Pál pápa avatta boldoggá,
A vértanúk nem
veszteségek, hanem a szeretet hősei, győztesei. Az erkölcsi nagyságok az Isten
szeretetében fürdenek. Ha a jelen sok borút borít reánk, ne feledjük, hogy a
szeretet ködöt emelő napsugár. Bánjuk meg bűneinket, hogy Jézus
szeretetáldozatában üdvösségünkre találjunk.
Testvéreim! Az
utolsó vacsorán Jézus szebbnél-szebb szóképek segítségével érzékeltette az Isten
és az ember új kapcsolatát. Szólt a szőlőtő és szőlővessző gyümölcsöző
életéről, mely a Vele való belső létegységből, azonosulásból fakad. Ő a
kegyelem forrása mindenki számára, aki hisz benne és a keresztség által
beoltást nyer testébe, az Egyházba. Ezután az Atya szeretetéről beszél, amelyet
ő közvetít.
1. Jézus szeretete boldogító (Jn
15,9-17). Jézus az örök Atya Egyszülöttje, valóságos Isten, aki értünk emberré
lett. Benne az Isten és ember kapcsolata a legteljesebb kapcsolat. Ő jeleníti meg
az Atya emberszeretetét, és velünk olyan barátságot hozott létre, melyben a
teremtményt felemeli a maga létébe. Ebben az Isten-ember barátságban érvényüket
vesztik a nemzeti, rang- s életkor különbségek. Ennek alapja az, amit Jézus
mond: „Nem nevezlek többé szolgának
benneteket, mert a szolga nem tudja, mit tesz ura. Barátaimnak mondalak
benneteket, mert amit hallottam Atyámtól, azt mind tudtul adtam nektek.”
Jézus az igazi
barátság fogalmával fejezi ki szeretetét. A testvéri kapcsolat az egyik
legszorosabb kapcsolati forma két ember között. Gyengéje, hogy nem önkéntességi
alapon jött létre. A testvéri kapcsolat nem választás kérdése, a testvér adva
van. Ellenben a barátság létrehozója az önkéntesség. A barátot választja az
ember. Többnyire nem kérik egymás segítségét, hanem önként ajánlják fel azt. Az
igazi barát kezdeményez, magától cselekszik. Az igazi barát látja a másik
szükségét, és azon van, hogy minél előbb segíthessen a barátjának.
A barátság egy
olyan kapcsolat, melyben megmutatkozik az ember semmilyen más teremtménnyel
össze nem hasonlítható egyedisége – a személyessége és különleges helye a
teremtésben. Olyan mély kapcsolat, amire csak az ember képes. Szívükben meg van
az a hely egymásnak, amit más nem tölthet be. A barátságban a felek
egyenrangúak, nincs alá és fölérendelt.
Az egyik legszebb barátság, amiről a
Szentírásban olvasunk, Dávid és Jonatán között volt (1Sám 18-21). Góliátot
legyőző Dávid és Saul király Jonatán fia közötti mély, őszinte barátság alakult
ki. Úgy szerették egymást, hogy összeforrt a lelkük. Barátságuk nagy erőpróbája
az volt, hogy Saul király – Jonatán apja – üldözte és meg akarta ölni Dávidot.
A barátságuk kiállotta a próbát. Jonatán azt tette, amit egy igazi barát
tesz: Istenbe vetett hittel erősítette Dávid hitét és bizalmát.
Az életünket
gazdagító kapcsolat a barátság. Igazi ajándék.
Jézus úgy hozta
létre a vele való baráti kapcsolatot, hogy tökéletesen átadta magát nekünk:
egyrészt isteni mivoltát bele mondta az emberi világba; másrészt életét adja
értünk, megvalósítva ezzel a legnagyobb baráti szeretetet.
Jézus barátságának
feltétele is van: „Az én parancsom az, hogy szeressétek egymást, amint én
szerettelek benneteket.
Ha megteszitek, amit parancsolok nektek, a barátaim
vagytok.” Jézus tökéletes önközlésére
tökéletes ráhagyatkozással kell válaszolni. Embertársainkkal való
kapcsolatainkat is e viszonyba kell beemelni.
Az Atya isteni
szeretettel mindent átad a Fiúnak, a megtestesült Fiú teljesen átadja nekünk az
Atya szeretetét tanításában, tetteiben, életében. Tőlünk elvárja, hogy az Ő
isteni szeretetét, a kegyelmet adjuk tovább a családban, a munkahelyen és a társadalomban.
Nemeshegyi Péter SJ
atya írta, hogy egy alkalommal japán hallgatóinak az istenszeretetről beszélt.
Előadása végén egy hölgy megkérdezte: atya, mi is a szeretet? Ekkor ő, az
előadő a feszületre mutatott és csak ennyit mondott: amit a kereszten lát az a
szeretet.
Testvéreim!
Vidékünk egyes településein most fektetik le a földgázvezetéket. Tegyük fel,
hogy a leágazó gázcsövet a te utcádig, netán a kapudig vinnék, akkor te
szerencsés ember lennél. Ezután, ha te azon munkálkodnál, hogy a mögötted
lakókhoz is, sőt a legtávolabbi családhoz is elvigyék a vezetéket, akkor te
igazán keresztény magatartást tanusítanál.
Az Atyaisten szeretetét
a Fiú közli velünk, hogy mi is közöljük másokkal. Csak így maradhatunk meg
Jézus szeretetében, így teremhetünk maradandő gyümölcsöket.
2. Szent Péter az Atya szeretetéről beszél Kornéliusz
házában (ApCsel 10,25-26. 34-35. 44-48). Péter különös
kinyilatkoztatást kapott imádság közben Joppéban, amikor Caesarea Maritimaban
tartózkodó Kornéliusz százados magához hívatta. Megérkezésekor a százados a
legnagyobb tisztelettel Péter lábához borult, aki közvetítő szerepére utalva
mondta: „Állj fel, hisz én is csak ember
vagyok.” Ezután kezdte el beszédét: „Valóban
el kell ismernem, hogy Isten nem személyválogató. Mindenki kedves előtte,
bármely néphez tartozik is, aki féli őt és az igazságot cselekszi.” Mivel
Isten a szeretetnek örül, a Szentlélek leszállt az ott levő pogányokra is.
Péter a Lélek indítására felismeri, hogy a Szentlélek azokat hatja át, akik
hisznek Jézusban és meg akarnak keresztelkedni. Ezért elrendelte kísérőinek,
hogy Jézus Krisztus nevében kereszteljék meg a jelenlévőket. Így lett Jézus
barátja a pogány százados, és Péter apostol által a Szentlélek szélesre tárta
az Egyházunk kapuját minden nemzet előtt.
3. Azért kaptuk Jézust, hogy Isten szeretetében éljünk (1Jn 4,7-10). Isten szeretete nemcsak a teremtésben, a megváltásban,
hanem a világ végéig tartó megszentelésben nyilvánul meg. Az Atya szeretetének
bizonyítéka volt a Fiú elküldése és áldozatul adása. Ennek az áldozatnak a
megjelenítését Jézus apostolaira bízta és megparancsolta, hogy ezt cselekedjék
az ő emlékezetére. A szeretet bennünk sem maradhat érzelem, hanem ki kell
fejeződnie az Isten előtti hódolatban és az emberek iránti jóakaratban. Ebben
segít az Eucharisztia.
Arról beszéltünk,
hogy Jézusba oltottságunk a szentségek által természetfeletti hatást fejtenek
ki, mert át tudjuk venni a Fiú életstílusát. Ahhoz viszont Jézussal kell
egyesülnünk, hogy az Atyával, úgy tudjunk találkozni, mint Isten az Istennel.
Ennek legszebb módja a szentmise. A szentmise által
Jézus életét, az Istenember életét éljük. Aki a szentmisét megcselekszi, az
végigcsinálja magának Jézusnak egyszeri, megismételhetetlen életét. A felajánlás,
konszekráció és áldozás által a mi életünk úgy beleasszimilálódik Jézus
személyes, istenemberi lényébe és életébe, hogy azzal egészen eggyé lesz
annyira, hogy Fiában bennünket is átölel az Atya. Átölel az Egyszülöttnek
kijáró öleléssel. Ezért mondja Jézus: „Amint
engem szeret az Atya, úgy szeretlek én is titeket. Maradjatok meg az én
szeretetemben. … Bármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja nektek.”
Köszönjük mennyei
Atyánk, hogy akkor is szerettél, amikor mi nem szerettünk. Köszönjük Jézusunk,
hogy kitártad szívedet és barátaiddá fogadtál bennünket. Barátságunkat keresztáldozatoddal
megpecsételted. Köszönjük, hogy elküldted a Szentlelket, hogy a szentmise ünneplésével
az Atyához kötöd életünket. Ezzel a nekünk adott szeretettel áthatva akarunk
eleget tenni rendelésednek, hogy gyümölcsöt hozzunk, mégpedig maradandó
gyümölcsöt. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése