Imádkozó és emlékező Testvéreim!
A nemzetek élettani törvénye a szakadatlan küzdelem, törtetés az önállóság,
a függetlenség felé, ahogy ma mondjuk az autonómia felé.
A magyar nemzet életét a mohácsi vész után főleg a jogaiért való küzdelem
jellemzi. A Kelettel, Nyugattal vívott százados küzdelem a magyar nemzet javára
dőlt el, felszabadult az ország 1700 körül a török alól a Habsburgok
segítségével. Majd az osztrákok a dualizmus alapján nem a kettős állam nemzeti
kifejlesztésén fáradoznak, egy önálló Magyarország és egy önálló Ausztria, hanem
csak az egy, abszolút Ausztria megalkotásán.
A Habsburg-ház szándékát világosan látja, II. Rákóczi Ferenc fejedelem, aki
a magyar szabadság védelmére kel. Éppen ezért a hazaszeretet mélységét és
tisztaságát tekintve II. Rákóczi Ferenc szabadság hőseink között az első helyen
áll; mint egyén,
hívő katolikus pedig példaképe minden időnek. Utána időben az 1848/49-es
szabadsághősök és mások következnek napjainkig.
A hazaszeretet hőseinek emléke arra tanít bennünket, hogy haldokló népet csak szabadsághősök képesek
feltámasztani! A nemzetnek erős életet a földön csak olyan utókor
biztosíthat, amelyet a hősök kegyeletes emléke lelkesít. Ezért számunkra október 6. erős gyökér, a jelen és a jövő belőle él!
Emlékező Testvéreim!
E napon
gondoltunk-e arra, vajon mit
szerethettek más népek fiai a magyarokban? Vajon mi állította a magyar
szabadságharc mellé az osztrák, a német, a horvát és a szerb nemzetiségű
tábornokokat?
Kérdéseinkre a feleletet megtaláljuk népünk jellemében. Múltunk gazdag
története és irodalmunk tanúsítja a magyar népnek azt a jellemvonását, hogy
akit vagy amit megszeret, azért nem sajnál semmit sem. Ezt nemcsak előkelő
királyaink, hanem a nép földközelben élő rétegeiben is előfordul a magyarságnak
az a jellemvonása, amit nagy kultúrfilozófusunk Prohászka Lajos így fogalmazott
meg, hogy a magyar „gens sibi prodiga”
vagyis önmagát pazarló nemzet vagyunk. Vagy ahogy a szólásmondás is jelzi:
vígan megyünk tönkre!
Gens sibi
prodiga! - önmagát
pazarló nemzet vagyunk. A prodigus, a, um latin szónak több jelentése
van. Ma a pazarló szót az ifjak kevésbé értik. Inkább tékozlót, szét pallót,
mindent szétszórót értenek alatta. Pedig a pazarló nem tékozló! A tékozló
anyagi és erkölcsi értéket méltatlan célra fordít (Lásd a tékozló fiú
történetét: Lk 15,11).
A pazar szó jelentése pompás, remek, fényűzően díszes,
gazdag.
A jó értelemben vett pazarló csak azt teszi, amit Jézus mondott a gazdag
ifjúnak: „Ha tökéletes akarsz lenni - felelte Jézus -, add el, amid van, az
árát oszd szét a szegények között, így kincsed lesz a mennyben. Aztán gyere és
kövess engem!” (Mt 19,21)
A magyarság e gáláns természetét felfokozta a kereszténység. Jézus, amikor
a szeretetet jellemezte, akkor ilyeneket mondott: Aki kér, annak adjál... Aki
elveszi a ruhádat, annak add oda a köntösödet is... Aki egy mérföldre
kényszerít, menj vele kettőre... Aki értem és az evangéliumért elhagyja....
száz annyit kap e földön, s ráadásul az örök életet!
Ez a jézusi szeretet mércéje: a határtalan szeretet. Szent István Intelmeiben
ezt a szeretetet emelte ki. Ezért fogadtuk be magunk közé az üldözött jászokat,
kunokat, északról a szlávokat, majd a Balkánról menekülő népeket.
A feltett kérdésre, hogy mi állította a magyar szabadságharc mellé a
tábornokokat? – válaszom egyértelmű: a magyarok önfeláldozó
és szabadság szeretete vonzotta az igazi értékeket tisztelő osztrák, német, horvát és szerb nemzetiségű
tábornokokat. Az aradi 13 és Batthyány Lajos vértanú napján erre az
önfeláldozó, odaadó, örök szeretetre emlékezünk.
Gondolkodjunk azon, hogy mit nyerne nemzetünk, mit nyerne a magyarság, ha
minél többen követnénk szentjeink és nagyjaink példáját? Mit nyerne Magyarország, ha ma is a nemzet építésén fáradoznánk, és nem előválasztási bohózattal foglalkoznának, akik ezt teszik?
Köszönjük a megemlékezést. Megosztottam...
VálaszTörlés