A földi élet Isten ajándéka, amit szeretettel és Isten törvényeinek
megtartásával köszönünk meg. Mózes
hasonlóan beszél a néphez mert csak Istennel alapozhatják meg életüket és sorsukat Kánaánban,
a tejjel-mézzel folyó országban: „Féld az Urat, Istenedet egész életedben, tartsd meg
parancsait és törvényeit, amelyeket meghagyok neked, fiaidnak és unokáidnak is,
hogy sokáig élj.” (Mtörv 6,2-6) Mózes kétszer szólította meg népét Isten törvényeinek meghallgatására
és megtartására: „Halld, Izrael! Az Úr, a
mi Istenünk az egyetlen Úr! Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, ...”
Héberül Smá Jiszraél – ez vált alapvető zsidó hitvallássá, amit a jámborok
naponta kétszer elmondanak. E törvényt tanítani kell a gyermekeknek, hogy életük
minden mozzanatát halálukig tudja áthatni. Ezért viselnek imaszíjat (tefillin)
homlokon vagy a balkaron, és erősítik a ház jobb ajtófélfájára a bibliai
szöveget tartalmazó tokot (mezuzah), amit mindig megérintenek. Az érintés a
szövetség Istenéhez tartózást jelenti. A szövetség Istenéhez való hűség és az
Egyiptomból való szabadulás másik jele volt a húsvét ünnepe. Jézus is rendszeresen
elzarándokolt Jeruzsálembe. Utolsó útján megtisztította a templomot. Ezért
ellenfelei csalárd kérdéseikkel támadtak rá, vitába szálltak vele. Amikor már
harmadszor is elhallgattatta őket, akkor egy írástudó lépett hozzá és megkérdezte:
az ószövetségi törvény 613 parancsa közül melyik a legnagyobb. (Mk 12,28b-34)
Jézus két ószövetségi idézet összekapcsolásával válaszolt (Mtörv 6,4k és Lev
19,18). Jézus ezzel először hithűségét hangsúlyozta, utána az ember belső és
alapvető készségeire helyezte a hangsúlyt, hogy az ember minden lehetséges
erejével szeresse Istent. Jóllehet a kérdés csak egy parancsra vonatkozott,
Jézus hozzáfűzte a másikat is. Ezt a szeretet készségével köti az elsőhöz.
Jézus részéről az egymás mellé helyezés a Törvény szintézise, eredeti teológiai
eljárás, a többi csak magyarázat.
Az írástudó azzal fejezte ki Jézussal való
egyetértését, hogy saját szavaival megismétli a két parancsot és hozzáfűzi: „úgy szeretni, mint saját magunkat többet ér
minden égő- és véres áldozatnál.” Jelentése az, hogy az Isten és a
felebarát iránti szeretet alkotja a vallás gyakorlás alapját, elvét.
Ezt majd Jézus
fogja végérvényesen hatályossá tenni húsvéti misztériumával. Jézus az okos
felelet hallatára megdicsérte az írástudót: „Nem
jársz messze Isten országától.”
Mivel az írástudó felismerte a Törvény lényegét, a szeretetet, ez a vallomása
közel vitte őt a Jézussal megvalósuló országhoz és segíti ennek megfelelő befogadásában.
Isten országa valóság lett, amikor Jézus egyszer s mindenkorra feláldozta
önmagát a bűnösökért. (Zsid 7,23-28) A mennyei Atya az örökre tökéletes Fiút,
Jézust tette főpappá, s így papsága is örökké tart. „Ezért tudja mindörökre üdvözíteni azokat, akik általa járulnak Isten
elé, hiszen örökké él, hogy közbenjárjon értünk.”
„Aki szeret engem, megfogadja szavamat, Atyám is szeretni fogja...” Jn 14,23.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése