7.
Istennel találkozunk a Szentírásban
Cél: a
Szentírás becsülésére és olvasására nevelni.
Az imádság mellett a másik lehetőség, amelyben könnyen
találkozhatunk Istennel az a Szentírás olvasása. A Szentírás Isten szava,
amelyet hozzánk intézett. A Szentírásban Isten kinyilatkoztatja önmagát. Benne
még biztonságosabban találkozhattunk Istennel, mint az imádságban. A Bibliában
Isten beszél magáról, Ő mutatja meg magát az embereknek.
1) A Szentírás fogalma.
Isten látva az emberek eltévelyedését, útvesztését, nem
hagyta magára az embert, szólt hozzá. Szólt Ábrahámhoz, Mózeshez, a
prófétákhoz, végül Fia, Jézus Krisztus és az apostolok által szólt hozzánk,
hogy megtanítson a neki tetsző életre. Azok, akikhez beszélt vagy ezeknek a
kortársai leírták és összegyűjtötték egy nagy könyvben, ez a Szentírást, görög
szóval a Biblia (Biblia=könyv). A Biblia
összesen 72 könyvből áll: 45 ószövetségi könyvből (Kr. előtti kinyilatkoztatás),
és 27 újszövetségi könyvből. 45+27=72.
2) A Szentírással
kapcsolatos tudnivalók
a) Szólhat-e Isten az emberekhez?
Ha Isten teremtette a világot és az embert, akkor arra is képes, hogy közölje a
saját akaratát.
Mi bizonyítja,
hogy valóban Isten szólott hozzánk? Mindenekelőtt a
szavával kapcsolatos csodák,
jövendölések és tanításának a bölcsességei bizonyítják, hogy Isten szólt
hozzánk.
b) Tudományos történelmi tévedések?
A Biblia nem természettudományos könyv, s nem a mai értelemben vett történelem.
A Biblia elsődleges célja, hogy Istentől származó vallási igazságokra tanítson
bennünket. Kora embereihez szólt, azok nyelvén úgy, hogy azokat mindenki
megértse. A Szentírásban található természettudományos jellegű tévedések nem
érintik ennek sugalmazottságát. Üzenet formája ne zavarjon.
c) Az eredetiség
kérdése. A maga eredetiségében, épségében jutott-e el
az isteni tanítás hozzánk? A fennmaradt több ezer kéziratos szöveg között vannak
másolási hibák, de lényeges eltérések nincsenek.
3) A Szentírás mint a hit alapja
és forrása. A Szentírás szorosan összefügg a hittel, a hit alapja, ennek
legfőbb forrása. A hit már az Ószövetségben is élő tanítással terjedt. (MTörv
6,6-7). Krisztus is apostolainak meghagyta, hogy szóval hirdessék az
evangéliumot. A szóbeli tanítást a Szentírás őrizte meg számunkra.
a) A Szentírásból
megismerjük a helyes Istenképet. Mindaz, amit már
Istenről tanultunk, vagy amit ezen túl fogunk Róla mondani a Szentírásból való.
„Én vagyok, aki vagyok” (Kiv 3,14) – egyedül
Ő örökkévaló. Isten igazságos, de ugyanakkor irgalmas és mindig kész a
megbocsátásra: „Azoknak a
vétkét, akik gyűlölnek engem, megtorlom fiaikon, unokáikon és
dédunokáikon. De ezredízig irgalmasságot gyakorlok azokkal, akik
szeretnek és megtartják parancsaimat.” (Kiv 20,5-6).
b) A Szentírásból
megtudhatjuk, hogy Isten szeret minket. Isten törődik
az emberrel, keresi Őt. A saját fiát sem kímélte értünk: „Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki
hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen.” (Jn 3,16).
c) A Szentírásból
választ kaphatunk a szenvedés, az élet, a halál és a túlvilág nagy kérdéseire. „Mert a halált nem Isten
alkotta, ő nem leli örömét az élők pusztulásában. Hisz mindent azért
teremtett, hogy legyen, és a világ teremtményei az üdvösségre szolgálnak.”
(Bölcs 1,13-14).
d) A Szentírásból megtudhatjuk,
hogy hogyan kell Isten szándéka szerint élni. A Szentírás mindenekelőtt
Krisztus példájából tanít. „Éljünk
tisztességesen, mint nappal, ne evés-ivásban és részegeskedésben, ne
kicsapongásban és tobzódásban, ne civakodásban és versengésben. Inkább
öltsétek magatokra Urunkat, Jézus Krisztust, és ne dédelgessétek testeteket,
nehogy bűnös kívánságokra gerjedjen.” (Róm 13,13-14). A Szentírás
ugyanakkor bemutatja azok sorsát is, akik a bűn útjára térve nem Isten szándéka
szerint élnek, valamint azoknak a sorsát, akik Isten szándéka szerint élve
állhatatosságukkal elnyerték Isten jutalmát.
4) A Szentírás olvasása. A
Szentírást csak úgy tudjuk értékelni, ha magunk is olvassuk. „A Szentírás gyakori olvasásával szerezzék
meg »Jézus Krisztus fönséges ismeretét« (Fil 3,8). A Szentírás olvasását imádságnak kell
kísérnie, így lesz belőle beszélgetés Isten és ember között; mert »amikor
imádkozunk, Őhozzá beszélünk, és amikor az isteni kinyilatkoztatást olvassuk,
Őt hallgatjuk«." (KEK 2653).
a) A Szentírás mint ajánlott
olvasmány. Az Egyház sohasem tiltotta az Szentírás olvasását híveitől. Szent
Jeromos mondta: „Aki nem ismeri az
írásokat, nem ismeri Krisztust.”
Olvassa végig az Újszövetséget egyszer.
b) A Biblia nem könnyű olvasmány.
Évezredekkel ezelőtt más társadalmi és kulturális viszonyok közt élő és más
nyelven beszélő emberek számára készült. Az Egyház a következőkből meríti a Szentírás
értelmezésére a jogot: - Krisztus az Egyházra bízta a maga tanítását. - Krisztus
az Egyháznak megígérte, hogy a világ végezetéig vele lesz. - Krisztus az
Egyháznak küldötte el a Szentlelkét.
c) Mit olvashatunk a Szentírásból?
Az újszövetség legfontosabb része a „négy evangélium”.
Hogyan olvassuk
a Szentírást?
A Szentírást nem úgy kell olvasnunk, mint egy regényt
vagy egy érdekes történetet. Nem is mint egy történelemkönyvet, amely valamikor
régen történt eseményeket mesél el nekünk. Ha évezredekkel ezelőtt egy
meghatározott nép vagy hallgatóság számára készültek is a Biblia könyvei, a
Szentírásban Isten minden idők minden emberéhez szól. A Szentírás Isten
örök érvényű üzenete az emberiség számára. Szent Pál apostol a következőket
mondja: „Amit hajdan megírtak,
azt tanulságul írták, hogy az Írásból türelmet és vigasztalást merítsünk
reményünk megőrzésére.” (Róm 15,4). A Szentírásban a mi kérdéseinkre,
problémáinkra is benne van a felelet, csupáncsak meg kell keresnünk.
Miután Dávid elveszíti Uriást, hogy elvehesse annak
feleségét, Isten Nátán prófétát küldi hozzá, hogy bűnbánatra szólítsa. A
próféta elmond egy történetet a gazdag emberről, akinek sok juha volt, de mikor
vendége érkezik, mégis a szegény ember egyetlen bárányát tulajdonítja el, hogy
abból készíttessen lakomát vendégeinek. S amikor a király felháborodottan
felkiált: „A halál fia az az ember!” a próféta ráolvassa „Te vagy ez az ember!”.
Ugyanígy a Szentírás szereplői is mi vagyunk. Nekünk szólnak vigasztalásai,
bátorításai, de korholásai és figyelmeztetései is.
Hogy ezt a nekünk szóló hívást megérthessük, imádkozva,
készséges lélekkel vegyük kézbe a Szentírást: „Szólj Uram, mert hallja a te
szolgád!” (1Sám 3,10). A zsinat a következőképpen fogalmaz: „Arról azonban ne feledkezzenek meg, hogy a
Szentírás olvasását imádságnak kell kísérnie. Így lesz belőle beszélgetés:
Isten és az ember között, mert „amikor imádkozunk, őhozzá beszélünk, és amikor
az isteni kinyilatkoztatásokat olvassuk, őt hallgatjuk.” (DV 25).
A Szentírás a Szentlélek által sugalmazott könyv. Nemcsak
a megírásához volt szükség az Ő kegyelmére, indítására, hanem olvasásához is
szükség van Isten kegyelmére. Egyedül Ő tudja nekünk megmutatni, mi rejlik a
szavak mögött, és mit akar azok által itt és most nekünk mondani.
A Szentírás
közösségi olvasása. Az
imádságnál már találkoztunk a közösség szerepével és jelentőségével. A Biblia
megértésében is segít, ha azt közösségben olvassuk. Olvashatjuk Biblia-órákon
vagy pap által irányított kisebb közösségekben. A bibliaolvasásnak nagyon sok
módszere van. Felénk eléggé elterjedt, különösen lelkiségi körökben a hét
lépcsős módszer. A szentírásolvasás előtt segítségül hívjuk a Szentlelket.
Elolvassuk a kiválasztott szöveget. Erről elmélkedünk, megkeressük, hogy melyik
az a rész, gondolat, ami megérintett. A
„megosztás” következik. Ez után megnézzük, hogy az üzenet és az életünk között
milyen viszony van. Ismét személyes élménybeszámoló következik, így mindenki
gazdagodik és gyarapodik Isten igéjének ismeretében. Feladatok vállalásával és
imádsággal zárul a találkozó.
Gárdonyi Géza:
Írás a Bibliába
– Az Újszövetség Könyve elé –
Ez a könyv a könyvek könyve,
Szegény ember drágagyöngye.
Égi harmat lankadtaknak,
Világosság földi vaknak.
Bölcsességnek arany útja:
Boldog, aki rátalál!
Szomjas lelkek forrás-kútja,
Hol pohárral Krisztus áll.
Szegény ember drágagyöngye.
Égi harmat lankadtaknak,
Világosság földi vaknak.
Bölcsességnek arany útja:
Boldog, aki rátalál!
Szomjas lelkek forrás-kútja,
Hol pohárral Krisztus áll.
Ez a könyv az örök törvény,
Királyon lánc, rabon napfény,
Tévelygőnek hívó harang,
Roskadónak testvéri hang.
Elhagyottnak galambbúgás,
Viharvertnek ereszet,
Haldoklónak angyalsúgás:
„Ne félj: fogd a kezemet”
Királyon lánc, rabon napfény,
Tévelygőnek hívó harang,
Roskadónak testvéri hang.
Elhagyottnak galambbúgás,
Viharvertnek ereszet,
Haldoklónak angyalsúgás:
„Ne félj: fogd a kezemet”
Gyermeknek is: „Mily szép rege”,
Bölcsnek: „Rejtelmek tengere!”
Fal, – s túl rajta élő hangok,
Köd, s benn zengő hárfák, lantok.
Templomok közt legszebb templom:
Csak megnyitom s benn vagyok.
Ablakán a Paradicsom
Rózsáira láthatok.
Bölcsnek: „Rejtelmek tengere!”
Fal, – s túl rajta élő hangok,
Köd, s benn zengő hárfák, lantok.
Templomok közt legszebb templom:
Csak megnyitom s benn vagyok.
Ablakán a Paradicsom
Rózsáira láthatok.
Minden fakul, minden romlik,
Márványvár is összeomlik.
Bíborleplek ronggyá málnak,
Dicsőségek füstbe szállnak.
Csak ez a könyv nem tér porba,
Mintha volna élő lelke!…
Ez a könyv a Mózes bokra:
Isten szíve dobog benne.
Márványvár is összeomlik.
Bíborleplek ronggyá málnak,
Dicsőségek füstbe szállnak.
Csak ez a könyv nem tér porba,
Mintha volna élő lelke!…
Ez a könyv a Mózes bokra:
Isten szíve dobog benne.
Előző leckék:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése