2025. augusztus 20. Szent István ünnepi szentmise 19 órakor a Millenniumi templomban és utána koszorúzás a Szent István domborműnél .
Török József - Szent
István király élete 1. A kereszténység
arculata az ezredfordulót körülölelő évszázad alatt döntőmódon megváltozott. A népvándorlás harmadik
szakaszának hullámai lassan lecsillapodtak, ám ennél fontosabb
a bekövetkezett „minőségi változás”. Nyugat
császárai, az Ottók alatt a „birodalom-eszme” új lendületet kapott, a latin kereszténység
határai kelet és észak felé jelentős mértékben
kitágultak. A cseh, a lengyel, a magyar nép kereszténnyé lett,
s példájuk hamarosan követőkre talált a Balti-tenger és a Skandináv-félsziget
térségében. A Keleti Birodalom szívében, Bizáncban a művelt. ún.
„humanista”
császárok sorát felváltotta a katonacsászárok sorozata, akik hódításaikkal
tünékeny dicsőséget adtak sok ellentéttől feszülő impériumuknak. A pápaság a burgundiai
monostorból, Cluny-ből kisugárzó szerzetesi megújulás haszonélvezőjeként végre elindulhatott a gregorián
reformok felé vezető, emelkedő úton. Az
ezredfordulót – minden téves vélekedés ellenére – nem a rémület, félelem és
világvégevárás jellemezte, hanem a remény és bizakodás. A magyarság
történelmének legdöntőbb fordulója ebbe a mozgalmas korba
illeszkedik. S mert a népek, nemzetek történelme csak
papíron lehet gazdasági-társadalmi erők
személytelen
változása és küzdelme, de nem a valóságban; a
magyar történelem e döntő századában ott található az a kiemelkedő személyiség, aki a történelmi változások tevékeny részese,
sőt irányítója: Szent István király. Miközben
feladatát teljesítette, túlnőtt téren és időn, „odafönt” gyűjtött kincseket.
Ezzel kiérdemelte a szent jelzőt, melynek tartalma
az isteni szentség fölragyogása az emberi életen át. Az, hogy ki lesz
szent, nem az utókor jámbor vélekedésétől vagy egy kis
hatalmi csoport ügyeskedésétől függ, hanem az isteni meghívottságtól és a kapott
kegyelmek felhasználásától. Az Egyház csak kimondja valakiről, hogy szentéletű
volt,
az életszentség tényét maga Isten adja. Szent István
életének története úgy, ahogy a történelem tudományának leghivatottabb művelői az utókor elé
tárják, minderre a legfényesebb bizonyíték. A korabeli és későbbi forrásokban
fennmaradt tudósítások kritikai egybevetése, az érvek és ellenérvek gondos
mérlegelése csak azt támasztja alá, amit az Egyház kimondott és folyamatosan
állít a magyarok első királyáról: szent volt. Ez a tény nem
Szent László király és munkatársai utólagos, politikai és ideológiai
belemagyarázása, hanem egy életmű igaz, minden
próbát kiálló összegzése még akkor is, ha az 1083-as szentté avatásnak megvolt a maga
politikai és társadalmi hatása, jelentősége.
De
ez utóbbi csak következmény és nem kiindulópont. Árpád vezér
unokája, Taksony (931?-972) fejedelemsége alatt kezdődött
meg
a magyarok térítése.
Bizáncból térítőpüspök érkezett az
ország délkeleti vidékére (953), de rövid munkássága folytatás nélkül maradt.
Egy évtizeddel később Taksony Rómából kért térítőt, ám
az útnak indított Zacheus püspök nem jöhetett a magyarok közé, mert Ottó
császár elfogatta. A sikertelen kezdet újabb évtized múltán sikeres folytatásra
talált, mert Géza (fejedelem: 972-997) követséget küldött Quedlinburgba a
császárhoz (973), és hittérítőket kért. A
követjárás céljából szükségtelen arra következtetni, hogy Géza komolyan érdeklődött a kereszténység iránt és valóban elindult a megtérés
útján. Ennek ismerete már Szent István személyiségének, munkásságának, életszentségének
jobb megértését készíti elő.
Török József - Szent
István király élete 2.
Sok szent
életrajza a vallásos, jámbor szülők említésével kezdődik. Szent
Istvánnál azonban nem ez a
helyzet, mert a különböző források egybehangzóan más képet
festenek apja, Géza alakjáról. A
kortárs Thietmár szerint „nagyon kegyetlen
volt”, „hirtelen
felindulásában sokakat megölt”. A
kereszténységet erőszakkal terjesztette: „Keményen
és hatalmaskodva bánt népével, …
szerfölött szorgoskodott, hogy a lázadókat letörje és a szentségtelen
szertartásokat eltörölje”.
Híres válasza jól megvilágítja gondolkodásmódját, mert „a
mindenható Istennek és különféle képzelt isteneknek áldozott. Amikor főpapja emiatt
szemrehányást tett neki, azt felelte: Elég gazdag és hatalmas ahhoz. hogy meg
tegye.” A nagyapa,
Taksony fejedelem pogányként halt meg. A feltevések szerint Géza a pajzsra emelése
után hamarosan, még a követküldés előtt
megkeresztelkedett.
Mi volt ennek az oka?
A Keleti és a
Nyugati Birodalom 971-72-ben szövetségre lépett, és Gézának döntenie kellett, melyik
nagyhatalom felé tájékozódik. Bizánc terjeszkedő
politikájával
szemben állt a Nyugattal 955 óta tartó
fegyvernyugvás. Ez indokolta, hogy Géza a kereszténység latin formáját
választotta, bár felesége, Sarolt még gyermekként görög térítőpüspök által részesült a keresztségben.
Ez azonban őt sem tette meggyőződéses hívővé. Erőszakos természetét ritkán fékezte.
Querfurti Brunó tudósítása szerint „vezetése alatt a
kereszténység terjesztése megkezdődött, de pogánysággal vegyült a megfertőzött vallás
és rosszabb kezdett lenni a barbárságnál.”
Géza és Sarolt
fia, Vajk az első térítési hullám idején született a
970-es években. Sem a 969-es, sem a 975-ös
évszám nem biztos. Nemzeti neve Vajk vagy Vajka, újszülöttként vagy
kisgyermekként István névre keresztelték. Apja is az első vértanú
nevét kapta. Szülei csak névleg voltak
keresztények, így Szent István gyermek és ifjú korában tőlük nem
kapott olyan példát, ami benne a krisztusi hit növekedését segítette volna.
Géza azzal, hogy nem ment idegenbe a keresztség
fölvételéért, a szomszédos hatalmaktól való függetlenségét nyilvánította ki. Ez
megkönnyítette a politikai látókörrel rendelkező vezető réteg
számára a keresztség felvételén túl az új hitnek meggyőződés alapján történő
elfogadását,
mert eloszlott annak gyanúja, hogy a térítés csak
ürügy a birodalmi egyház terjeszkedésére és a német befolyás érvényesítésére. A passaui egyház
feje, Piligrim szerette volna joghatósága alá vonni hazánk területét, azonban kísérlete
sikertelennek bizonyult. Szent Wolfgang einsiedelni szerzetes vállalkozott először a
magyarok térítésére, de a határról vissza kellett fordulnia. Az első hittérítő Sankt Gallen szerzetese, Szent Brunó volt, aki
bajorkarantán papok segítségével és tolmácsolásával hirdette a krisztusi hitet.
Ha helyes a becslés, két-három év alatt a vezető
rétegből 5000
embert keresztelt meg, az idegenből ideszármazott keresztény
rabszolgák gyermekeinek sokaságát nem számítva. Géza udvarában egy missziós
püspök tartózkodott, aki bizonyára hatással volt a gyermek Istvánra. (Helytelen
az a régebben hangoztatott nézet, miszerint csak Szent István felesége, Gizella
és kísérete, a bajor papok hazánkba érkeztével kezdődött
a
térítés. Az a vélekedés is, amely Szent Adalbert személyéhez igyekezett kötni
minden missziós ténykedést.) A térítés Géza uralkodása kezdetén indult meg, ám
az uralkodó felől jövő kényszer és az őszinte meggyőződés sokszor kibogozhatatlanul összefonódott.
Fontos tette volt Gézának, hogy állandó székhelyet választott, és Esztergomban,
az új központban Szent István első vértanú
tiszteletére templomot emeltetett. Sok szent
életrajza a vallásos, jámbor szülők említésével kezdődik. Szent
Istvánnál azonban nem ez a
helyzet, mert a különböző források egybehangzóan más képet
festenek apja, Géza alakjáról. A
kortárs Thietmár szerint „nagyon kegyetlen
volt”, „hirtelen
felindulásában sokakat megölt”. A
kereszténységet erőszakkal terjesztette: „Keményen
és hatalmaskodva bánt népével, …
szerfölött szorgoskodott, hogy a lázadókat letörje és a szentségtelen szertartásokat eltörölje”.
Híres válasza jól megvilágítja gondolkodásmódját, mert „a
mindenható Istennek és különféle képzelt isteneknek áldozott. Amikor főpapja emiatt
szemrehányást tett neki, azt felelte: Elég gazdag és hatalmas ahhoz. hogy meg
tegye.”
A nagyapa,
Taksony fejedelem pogányként halt meg. A feltevések szerint Géza a pajzsra emelése
után hamarosan, még a követküldés előtt
megkeresztelkedett.
Mi volt ennek az oka? A Keleti és a
Nyugati Birodalom 971-72-ben szövetségre lépett, és Gézának döntenie kellett, melyik
nagyhatalom felé tájékozódik. Bizánc terjeszkedő
politikájával
szemben állt a Nyugattal 955 óta tartó
fegyvernyugvás. Ez indokolta, hogy Géza a kereszténység latin formáját
választotta, bár felesége, Sarolt még gyermekként görög térítőpüspök által részesült a keresztségben.
Ez azonban őt sem tette meggyőződéses hívővé. Erőszakos természetét ritkán fékezte.
Querfurti Brunó tudósítása szerint „vezetése alatt a
kereszténység terjesztése megkezdődött, de pogánysággal vegyült a megfertőzött vallás
és rosszabb kezdett lenni a barbárságnál.”
Géza és Sarolt
fia, Vajk az első térítési hullám idején született a
970-es években. Sem a 969-es, sem a 975-ös
évszám nem biztos. Nemzeti neve Vajk vagy Vajka, újszülöttként vagy
kisgyermekként István névre keresztelték. Apja is az első vértanú
nevét kapta. Szülei csak névleg voltak
keresztények, így Szent István gyermek és ifjú korában tőlük nem
kapott olyan példát, ami benne a krisztusi hit növekedését segítette volna.
Géza azzal, hogy nem ment idegenbe a keresztség
fölvételéért, a szomszédos hatalmaktól való függetlenségét nyilvánította ki. Ez
megkönnyítette a politikai látókörrel rendelkező vezető réteg
számára a keresztség felvételén túl az új hitnek meggyőződés alapján történő
elfogadását,
mert eloszlott annak gyanúja, hogy a térítés csak
ürügy a birodalmi egyház terjeszkedésére és a német befolyás érvényesítésére. A passaui egyház
feje, Piligrim szerette volna joghatósága alá vonni hazánk területét, azonban kísérlete
sikertelennek bizonyult. Szent Wolfgang einsiedelni szerzetes vállalkozott először a
magyarok térítésére, de a határról vissza kellett fordulnia. Az első hittérítő Sankt Gallen szerzetese, Szent Brunó volt, aki
bajorkarantán papok segítségével és tolmácsolásával hirdette a krisztusi hitet.
Ha helyes a becslés, két-három év alatt a vezető
rétegből 5000
embert keresztelt meg, az idegenből ideszármazott keresztény
rabszolgák gyermekeinek sokaságát nem számítva. Géza udvarában egy missziós
püspök tartózkodott, aki bizonyára hatással volt a gyermek Istvánra. (Helytelen
az a régebben hangoztatott nézet, miszerint csak Szent István felesége, Gizella
és kísérete, a bajor papok hazánkba érkeztével kezdődött
a
térítés. Az a vélekedés is, amely Szent Adalbert személyéhez igyekezett kötni
minden missziós ténykedést.) A térítés Géza uralkodása kezdetén indult meg, ám
az uralkodó felől jövő kényszer és az őszinte meggyőződés sokszor kibogozhatatlanul összefonódott.
Fontos tette volt Gézának, hogy állandó székhelyet választott, és Esztergomban,
az új központban Szent István első vértanú
tiszteletére templomot emeltetett.
Folytatás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése