2021. 03. 02.

Elsőáldozók szüleivel értekezlet II.

2. Gyermek és az ima
: kapcsolat Istennel és a közösséggel

Az élet arra való, hogy megtanuljunk szeretni, és így rátaláljunk az örök Szeretetre, Istenre. Az elsőáldozáshoz vezető út a gyerekek és szülők számára is a hit titkaiba vezető út. Ebben a találkozástörténetben számos kérdéssel foglalkozunk.

I. A téma rövid áttekintése

1. Miért fontos a téma? Miről van szó?

Az imák megtanulása is fontos, de szükségesebb belátni, hogyan kell éltetni egy kapcsolatot.

2. Ez a kapcsolat Istennel nekünk jó! Mi nyerünk. Hogyan? - Ha valaki nem megy a napra, ő bánja meg.
3. Imák, alkalmak. Nyelvezete? Pl. Maxim Gorkij: Emlékeim.
4. Hogyan alakítsunk ki otthon imádságos légkört?
5. Amit próbáltam bevezetni az órák alatt ezzel kapcsolatban: – Imák, ének tanulás, szövegértelmezés.

II. IMA

Isten néven szólít, becsül, hív minket. Mert drága vagy a szememben, mert becses vagy nekem és szeretlek. Embereket adok oda érted, és nemzeteket az életedért. Ne félj hát, mert veled vagyok!” (Iz 43,4-5.)

III. TÉMA FELDOLGOZÁSA

A.) Szavak formáló ereje: A szó ereje – dicséret, vagy az életre szóló “igen” hatása.

1.Mit hallunk, olvasunk egész nap – azok minket érintenek. Petőfi: Nemzeti dal

2.Milyen érzéseket keltenek bennünk az elolvasott szavak? (Pl rossz hír az újságban. Örömhír, levél, plakátok, feliratok, ami van a szobánkban, stb. mind-mind hatással van ránk.)

3.Hogyan befolyásolnak ezek a ránk támadó érzések, amikor emberek elé állunk? Nem mindegy, hogy mi van a szívemben!

4.Szavak alapján – milyen életbevágó döntéseket hozunk?

5.Szavak – vagy éltetnek vagy elrontják a hírnevet (ki lehet végezni valakit szavakkal, meg lehet semmisíteni).

6.Ezek a gyerekeket is épp így érintik csak fokozottabban… (pl. Kicsi buta!)

B.) Az Istennel való kapcsolatban (imában) alkalmazott szavak formaló ereje:

1. Kérdezzük meg, van-e kedvenc imaszövege? Mi? Hogyan és miért lett kedves számára? Milyen Istenképet nyújt neki? Milyen érzéseket? (Tünde – orvos akar lenni. Tami – Hál’ Istennek jól lakám, ha még volna béraknám.)

2. A gyerek ima élete még "természetes" (ösztönös) szinten létezik. Könnyen rácsodálkozik a világra, és éppen emiatt nnyű bevezetni egy kapcsolatba, nemcsak a teremtett világba, hanem arra is, aki azt teremtette.

3. Ezt a képességet éltetni kell... hálát adni azért, aminek örülünk és dícsérjük Istent a szépért, a jóért.

Minél gyakrabban csináljuk, annál természetesebb az isteni kapcsolat (az esti ima).

4. Sokszor mást is kifejezhetünk az imánkban. Bocsánatot kérünk, amikor valakit megsértünk -, Istentől is akinek végtelen jóságát lebecsültük, vagy szomorúságunkat is elmondjuk, ha valami bánatot okoz, vagy csak elszomorít.

5. Isten szerető Isten. Imánk szövegének ezt kell tükröznie… Istentől nem félünk - nem rettegünk ... nincs mit szégyellni előtte. Imáink inkább szerető bizalmat fejezzenek ki, mint a félelmet a büntetéstől.

C.) Milyen fogalmakat vezetünk be?

1.   Isten teremtő - tud segíteni rajtunk, mert mindenható! Minden, amit ő teremtett jó, van méltósága.

2. Isten Atya - nem idegen (kívül álló).

3. Isten közösségre hív, hogy a legjobbat adhassa.

4. Jézus - Isten Fia - azért jött, mert az Atyát akarta nekünk megmutatni - szeretetből.

5. A mennyek országa együttlét az Istennel - a földi életünkben már elkezdődik.

6. Isten nem büntet a betegséggel, a halállal, hanem próbál minket óvni saját téves  döntéseink következményétől.

7. Mindennap az Ő új ajándéka, ami által azt üzeni, szeretlek.

8. Minden ember – függetlenül bőre színétől vagy korától – az Ő képmása.

9. Családot alapított – az Egyázat, aminek mi is tagjai vagyunk.

10. Bűneinkkel meggyengítjük Isten szerető jelenlétének erejét életünkben – magunknak okoztunk sérülést, és kétségbe vontuk Isten mindenható, teremtő erejét. De mindig vissza lehet hozzá fordulni. Ő kész megbocsátani.

IV. A szülő szerepe

1. Az első hely ahol a gyermek ezekkel a fogalmakkal találkozik az otthon, majd a templom és az iskola. A szülő mindenben minta. Ahogyan a szülő imádkozik, Istehez fordul, úgy a gyermeke is.

2. Legyenek képek, feszület, Szentírás a családban.

3. Imádkozzanak a szülők minden helyzetben, a jóban és a nehézségek idején. A gyerek tanulja meg, hogy az ima élő kapcsolatot jelent istennel.

4.Vigyázzunk a beszédünkre. Legyen napi ima. Mi van otthon, ami hitünkkel ellentétben áll? Miért van ott? Mit mond a gyermeknek?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése