Isten egykor népet
választott magának és törvényt adott nekik. Ennek a magja a Tízparancsolat, az
Istennel kötött szövetség alapokmánya. (Kiv
20,1-17) Isten elutasít minden
megalkuvást vagy félmegoldást: „Én vagyok
az Úr, a te Istened, én hoztalak ki Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. Ne
legyen más istened rajtam kívül.” Isten a törvény megtartása által meg akarja
óvni népét a szenvedélyek, a bűn erkölcsi rabságától, és így biztosítja támogatását,
hathatós oltalmát, hogy emberhez méltóan éljenek.
– Amikor megkereszteltek
bennünket, egy új és örök választott nép tagjává lettünk. Ennek a népnek, az
Egyháznak is adott törvényt az Isten. Nem kőtáblákra rótt parancsolatokat,
hanem élő, személyes törvényt: Jézust, az Istenembert! Az apostolok világosan
megmondták, hogy „a
törvényt Mózes közvetítette, a kegyelem és igazság azonban Jézus Krisztus által
lett osztályrészünk.” Az apostolok nemcsak a tízparancsot
hírdették, hanem annál sokkal többet: „a megfeszített Krisztust” és „tanúskodtak az
ő feltámadásáról.” (1Kor 1,22-25) Azóta Jézus ami új, örök törvényünk. – Jézus
húsvéti misztériumával (szenvedésével, halálával és feltámadásával) ezt fejezte
ki: Tied vagyok, Atyám, egészen, az utolsó csepp véremig! És ezt: tietek
vagyok, embertestvéreim, egészen, az utolsó csepp véremig! Ez a krisztusi
magatartás, életprogram az egyház és benne a mi élettörvényünk. Ez az új
törvény nemcsak azt mondja, hogy éljünk emberhez méltó életet. A krisztusi
törvény emberfeletti: ne magadnak élj, hanem Istennek és az embereknek! A
kegyelmet nem ismerő értelem ezt ostobaságnak, sőt botránynak tartja. De mi
hisszük, hogy Krisztus Isten ereje és Isten bölcsessége. Hisszük, hogy akit az
önfeláldozó szeretet tesz „gyöngévé” abban Istennek mindent felülmúló ereje
lakozik és erősebb mindenki másnál. – Amit Jézus a templomban tett, hogy kiűzte
onnét a kufárokat, ez prófétai, jelképes cselekedet volt. (Jn 2,13-25) Azt
akarta jelképezni, hogy az egyház és a keresztények életében nem lehet helye a
kereskedői „adok, hogy adj” és „valamit valamiért” elvnek.
Aki Jézushoz akar
tartozni, annak egész élete imádsággá legyen, azaz mindent érted Istenem és az
emberekért. Nem bérért és jutalomért, hanem mert öröm nekem, hogy szerethetek,
hogy adhatom magam. Egyszerűen a tied akarok lenni, mert tele vagyok
szeretettel, és utánad vágyakozom. Ez életforma követésére kaptunk belső erőt a
keresztségben. Aki így él, az naponta átéli, hogy Istené vagyok és ő az enyém.
A szívünk Őt áhítozza, aki a Minden, és ő a miénk.
Krisztus
a hit és szeretet által üdvözít minket. Nemcsak a lélek, hanem testünk is
megmenekül: a lélek Isten megismerése által, a test pedig a feltámadás által.
Az egyiket isteni tekintélyének szavával tanította Krisztus, a másikat saját
feltámadásának példájával.
„Isten úgy szerette a világot, hogy egyszülött Fiát adta érte...” Jn 3,16.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése