Az élet arra való, hogy megtanuljunk szeretni, és így rátaláljunk az örök Szeretetre, Istenre. Az elsőáldozáshoz vezető út a gyerekek és szülők számára is a hit titkaiba vezető út. Ebben a találkozástörténetben számos kérdéssel foglalkozunk.
I. A téma rövid áttekintése
1. Miért fontos a téma? Miről van szó?
Az imák megtanulása is fontos, de szükségesebb belátni, hogyan kell éltetni egy kapcsolatot.
II. IMA
Isten néven szólít, becsül, hív minket. „Mert drága vagy a szememben, mert becses vagy nekem és szeretlek. Embereket adok oda érted, és nemzeteket az életedért. Ne félj hát, mert veled vagyok!” (Iz 43,4-5.)
III. TÉMA FELDOLGOZÁSA
A.) Szavak formáló ereje: A szó ereje – dicséret, vagy az életre szóló “igen” hatása.
1.Mit hallunk, olvasunk egész nap – azok minket érintenek. Petőfi: Nemzeti dal
2.Milyen érzéseket keltenek bennünk az elolvasott szavak? (Pl rossz hír az újságban. Örömhír, levél, plakátok, feliratok, ami van a szobánkban, stb. mind-mind hatással van ránk.)
3.Hogyan befolyásolnak ezek a ránk támadó érzések, amikor emberek elé állunk? Nem mindegy, hogy mi van a szívemben!
4.Szavak alapján – milyen életbevágó döntéseket hozunk?
5.Szavak – vagy éltetnek vagy elrontják a hírnevet (ki lehet végezni valakit szavakkal, meg lehet semmisíteni).
6.Ezek a gyerekeket is épp így érintik csak fokozottabban… (pl. Kicsi buta!)
B.) Az Istennel való kapcsolatban (imában) alkalmazott szavak formaló ereje:
1. Kérdezzük meg, van-e kedvenc imaszövege? Mi? Hogyan és miért lett kedves számára? Milyen Istenképet nyújt neki? Milyen érzéseket? (Tünde – orvos akar lenni. Tami – Hál’ Istennek jól lakám, ha még volna béraknám.)
2. A gyerek ima élete még "természetes" (ösztönös) szinten létezik. Könnyen rácsodálkozik a világra, és éppen emiatt könnyű bevezetni egy kapcsolatba, nemcsak a teremtett világba, hanem arra is, aki azt teremtette.
3. Ezt a képességet éltetni kell... hálát adni azért, aminek örülünk és dícsérjük Istent a szépért, a jóért.
Minél gyakrabban csináljuk, annál természetesebb az isteni kapcsolat (az esti ima).
4. Sokszor mást is kifejezhetünk az imánkban. Bocsánatot kérünk, amikor valakit megsértünk -, Istentől is akinek végtelen jóságát lebecsültük, vagy szomorúságunkat is elmondjuk, ha valami bánatot okoz, vagy csak elszomorít.
5. Isten szerető Isten. Imánk szövegének ezt kell tükröznie… Istentől nem félünk - nem rettegünk ... nincs mit szégyellni előtte. Imáink inkább szerető bizalmat fejezzenek ki, mint a félelmet a büntetéstől.
C.) Milyen fogalmakat vezetünk be?
1. Isten teremtő - tud segíteni rajtunk, mert mindenható! Minden, amit ő teremtett jó, van méltósága.
2. Isten Atya - nem idegen (kívül álló).
3. Isten közösségre hív, hogy a legjobbat adhassa.
4. Jézus - Isten Fia - azért jött, mert az Atyát akarta nekünk megmutatni - szeretetből.
5. A mennyek országa együttlét az Istennel - a földi életünkben már elkezdődik.
6. Isten nem büntet a betegséggel, a halállal, hanem próbál minket óvni saját téves döntéseink következményétől.
7. Mindennap az Ő új ajándéka, ami által azt üzeni, szeretlek.
8. Minden ember – függetlenül bőre színétől vagy korától – az Ő képmása.
9. Családot alapított – az Egyázat, aminek mi is tagjai vagyunk.
10. Bűneinkkel meggyengítjük Isten szerető jelenlétének erejét életünkben – magunknak okoztunk sérülést, és kétségbe vontuk Isten mindenható, teremtő erejét. De mindig vissza lehet hozzá fordulni. Ő kész megbocsátani.
IV. A szülő szerepe
1. Az első hely ahol a gyermek ezekkel a fogalmakkal találkozik az otthon, majd a templom és az iskola. A szülő mindenben minta. Ahogyan a szülő imádkozik, Istehez fordul, úgy a gyermeke is.
2. Legyenek képek, feszület, Szentírás a családban.
3. Imádkozzanak a szülők minden helyzetben, a jóban és a nehézségek idején. A gyerek tanulja meg, hogy az ima élő kapcsolatot jelent istennel.
4.Vigyázzunk a beszédünkre. Legyen napi ima. Mi van otthon, ami hitünkkel ellentétben áll? Miért van ott? Mit mond a gyermeknek?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése