Az élet arra való, hogy megtanuljunk szeretni, és így rátaláljunk az örök Szeretetre, Istenre.
KÖSZÖNTÉS - rövid bemutatkozás.
A család gyermekóvó, gyermeknevelő közösség – Illyés Gyula.
A gyermek négy alapigénye: 1. szeretet, 2. védelem, 3. biztonság, 4. sikerélmény.
I. TÉMA RÖVID ÁTTEKINTÉSE:
Az értékre nevelés. Az ember keresi az igazságot - ezért van tudománya; szolgálni akarja a jót - van erkölcse; kifejezni akarja a szépet - van művészete; szentségre törekszik - ezért van vallása.
1. Mit értünk valláson? Religio - odakötődés Istenhez.
2. Ha nem tudatos az irányítás, lassabban fejlődik a gyerek.
3. Ez azt eredményezheti, hogy kisebbségi érzés alakulhat ki; kiesik abból a támogatásból, ami serkenti a bizalmat, a szeretetet, és az egészségesebb kapcsolatok kialakítását.
4. Mi neveljük, segítjük a gyerekeket, és nem a piaci értékek, vagy a média befolyása.
5. A szülők, még mit tudnának ezekhez hozzá adni?
II. A gyermek vallási fejlődésének lényeges elemei, pontjai.
A.) A vallás miért fontos a gyermeknek?
1.A gyermek most alapozza értékrendje elemeit - ami szerint akar élni -, melyek egész életén át kísénk őt.
2. Ez az értékrend támogatja a gyermeket egy nagyon bonyolult világban. Ad irányt, értelmet, biztonságosabb identitást, hogy az élet kudarcait egészségesebben tudja kezelni.
3. Szeretet teremtette a gyereket, maga Isten. Az élete nem lehet tökéletes sem a szeretet, sem Isten nélkül.
A gyerek ezt ösztönösen tudja.
Sajnos, le lehet őt erről "szoktatni" – ennek mi az eredménye?! Milyen lesz ez a gyerek?
4. A gyerek jogosan Istené - nem a miénk. Ő megbízott bennünk, hogy majd hozzá vezessük saját gyermekét (Mk 10,13-16).
5. A szülők életet adtak a gyereknek, akinek van teste, értelme, lelke, érzelme, szabad akarata.
A gyermek minden szintenfejlődik, csak nem egy tempóban. Ha kihagyunk egy réteget, már megszakítottuk az egész emberi fejlődési folyamatot benne.
6. A Jóisten nem magányosnak teremtette a gyereket, hanem közösségbe szánta. Ha a gyerek nem találja meg a helyet a vallásos közösségben, akkor a vallás nélküli közösségben fogja azt megkeresni. Gondolom, tudnának erre példát mondani?
7. A valahová tartozás ha nem alakul ki gyermekkorában, amikor még természetesnek fogadja el, később már nehezen illeszkedik be.
B.) Hogyan fejlődik a gyermek a vallásban?
1. Egy közösséghez tartozik. Először megtanulja a közösség nyelvezetét, gesztusait, szokásait (úgymint otthon). Hogyan kell valamit kifejezni helyesen (pl. köszöntések: Dicsértessék a Jézus Krisztus). Mit énekelünk, és mikor? Mikor vetünk keresztet, mikor térdelünk, stb. Aki idegen hamar felismerhető, pl. Béke veled - kezét csókolom! 2006-ban.
2.Bárki megtanulhatja ezeket a külső formákat. A gyermek akkor fejlődik, amikor a saját szintjén érti, hogy miért mondjuk ezeket, vagy miért csináljuk ezeket a gesztusokat, és tud valamit mondani róla. Akkor már kezdi átvenni, elsajátítani a vallásunk külső magatartás formait, ugyanakkor belső kapcsolatok, értékek alakulnak ki.
3. Minél gazdagabb az ezekről szerzett ismeret, annál hitelesebb a gyermeknek. Ez azt jelenti, hogy az otthoni nyelvezetnek kellene hasonlítani arra, amit tanul, amit hall a liturgia keretében.
4. Konkrét példa: az év első szakaszában ilyen fogalmakra tettem a hangsúlyt, gesztusokat mutattam be!
IV. Szülők szerepe - Otthon hogyan tudnának segíteni?
1. Vigyázni, hogy Isten neve maradjon szent, még a hétköznapi használatban is.
2. A keresztvetés legyen külön kiemelve (étkezés előtt, után, kis keresztet rajzolni a gyermek homlokára áldásként este, lefekvés után, vagy amikor otthonról eltávolodik).
3. Beszéljenek a gyerekkel miért térdelünk le, vagy miért állunk fel mise alatt; miért merítjük az ujjunkat a szentelt vízbe (keresztségünk jele).
4. Napi imákban próbálják azokat a szavakat alkalmazni, amelyeket te felsoroltál. Vasárnapi szentmise.
5. Ha valaki káromkodik, ne engedjük el a fülünk mellett, ami a közömbösségre neveli a gyermeket.
6. Ha valamitől fél a gyerek a vallással kapcsolatban, jelezzék ezt nekem, és én is hasonló módon megteszem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése