A törvény
1. Mi a rossz és
mi a jó?
Akiknek
az a véleményük, hogy a tízparancsolat fék, és az
emberi szabadság ellen van, azoknak meg kell
mondani, hogy Isten jóságos Atya, aki teremtett és
jogában áll rávezetni bennünket, hogyan
kell emberi méltóság szerint élni: hallgatni a
benlső szóra, amely minden ember szívében
kötelező törvény és nem az Egyház találmánya.
•
A zsidó-keresztény kinyilatkoztatás szerint a parancsok Isten jóságából
származnak, általuk akar megmenteni, szövetséget kötni és kiszabadítani a bűn
hatalmából. Isten megmenti népét, a nép szereti
Istenét.
•
A parancsolat megsértése nem szabályok megszegése, az adott szó és a
barátság ellen van. Megszegése nem jelent szabadságot
és örömet. Régen és ma is él a bizonytalanság:
mi a jó és mi a rossz.
Olyan
időben, amelyben a bűn uralkodik, nehéz különbséget tenni
jó és rossz között.
Az
ember rengeteg bálvány és pogányság között válaszút előtt áll: Isten az ő szeretetét követeli meg.
•
A jó és a rossz között kíméletlen a harc; mindenkinek ott a helye ebben
a harcban, ahová Isten állította őt.
**
2. Az
erkölcsi rend
Az emberi tett erkölcsössége függ a belső tartalomtól, a
szándéktól, a körülményektől és a következménytől.
•
Az objektív erkölcsi rend elengedhetetlen az
ember és a társadalom részére. Az egyes tettek értéke és tartalma függ az Isten
és az ember kapcsolatától. Erkölcsileg nem szabad rosszat tenni, hogy abból jó
származzék (vö. Róm 3,8).
•
A szándék, amely a tettet
kíséri, soha nem igazolhat egy rossz tettet: „Ki állíthatja, hogy a tettek,
amelyek magukban bűnt jelentenek, a jó ügy érdekében nem bűnt hoznak?” (Szent Ágoston); az egyéni jószándék a személyes
felelősséget csak valamelyest csökkentheti.
•
Ellenkező esetben a szándék nagyon fontos, amikor
egy tett minősítéséről van szó, amely magában jó vagy közömbös: ebben az esetben a külső magatartás a belső
viselkedési formától, a szívtől kap jelentőséget (vö. Mk 7,20k; Mt 15,19).
A körülmények, amelyek elkísérnek egy becstelen tettet, az előrelátott következmények, nem eredményezhetnek becsületes
tettet. Léteznek tartalmilag rendezetlen tettek, függetlenül a szándéktól és a körülményektől.
A szándék, a körülmény és a következmény
megváltoztathatják az erkölcsi felelősséget.
- folytatjuk -
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése