Kölcsey
Ferenc (1790-1838) kevéssel a Himnusz megírása után, a francia-német
enciklopédista, Holbach báró (1723-1789) A
természet rendje könyvét olvasta, aki vizsgálódásait a fizikai világra és a
tapasztalásra vezetett vissza. Kölcsey eltűnődött az emberi élet és a dolgok
mulandósága fölött, s ismerve a Predikátor könyvét, megírta borúlátó versét, Vanitatum vanitast. A 19. század elején
az irodalmárok és művészek témája a múlandóság volt. Mivel elszakadtak
Istentől, mindent a félelem és önös érdek tartott hatalmábn. Attól féltek, hogy
amit addig birtokoltak, elveszítik és másé lesz.
A Prédikátor könyve az egész
Biblia legtitokzatosabb írása, amelyet Kr. e. a 4. század végén vagy a 3.
század elején írtak. Szerzője egyenesen kiábrándult emberként jelenik meg
előttünk: „Minden hiábavalóság, csupa
hiábavalóság”. A névtelen Prédikátor mohón magába szívta a hellenista
bölcselők keserű cinizmusát és először homályosította el a zsidó optimizmust, melyet
a messiási reménység táplált. Míg ezen töpreng a Prédikátor, mégis általános
reményt ad: a földön minden hiábavaló, de a megoldás az élő Istennél van. Benne
kell bízni. (Préd 1,2; 21-23) Az ember
fáradozásának igazi értelme nem a földi dolgokban keresendők. Ez a könyv
benne van a Bibliában, hogy megtanuljuk, hitünknek át kell mennie egy tisztító
próbán, hogy belássuk, az Istentől elszakadt élet boldogtalanná tesz. A
legnagyobb német költő, Goethe mondta: „Ennek
a léleknek, uraim, túl rövid ez az élet.” Igen, a lélek Isten után kiált! Jézus
megválaszolta, hogy a földi élet út az örök haza felé, s meg is adta az
eszközöket az odajutáshoz. (Lk 12,13-21) Jézus útban Jeruzsálem felé az Atya
akaratának, Isten országának megvalósításán fárad, és az örök életről beszél.
Hallgatói között akadt, akit az anyagi javak, az örökség érdekel. Pedig arról a
Törvény rendelkezett (Mtörv 21,17). Ezért disszonáns a helyzet arra kérni
Jézust, hogy örökösödési ügyben legyen döntőbíró.
Jézus küldetése nem ez, ezért
elutasítja a kérelmet, és elutasít mindenkit, aki evilági elgondolásait az
evangéliummal akarja igazolni. Ekkor Jézus az élet igazi értelmét emeli ki, ami
nem függ az anyagi javak bőségétől, hanem az Isten- és a felebarát
szeretetétől. Bárki örökölhet vagyont, kereshet többet, mint amit költeni illik
vagy tud, de akkor tegyen jó is. Ez alaptörvény. Ez erkölcsi küzdelmet jelent.
Ez a „Jót
tenni jó!”, amit művelni kell. Jézus nem forgatja fel az emberi jogrendet, sem
a gazdasági életet, hanem rávilágít arra, hogy a földi élet út az örök haza
felé, s a földi javak csak eszközök az örök élet eléréséhez. A teljes
eligazítást Jézus Krisztus halála és feltámadása hozta meg. (Kol 3,1-5. 9-11)
Krisztus, aki az Atya jobbján ül, már a keresztséggel elrejtette életünket
Istenben. Mi tudatosan az örök javak megszerzésére törekszünk, amit csak a
szeretet útján érünk el.
„Krisztussal feltámadtatok, keressétek, ami fönt van, ahol Krisztus ül az Isten jobbján.” Kol 3,1.



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése