2021. június 1-jén II. Tavadrosz kopt ortodox pátriárka azt javasolta,
legyen egész Egyiptom nemzeti ünnepe a Szent Család útjának emléknapja. Az
egyiptomi hatóságok évek óta támogatják egy zarándokútvonal kialakítását, amely
Szűz Mária, Szent József és Jézus útját követi az ország területén. A Szent Család útja 25 olyan
helyszínt egyesít, amelynek emléke kedves az egyiptomi keresztények számára. A
tervezett 3500 kilométer hosszú útvonal tizenegy kormányzóságon halad keresztül
a Nílus-deltától Felső-Egyiptomig.
A Háromkirályok betlehemi látogatása után az Úr Angyala megjelent Józsefnek álmában, s
ezt mondta: „Kelj föl, fogd a gyermeket és anyját, és menekülj
Egyiptomba, s maradj ott, amíg nem szólok, mert Heródes keresni fogja a
gyermeket, hogy megölje”. József még azon az éjszakán fogta a gyermeket
és anyját, és elmenekült (vö. Mt 2,13-15). A kopt hagyomány szerint egy Szalome nevű dajka is elkísérte a Szent
Családot Egyiptomba. Az ikonokon időnként az ő alakja is feltűnik.
Amikor Heródes
látta, hogy a napkeleti bölcsek nem tértek vissza hozzá, elrendelte,
hogy Betlehemben és a környékén minden fiúgyermeket öljenek meg 2 éves
korig.
A menekülés útvonaláról és eseményeiről az újszövetségi szentírás nem, az apokrif iratok viszont részletesen szólnak. Az Arab gyermekségtörténet törzsanyaga a 4. század körül keletkezhetett, s olyan történeteket közöl, amelyek keleti eredetre vallanak és a Koránra is hatottak. A Pszeudo-Máté evangélium részletesen szól a gyermek Jézus életének egyiptomi eseményeiről. Sok történetet mondanak el a kopt, etióp és örmény bizánci szertartású könyvei is. Arab, szír és etióp fordítások őrizték meg a legátfogóbb forrást, Theophilosz látomását is. Theophilosz 384-412-ig alexandriai pátriárka volt. Leírja, hogy Hatur hónap 6. napján
(XI. 2.) hosszas imádkozás után megjelent neki Szűz Mária, és elmondta a menekülés történetét.
A menekülés útvonala: Az angyali figyelmeztetés után József elindult a gyermekkel és anyjával
Egyiptom felé. Útjuk Hebronon át Beer-Sebába vezetett. Egyiptomban
először a Földközi-tenger mentén, Ny-i irányban haladtak Rafahtól
el-Aríson és Flossziaton át Tell el-Faramáig, átkeltek a kantarai
földszoroson, majd megérkeztek a Nílus termékeny deltájának vidékére. A
Vádi Tumílaton át eljutottak Tell Basztába, Muszturudba, Bilbészbe,
Dakadúszba, Szamannúdba és Szakhába. Időztek Szkétisz sivatagában, majd a
mai Kairó térségében Héliopolisz, Matarijja, Zejtún, Hárit Zuvejla és a
Babülon-erőd volt szálláshelyük. Maádinál vízre szálltak és csónakon
folytatták útjukat a Níluson Felső-Egyiptom felé. A Nílus-völgyben
Ihnaszja el-Medína, Isnín el-Naszárá, Deir el-Garnúsz, el-Bahnasza,
Gebel et-Teir, El-Minja, Beni Haszan, el-Seikh Ibáda, el-Asmúnein,
Mellávi, Deir Abu Hinnisz, Deir el-Bersa, Deirút el-Seríf, Szanabu,
el-Kúszija, Meir, Kuszkam, a Muharrak-kolostor mai helye, Asszjút és
Dronka voltak az út állomásai. Deir el-Muharrakban jelent meg álmában
Józsefnek az Úr angyala, és így szólt hozzá: „Kelj föl, fogd a gyermeket
és anyját, és menj Izrael földjére, mert meghaltak, akik a gyermek
életére törtek” (Mt 2,20). A Szt Család erre útra kelt, és az
egyiptomi források szerint el-Asmúnein, Deir el-Bersa, Deir Abu Hinnisz,
Babülon erődje, Muszturud, Tell el-Jehúdijja és Bilbész érintésével a
Hórusz-úton visszatértek Izrael földjére.
Az Egyiptomi tartózkodás: A Megváltó gyermekségének arab evangéliuma hároméves
tartózkodást említ, a többi apokrif adatai 1-7 év között ingadoznak
(Theophilosz 3,5, a muszlimok 7 évről beszélnek).
A megtett útszakaszok hosszát nyilvánvalóan meghatározta, hogy milyen
távolságra képes eljutni egy szamár az egyik itatóhelytől a másikig. A
kutak, források állandóan visszatérő elemei a történeteknek. Gyakori
motívum, hogy Jézus forrást fakaszt a puszta földből, hogy a kiszáradt
kút a Gyermek közeledtére megtelik vízzel, mert sivatagi terepen a víz
élet-halál kérdése, és az szabja meg az útvonalat. Sötétedésig
mindenképpen lakott helyre kellett érni. Különösen fontos volt ez a
sivatagos útszakaszokon, például az Észak-Sínain átvezető karavánúton. Aki
nem ért sötétedésig biztonságos helyre, vadállatok támadásának volt
kitéve. A történetek szólnak is arról, hogy a Szent Család találkozott
vadállatokkal, de a vadak csodálatos módon nem bántották őket, hanem
hódoltak a gyermek Jézus előtt.
Állandó veszélyt jelentettek az utazókra
a rablótámadások. Nem volt biztonságos egyedül vagy kis csoportban
utazni, ezért a karavánok nagyobb létszámúak voltak. Az értékesebb
szállítmányokat fegyveres kíséret biztosította. A hagyományban
visszatérő elem, hogy a Szent Családot rablótámadás éri. A rablók közül az
egyik jószívű, a másik kegyetlen, és később a Golgotán a jobb és bal
latorral azonosítják őket.
Az elbeszélések szerint a Szent Család
szívesen szállt meg azokon a helyeken, ahol zsidó kolóniák voltak.
Ilyennek említik Bubasztiszt, Tell el-Jehúdijját, Matarijját, Babülont
és Maádit, Kuszkamban pedig Szent József egy rokona látogatta meg őket.
Honfitársaik között nyilván kevésbé tűnt fel, hogy idegenek, így
üldözőik is nehezebben találhattak rájuk.
A koptok úgy hiszik, hogy az egyiptomiak már ekkor Uruknak fogadták el
az Isteni Gyermeket, s ezzel teljesült be a sok fenyegető jövendölés
után a vigasztalás, hogy az Úr végül Egyiptom népéhez is kegyes lesz:
„Azon a napon oltára lesz az Úrnak Egyiptom országának belsejében, és
emlékoszlopa lesz az Úrnak a határhoz közel. Mindkettő jel lesz és
bizonyság a Seregek Ura számára Egyiptom földjén. És ha a szorongatás
idején az egyiptomiak az Úrhoz kiáltanak, szabadítót küld nekik, hogy
megoltalmazza és megmentse őket. Az Úr kinyilatkoztatja magát nekik, és
az egyiptomiak elismerik az Urat azon a napon, sőt véres áldozatokkal és
ételáldozatokkal fognak hódolni neki. Fogadalmat is tesznek az Úrnak és
teljesítik is. És akkor, bár kemény csapásokkal sújtja az Úr az
egyiptomiakat, de meg is gyógyítja őket” (Iz 19,19-22). A koptok szerint Izajás próféta Egyiptom keresztény hitre téréséről beszél: Akkor majd
Isten kiengesztelődik, és így mond az egyiptomiakra áldást: „Áldott
legyen az én egyiptomi népem, kezemnek műve” (Iz 19,25).
Az apokrifok szerint a Szent Család megérkezett Heliopoliszba, ott nyomban a pogány templomok bálványképei
összetörtek. A 6-7. sz:ázadban alakult ki a később általánossá vált motívum: Mária ölében a Gyermekkel
szamáron ül, melyet József vezet egy épület vagy egy város felé. A késő
középkorban a
Szentcsalád mindennapjainak ábrázolása is megjelent a képeken. A 15. század
végén: Mária Jézussal az ölében ül, József a háttérben dolgozik.
A pálma és a
forrás a pszeudo-Máté evangéliumból származik. Az apokrif elbeszélés szerint
a gyermek Jézus megparancsolta a pálmának, hogy hajoljon le, hogy Mária
szedhessen gyümölcséből. Mikor Jézus megengedte a fának, hogy
fölegyenesedjék, a fa gyökerénél forrás fakadt, melynek vizéből József
megtölthette a tömlőt. Jézus köszönetül helyet ígért a pálmának a
Paradicsomban, s ennek jeléül egy angyal ágat tört róla és fölvitte az
égbe. A 15-16. században főként a németalföldi művészetben gyakori az aratás-csoda:
mikor József Betlehemből menekült, megkérte a búzát vető embereket,
hogy a katonáknak, ha őket üldözőbe veszik, mondják meg, hogy a vetés
idején távozott el. Az elvetett mag ugyanis másnapra csodásan felnőtt és
megérett, s mikor az üldözők az aratóktól tudakozódtak, megkapták az
igazságnak megfelelő választ és feladták az üldözést.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése