Arra a kérdésre,
hogy milyennek szeretnéd látni életedet, környezetedet és a világot, vagyis
hogyan kellene élnünk, hogy életünk szép és jó legyen – szerintem mindenki tudna
válaszolni, kezdve a kisgyermektől az idősekig. A válaszok bizonyára különfélék
és mégis egyetemesek lennének az egyén, a család és a társadalom életére nézve.
Úgy hiszem, hogy ennek az egyetemességnek az alapja a szív, mert ilyenkor mindenki
a szívéből beszél. Isten viszont azt mondaná erre, a szádból ítéllek meg, mert nem
az eszedre, hanem a szívedre bíztam, s a szívedbe írtam akaratomat és mindazt, amit
meg kell tenned vagy amit ne tegyél, hogy az üdvösség útján járj.
2019. június 24-én egy édesapa és nyakába kapaszkodó
kislánya holttestét találták meg a Rio Grande folyó partján, Mexikó és az Egyesült
Államok határán. Úgy találtak rájuk arccal lefelé fordulva, ahogy
az édesapa, Óscar Martínez
pólójában fogta a kétéves Valériát,
s a kislány jobb karjával édesapja nyakát karolta. Az ikonikus fotó, amely az
erőszak és nyomor elől Észak-Amerika felé menekülő közép-amerikai migránsok
szenvedéséről árulkodik, bejárta az egész világot. (A kép itt látható: Az erőszak és nyomor elől Észak-Amerika felé - Requiem)
A vatikáni sajtó szerint „a Szentatya mély szomorúsággal látta annak az apukának és kislányának a fényképét. A pápát mély fájdalommal tölti el a haláluk, imádkozik értük és minden migránsért, akik életüket veszítették, miközben a háború és a nyomor elől menekültek.” Az igazi szeretet nem ismer különbségtételt akkor, amikor bajbajutott emberekről van szó, hanem segít, amint tud. A szentatya ismeri a nyomorban élő emberek életét. Ezért mélyen együttérez a háború és nyomor elől menekülőkkel, és szeretettel pártfogolja. Ő nem az ideológiai hódítók, az Európát elfoglalni akaró migránsokért száll síkra, hanem a szegény nyomorgókért. Ahogy a vetések közt akad konkoly, úgy a menekülők közt is akadnak ideológiai hódítók, de emiatt a háború és nyomor elől menekülőket nem lehet kirekeszteni. A migránsok elbírálása és befogadása az érintett országok feladata. A világ ma egy nagycsalád, és szeretetben kell élnünk, ezt Isten a szívünkbe írta és az ajkunkra adta. A szívünk iránytűje a Szentlélek, aki a világban is működik, életre kelti a sokféle társadalmi szeretetet, az emberi szolidaritást. Így nemcsak békében tudunk élni, hanem Istennek is öröme telik bennünk.
A vatikáni sajtó szerint „a Szentatya mély szomorúsággal látta annak az apukának és kislányának a fényképét. A pápát mély fájdalommal tölti el a haláluk, imádkozik értük és minden migránsért, akik életüket veszítették, miközben a háború és a nyomor elől menekültek.” Az igazi szeretet nem ismer különbségtételt akkor, amikor bajbajutott emberekről van szó, hanem segít, amint tud. A szentatya ismeri a nyomorban élő emberek életét. Ezért mélyen együttérez a háború és nyomor elől menekülőkkel, és szeretettel pártfogolja. Ő nem az ideológiai hódítók, az Európát elfoglalni akaró migránsokért száll síkra, hanem a szegény nyomorgókért. Ahogy a vetések közt akad konkoly, úgy a menekülők közt is akadnak ideológiai hódítók, de emiatt a háború és nyomor elől menekülőket nem lehet kirekeszteni. A migránsok elbírálása és befogadása az érintett országok feladata. A világ ma egy nagycsalád, és szeretetben kell élnünk, ezt Isten a szívünkbe írta és az ajkunkra adta. A szívünk iránytűje a Szentlélek, aki a világban is működik, életre kelti a sokféle társadalmi szeretetet, az emberi szolidaritást. Így nemcsak békében tudunk élni, hanem Istennek is öröme telik bennünk.
Mózes utolsó
beszédében Isten parancsainak megtartására buzdítja népét. Rámutat, hogy
1. A törvényt Isten a szívünkbe írta. (MTörv 30,10-14) „Az
Úrnak öröme telik benned, a te javadra, ... ha engedelmeskedsz az Úr, a te Istened szavának, és megtartod a
parancsokat és törvényeket, ha szíved, lelked mélyéből megtérsz az Úrhoz, a te Istenedhez. ... Ezek a törvények, amelyeket ma szabok neked, nem túlságosan
nehezek és nem elérhetetlenek számodra.... Egészen közel van
hozzád a törvény, a szádban és a szívedben, így hozzá szabhatod tetteidet.”
Sőt, Krisztusban az Isten igéje közel jött hozzánk. Ha szánkkal megvalljuk és
szívünkkel hisszük, hogy Isten Jézust feltámasztotta a halálból, akkor
megmenekülünk – tanítja Szent Pál a rómaiakhoz írt levelében.
A szív általában a
szentírásban nem az érzelmek központját, hanem az értelmes emberségünk
legmélyét jelenti, az elmét, a mély meglátások és megsejtések forrását. (Barsi Balázs) Az elmélyülés
és az elmélkedés is abba a mélységbe való leszállást jelenti, ahol Istennel
kapcsolatba tudunk lépni. A ráció, az ész inkább elsiklik az emberi mélységek
felett. Arra való, hogy eligazodjunk vele az élet felszínén, segítségével
helyesen rendezzük el mindennapi teendőinket. Olyan, mint a labirintus felett
szárnyaló madár.
Fotó: Veres Stelian |
2. Aki bajunkban segít rajtunk, az a felebarátunk. Az evangélium legismertebb jézusi példabeszéde az irgalmas
szamaritánus története (Lk 10, 25-37). Különös a racionális indítása és
csodálatos az a rövid történet, amelyen keresztül Jézus a szív világába vezette
el a kérdezőt és környezetét. Egy törvénytudó kísértő szándékkal kérdezte meg
Jézust: „Mester, mit
tegyek, hogy eljussak az örök életre?” Jézus
visszakérdez: „Mi van megírva a
törvényben? Hogyan olvasod?” Az így válaszolt: "Szeresd
Uradat, Istenedet, teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes
elmédből, felebarátodat pedig, mint saját magadat." Helyesen
feleltél. Tégy így, és élni fogsz" - válaszolta neki.” A törvénytudónak,
aki csak egyetemes szabályokat és különféle paragrafusokat lát, kicsúszik az
élet a keze közül, „ezért megkérdezte Jézustól: "Kit tekintsek felebarátomnak?”
Jézus éppen ezért példabeszéde által arra ösztönöz, hogy erről a felületes, racionális
szintről leszálljunk szívünk mélyére, és belássuk, hogy abban a kiszolgáltatott,
halálközeli helyzetben, amikor összeverve, félholtan, elhagyatva halódunk az út
szélén, teljesen mindegy volna, hogy az aki segítségünkre siet hová tartozik, papi
város polgára-e vagy szamaritánus? Egy lenézett népcsoport tagja-e? – mert ez
esetben ő, és csak ő lenne az én igazi felebarátom. De vajon meglátjuk-e a
szenvedőt? Feladatunk, hogy az utunkba kerülő szerencsétleneknek ne a törvény
paragrafusát idézzük, mint a törvénybíró, hanem segítségükre sietve igazi
felebarátjukká legyünk. A szép szavakból szőtt szeretet, sosem szeretet! A
szamaritánus megérintette az örök élet titkát egyszerű cselekedetével és két
dénárjával. Jézus ennél többet tesz, egészen értünk szenteli önmagát a kereszten, hogy
újjászülethessünk.
Jézus az örök életet adja, ezért kell leszállni a szív
mélyére, ahol bízni tudunk és szeretetre vágyunk, ahol az eszünk mellett az
örökkévaló Istenbe tudjunk kapaszkodni.
3. Az Isten és felebaráti szeretet egysége Jézus
Krisztus. Krisztusnak a mindenséghez való viszonyát
Szent Pál az elsőszülöttség fogalmával jól leírta. Hiszen elsőbbsége, hatalma
van a mindenség felett és létében megelőzi azt. Az elsőszülött bizonyos
mértékig az apa folytatása, helyettese a családban és neki engedelmeskednek.
Krisztusnak a titokzatos szellemi hatalmak is alá vannak vetve, hiszen azok is
általa teremtettek. A teremtett világ birtokosa tehát Krisztus,
nemcsak a teremtés címén, hanem a megváltás révén is. Ő a világmindenség
értelme, célja, alapja. A bűn és pusztulás mélységébe zuhant mindenséget – így természetes
–, általa menti meg az Atyaisten. Az Egyháznak a fejévé tette. A az egyházat,
melyet kovászként a világba helyezett, általa fokozatosan végbeviszi a
megváltás nagy művét. Kiengesztelődött az Atya a világgal és benne a
teljességet ajándékozta a világnak. Mindent Krisztusban kaptunk meg. Ezt
hirdeti Szent Pál: „Benne nyertük el a
megváltást, bűneink bocsánatát. Ő a láthatatlan Isten
képmása, minden teremtmény elsőszülötte. Mert benne
teremtett mindent a mennyben és a földön… Ő a testnek, az
Egyháznak a feje. Ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy övé legyen
az elsőség mindenben. Úgy tetszett (az Atyának), hogy benne
lakjék az egész teljesség, s hogy általa békítsen ki
magával mindent a földön és a mennyben, minthogy Ő a kereszten vérével
békességet szerzett.” (Kol 1,15-20)
Korunk nyelvén
mindezt így mondta el Alekszander Szolzsenyicin, a Nobel-díjas orosz író: „Ha meg kellene határoznom, és röviden össze
kellene foglalnom a XX. század fő irányát, nem tudnék pontosabbat és találóbbat
mondani, minthogy megismételném: az ember megfeledkezett Istenről. Az isteni
távlattól megfosztott emberi tudat gyengeségei századunk minden nagy bűnének
döntő tényezői. Az utóbbi két évszázad félresikeredett reményei helyett,
amelyek a jelentéktelenségig legyengítették, csak egyet tehetünk: határozottan
meg kell ragadnunk Isten kereső kezét, amelyet olyan meggondolatlanul és
öntelten dobtunk el magunktól. Ha megragadjuk, szemünk felnyílhat ennek a
szerencsétlen XX. századnak a tévedéseire és vezethetné kezünket, hogy sok
mindent rendbe hozhassunk. Ebben a földcsuszamlásban semmi másba nem
kapaszkodhatunk.”
Július 12-én emlékeztünk Gualbert Szent
Jánosra (995-1073), a természetvédők, erdőőrök, vadőrök védőszentjére. (Életét itt olvashatod: Természetvédők szentje) A "szürke barátok" alapítója lett a harcos katona. Társaival különös felelősséget éreztek a szegények és betegek iránt.
Velük az utolsó falatjukat is megosztották. Számukra menedékházakat csatoltak
minden vallombrosai kolostorhoz. Ez az irgalmas szeretet mérsékelte, sőt
átformálta János régi harcias természetét, kemény elszántsággá alakítva, hogy
szeretetben, szegénységben, a környezetet kímélve és egyszerűen élve a
megfeszített Krisztus irányítása alatt éljen. Krisztus intéseit igyekezett
ellesni, indításait befogadni, ahogy azt
mindennapi imájában kérte:
«Légy velem, seregek Ura, mikor reggel felébredek. Figyelj reám és
irányítsd tetteimet, szavaimat, gondolataimat.
Vigyázz a lábamra, hogy ne kószáljon henyén, hanem állapodjon meg az
imádságban.
A kezemre, hogy tisztán és bűntelenül emeljem feléd harag és
viszálykodás szennye nélkül.
A számra, hogy világias hívságot ne szóljon más becsületét ne
kisebbítse, hogy ne vezessen senkit hívságos beszédre. S hogy mindig kész
legyen a dicsérésre, lassú a megszólásra.
Őrizd fülemet, hogy ne hallgasson becsületsértő, hazug és haszontalan
szót, de legyen mindig nyitva az Isten szavának meghallására.
Őrizd szememet, hogy ne időzzön hiúságon. Add belém, Uram, a te
félelmedet, adj szívbéli alázatosságot, tiszta lelkiismeretet. Add, hogy az
eget nézzem, a földet megvessem, a bűnt gyűlöljem, az igazságot szeressem
mindörökké. Ámen.»
Halálos ágyán a
testvérek oktatást kértek tőle. Ő a szeretetről beszélt. Ez a beszéde
fennmaradt. 1073. július 12-én halt meg. Megtérése az ellenség szeretettel
kezdődött, szeretetet hirdetett és élete a testvéri szeretettel végződött. Szép és értékes élet. A te életed is lehet ilyen, mert a törvény "a szádban van és a szívedben" - így hozzá szabhatod tetteidet. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése