Az Úr Jézus
mielőtt önmagáról beszélne, előtte mindig az Atyához intézi dicsérő imáját, aki
a gyermekded lelkületűek, kicsinyek számára nyitva tartja titkait, de a világ
okosai nem tudnak oda bepillantani (vö. Mt 11,25sk). Mivel „senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya, s az Atyát sem
ismeri senki, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú kinyilatkoztatja” – ezért Jézus magához
hív, hogy megkönnyítse terheinket és tanítson, mert Ő szelíd és alázatos szívű,
s lelkünknek nyugalmat ád. Most arra hív, hogy tőle tanuljunk alázatot, és
legyünk kedvesek az Atya előtt. Az alázat vagy
alázatosság erény, mely képessé tesz minket arra, hogy ember voltunknak,
teremtettségünknek megfelelően és törékenységünknek tudatában éljünk.
Az alázat igaz önismeretből fakad, mely megóv az
elbizakodottságtól, a gőgtől. Az alázatról azt tartják, hogy a
tökéletesség fokmérője, mely megszerzi az embertársak szeretetét. Az ószövetségi Sirák fia így beszél
erről: „Fiam, alázattal vidd végbe
tetteidet, és jobban szeretnek majd, mintha adakoznál.” (Sir 3,19-21.
30-31) A hívő ember számára az alázatosság nem csupán egy az
erények között, hanem alapmagatartás ez az Istennel és az embertársakkal való
kapcsolatban. Aki gyakorolja az alázatot, vagyis aki megalázza magát, az
kegyelmet talál Istennél, és őt Isten felmagasztalja. Az alázatosság megszerzi
Isten és az emberek szeretetét, s az életet mindig családiassá és boldoggá
teszi. Lásd Szűz Mária hálaadó énekét, a Magnificatot. Jézust egy vezető
farizeus meghívta, hogy szombaton nála egyen. (Lk 14,1.7-14) Lukács evangélista
sajátja a történet. Jézus észrevette, hogy a meghívottak hogyan válogatják az
első helyeket. Példabeszédében tanítást ad Isten országáról. Az első részben a
szerénységet, az alázatot ajánlja, mert ezek az emberek tudatában voltak
értékeiknek, amit Istentől kaptak, de nem vezették vissza Istenre. Sikereiket
önmaguknak tulajdonították, így életükben nem maradt hely sem Istennek, sem
embereknek. Az önző önmagát keresi, és az üdvösséget is a saját erejéből akarja
elérni.
A példabeszéd második részében Jézus azt ajánlja, hogy olyanokat
hívjanak meg lakomára, akik nem tudják viszonozni. Ezek a segítségre szorulók,
a viszonzásra képtelenek meghívása azért jó, mert akkor Istent utánozzuk, és
megtapasztaljuk, milyen öröm úgy adni, hogy nem valamiért, valami reményében,
hanem önmagáért a jó Istenért teszünk jót. „Boldog
leszel, mert ők nem tudják neked viszonozni. Te azonban az igazak
feltámadásakor megkapod jutalmadat.” Jézus, aki az Atyának tetsző
magatartást élte, tanít és jövőnket húsvétjával kinyilatkoztatta. Mi ezért az
újszövetség közvetítőjéhez, Jézushoz járulunk. (Zsid 12,18-19. 22-24a) Ő segít
megismerni önmagunkat, lelkünk tisztaságát megőrizni, és kegyelmi kapcsolatban tart
az Atyával, Fiúval és Szentlélekkel.
„Boldogok, akik meghivást kaptak a Bárány lakomájára”

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése