Az eredeti bűnnel
sújtott világunkban Isten szolgálata mindig áldozattal jár. Már elég bizonyíték,
ha Jézus életének „megdicsőülésére” gondolunk. Ő irántunk való szeretetből a
szenvedést és a halált az Atyához vezető eszközzé tette, beépítette az üdvösség
rendjébe. Minket pedig felszólít, hogy a kikerülhetetlen rosszat is építsük be
életünkbe, és ezzel együtt ajánljuk minden jótettünket Istennek.
A szenvedés
titkát és miértjét emberi eszünkkel nem tudjuk megmagyarázni, de Isten olyan
valaki, aki emberi miértekre nem emberi módon, hanem isteni módon válaszol. A
mai olvasmány és evangélium a szenvedésről szól, amely sem a próféta, sem az
apostolok szemlélete szerint nem méltó Istenhez. Jeremiás az önálló Júdea utolsó
prófétája, nehéz időben kapta prófétai meghívását. Az ellenség már ostromolta
Jeruzsálemet és neki a vezető emberek és a háborús párt ellen kellett
beszélnie. (Jer 20,7-9) Prófétai küldetéséről maga tesz vallomást. A boldogság
prófétája szeretett volna lenni, s mégis isteni parancsból olyat kell hirdetnie,
amiért ellenfelei üldözik és életére törnek. Ekkor kifakad, szemtelen gondolatait
is kimondja: „rászedtél és hagytam, hogy rászedj”. De minden szenvedése mellett
megtapasztalta, hogy Isten szeretete megragadta őt, s ez a személyes szeretet, karizma
arra készteti, hogy folytassa az Úrtól kapott hálátlan küldetést.
Caesarea Philippi |
Emberileg
érthető Péter apostol méltatlankodása is, amikor szemrehányást tesz Jézusnak. (Mt
16,21-27) Ő féltő szeretetből beszél, hogy a Messiást nem érheti szenvedés, de
pusztán emberi szempontok szerinti szeretetből, mely nyilvánvalóan ellenkezik
Isten üdvözítő tervével. Jézus apostolai előtt tisztázza messiási küldetését,
hogy Ő nem földi uralkodó lesz, hanem a szenvedése által rendezi az emberiség
kapcsolatait Istennel. Hogy Isten országát befogadjuk, hitünknek egyre inkább
tágulnia kell.
Hinni valójában annyit jelent: megtalálni Krisztust. Fogadjuk el
őt, akkor életét figyelve segítséget kapunk mindennap, mert Isten emberi
szavainkra, vágyainkra isteni módon válaszol. Jézus tudja, hogy a bűnök által
okozott rosszat képes felülmúlni a mennyei Atya.
Az apostolok a szeretetnek ezt
a szintjét csak húsvét és pünkösd fényében értették meg. Az érett keresztény a
Szentlélek vezetése alatt egészen átadja magát Krisztus szolgálatára. (Róm
12,1-2) Ez szellemünk hódolata.
Jézus követése kereszthordozás, vagyis a kikerülhetetlen
szenvedésnek szeretetben történő elfogadása, amely az örök boldogság
befogadását is jelenti. „Meglennék e nagy szeretet nélkül is, amely a
legteljesebb önfeláldozást követeli, de ha nem lenne ez a nagy szeretet, nem is
tudnám, mit jelent teljes életet élni, megízlelni az örök és tökéletes
boldogság mézcseppjeit” – írja Barsi atya.
„Legyen meg a te
akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is” (Mt 6,10).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése