Szent István király élete 3. - Szent Adalbert, Prága püspöke Rómába menet, onnan jövet többször megfordult Géza udvarában, és nagyon valószínű, hogy a bérmálás szentségében ő részesítette az ifjú Istvánt. Prága szentéletű püspöke először 989-ben ment Rómába, ahonnan 994-ben visszatért püspöki székhelyére. A következő évben ismét Rómába utazott, de csak rövid ideig maradt ott.
Az
Örök Várost 996-ban végleg elhagyta és Lengyelországba ment téríteni. A pogány
poroszok között
997-ben vértanúságot szenvedett.
Adalbert
kivételes személyiség, a fiatal III. Ottó császárt hozzá igaz barátság fűzte. Karizmatikus egyénisége
többszöri találkozásaik során minden bizonnyal Szent Istvánra is nagy
befolyással volt, és segítette abban, hogy – szülei példája ellenére – a keresztény
hit bontakozó személyiségét maradék nélkül átjárja.
István
születésekor nem volt magától értetődő, hogy ő lesz
a magyarok uralkodója Géza nagyfejedelem
utódaként. Az ősi, keletről hozott utódlási
törvény a szeniorátusi rendhez ragaszkodott, s
ennek alapján az utód mindig a család legidősebb
férfitagja.
Nyugaton az elsőszülöttségi utódlás
(primogenitúra) volt a természetes. Gézának az ősi
rend
alapján két várományosa
volt. Öccse, Mihály megkapta az őt
illető dukátust,
és a továbbiakban nem játszott
szerepet. Koppányt, a „nagycsalád” másik várományosát
sikeresen elszigetelte és fiának juttatta
a fontosságban megnövekedett nyitrai dukátust. Géza egész munkássága a nagyfejedelmi
hatalom központosítását és a széthúzó erők
megsemmisítését
szolgálta. Az utódlás kérdése
ennek volt szerves része.
Szent István
ifjúkorba lépésekor (14-15 éves lehetett) Géza az ország nagyjait és harcosait gyűlésbe hívta,
és Istvánt velük elfogadtatta utódaként. Géza és Sarolt ellentmondást nem tűrő
természetét s hatalmi pozíciójukat figyelembe
véve ennek az összejövetelnek más kimenetele aligha
lehetett. István pajzsra emelése törvényesítette az utódlást, melynek éve
ismeretlen, és nem kizárt, hogy az idős Géza mellett az anya, Sarolt vitte a vezető szerepet.
A
pajzsra emelést hamarosan István házassága követte. A bajor fejedelem, Civakodó
Henrik halálakor (995) lehetőség nyílt
a kelet felé terjeszkedni igyekvő
bajorok és a nyugati határokra féltékenyen őrködő magyarok közötti feszültség
békés rendezésére. Az agg Géza követeket küldött Regensburgba és az elhunyt
bajor fejedelem
lányát, Gizellát feleségül kérte fia
számára. Henrik, az új uralkodó örömmel adta áldását a dinasztikus házasságra. Regensburg püspöke ekkor az a Szent Wolfgang volt, aki negyedszázaddal korábban majdnem első
térítője lett
a magyaroknak. Az ifjúkor hősi vállalkozása
ugyan meghiúsult, de Szent Wolfgangnak most lehetősége nyílt arra, hogy Gizella kíséretében gondosan
kiválasztott, jól képzett és példás életű
papokat
küldjön a magyarokhoz a kezdődő kereszténység megerősítésére.
Az ezt követő
években
főként Szent Adalbert
csehországi társai osztották meg velük a
térítés nehéz munkáját Radla (szerzetesi
nevén Sebestyén) és az ismeretlen származású Domonkos vezetésével. István ifjú aráját a nyitrai
várba vitte, ezt valószínűsíti az itt, Szent
Emmerám (Regensburg patrónusa) tiszteletére
alapított kápolna.
- folytatjuk -
Előző rész: Török József - Szent István király élete 1-2.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése