A
cím Jézus kijelentése. A Bibliában a tűz Isten szentségét
jelenti, aki
egyszerre vonzó, tisztító, eszméltető és félelmetes. Még az el
nem égő
csipkebokor látványa is az volt. Jézus tűzről beszél
tanítványainak: „Azért
jöttem, hogy tüzet gyújtsak a földön.”
(Lk 12,49-53) Ő a Szentlélekről beszél, aki által
részesülünk a
Szentháromság egy Isten életében. Istengyermeki életünk
szempontjából a
Szentlélek olyan szükséges, mint földi viszonylatban a napnak a
tüze és fénye. Krisztus
békéje csak annak van, aki nem minden áron, hanem az igazat és
jót vállalva keresi
a békességet. Akinek szívéből az Isten szeretet tüze és fénye
kisugárzik.
Jeremiás
próféta nem azt mondta, amit a nép szeretett volna hallani,
hanem, amit az
Isten feltárt előtte. (Jer 38,4-6. 8-10) A nép ahelyett, hogy
Isten üzenetéhez
tartották volna magukat, Jeremiást meg akarják ölni, mert
megjövendölte
Jeruzsálem pusztulását. A próféta szenvedése csak előképe Jézus
üdvösségszerző
szenvedésének. (Zsid 12,1-4)
Jézus halált legyőző szeretetének
tüzétől lángra lobbantak
az apostolok, a vértanuk, a szentek még a hétköznapi szentek is.
Isten
kegyelméből ilyen lángoló és világító ember volt népünk számára
Szent István
király. Életműve maradandó, mert Jézus Krisztusra építette
életét és országát.
Jézusért és országáért nem riadt vissza semmilyen nagy
áldozattól, mert tudta,
hogy őt Krisztus vezeti. Nagylelkűségét és irgalmas szeretetét
legendák őrizték meg.
–
Színházak gyakran színpadra állítják Friedrich Dürrenmatt Pör a szamár árnyékáról című egyfelvonásos darabját. A
svájci
születésű író az ókori Görögországba helyezi a történetet, abba
a korba, mely
az idők kezdetét jelképezi. Antrax-ról, a jámbor
szamárhajcsárról szól ez a
nyugtalanító történet, aki nem türte, hogy utasa, egy fogorvos,
megpihenjen és
hüsüljön a szamár árnyékában, mivelhogy a szamár árnyékát nem
bérelte ki. A
fogorvos nem volt hajlandó egyetlen rézpénzt sem fizetni az
árnyékért. A vélt
és valós sérelmek nyomán elszabadult indulatok feszülnek
egymásnak. A
fellángolt per: Jogosan
ül-e a fogorvos a
szamár árnyékában? - ez foglalkoztatja Abdera város
lakosságát, akik a vita
kapcsán két táborra oszlottak, és ez beláthatatlan következményekkel,
vitákkal, haraggal,
gyűlölettel járt. Egy ősi probléma került terítékre az, hogy az
emberek
jelentéktelen ügyek miatt is képesek összeveszni, és a
fölösleges veszekedés, a
szitkozódás, a mocskolódás nem szül jót. S az emberiség
évszázadok alatt mit
sem változott: ma is civakodik mindenen. - Végül minden
ellenségeskedés
hiábavalónak bizonyul, hiszen miközben az emberek egy állat
árnyéka miatt
egymásnak esnek, porig ég a település. A végén megjelenik a
szamár és megkérdi
hallgatóitól: „Én
voltam-e ebben a történetben
az igazi szamár?”
Jó volna minden vitát, pereskedést ezzel a megállapítással
lezárni és Jézus
útján járni.
„Nincs más út, csak az Isten útja!” – István, a király



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése