Mór vagy Maurus tiszta lelkű bencés szerzetes volt, akit ezért Szent
Imre herceg 1015 körül Pannonhalmán hét csókkal köszöntött. Szent
István királyunk kemény próbára tette szerzetesi fegyelemtartását.
Később apát, majd 1036-tól pécsi püspök lett. Ő írta az első magyar
legendát a két Zobor-hegyi remetéről, Szent Zoerárd-Andrásról és Szent
Benedekről. Meghalt 1070 körül, Pécsett. IX. Piusz pápa 1848. augusztus
4-én avatta szentté és megerősítette nyilvános egyházi tiszteletét. XI.
Piusz pápa 1925. december 4-én az egyházmegye társvédőszentjévé
nyilvánította. Szent Imre herceg legendájából:
Egy alkalommal Szent István király a fiával együtt Szent Márton
egyházába tért imádkozni, amelyet Pannónia szent hegyén ő maga kezdett
építtetni, és a szerzetesek jeles gyülekezetével ékesített. A király,
ismerve a gyermek nagy érdemét, megadta fiának azt a tisztességet, amely
őt megillette. Mert amikor az említett szerzetesek a körmenet
befejeztével a királyhoz járultak tiszteletadásra, fiát előrebocsátotta
üdvözlésükre. A gyermek Imre pedig Szentlélekkel eltelve: amint az
isteni kegyelem sugallatára kinek-kinek érdemeit ismerte, a csókokat úgy
osztotta egyenlőtlenül: az egyiknek csak egyet, a másiknak hármat, egy
harmadiknak ötöt, végül pedig egynek hét csókot adott.Ezen a dolgon – a többiekkel együtt – Szent István király csendben igen
elcsodálkozott. A mise végeztével azután bizalmas beszélgetésben
szorgalmasan megtudakolta tőle, miért osztotta a csókokat egyenlőtlen
számban. Szent Imre külön-külön mindegyiknek érdemeit feltárta atyja
előtt, tudniillik, hogy aszerint adta a csókokat, egyiknek kevesebbet,
másiknak többet, hogy ki-ki mennyi időn át tartott ki a megtartóztatás
erényében. Azt is megmondta, hogy az, akinek hétre sokszorozta a csókok
számát, egész életén át szűzi életet élt.
Ó, minden erényeket keltegető Kegyelem, te a mi természetünk gyarlóságát
bőségesen felülhaladod, te a mélységes titkokat a kicsinyeknek
felfeded, te voltál szent Imrének is tanítója, te adtad meg neki mások
rejtett dolgainak megértését!
Ennek a belső kinyilatkoztatásnak igazsága pedig a következőképpen
igazolódott. Néhány nappal azután, hogy eltávozott a szent hegyről,
István király – csak két szolgáját vivén magával – visszatért ugyanoda,
és a szerzetesek virrasztását és imádkozását titokban megfigyelte. Vége
volt már a hajnali zsolozsmának, s a többiek leheveredtek ágyukra, csak
azok maradtak ott a templomban, akiknek Szent Imre több csókot adott, és
a templom titkosabb szegleteiben meghúzódva Isten színe előtt
zsoltárokkal virrasztottak. A szent király külön-külön hozzájuk lépett,
felfedte előttük arcát, és az áldás igéivel köszöntötte őket. Miközben
egyesek a királyi felséget a csendet megszegve megtisztelték, ő a Mórnak
nevezett testvérhez ért, akit Szent Imre hét csókkal különböztetett
meg: de sem köszöntésének szép szavával, sem a királyi fenyegetés
erejével nem tudta szóra bírni.
Megvirradván a reggel, amikor is a szerzetesek összegyülekeztek, a
király maga is megjelent köztük, és hogy Mór testvér lelkét az
alázatosságban kipróbálja, mindenki előtt a szerzeteshez méltatlan
cselekedetekkel vádolta. De a király állításaira Mór semmiféle
ellenvetést nem tett, hanem alázatát el nem veszítve, reménykedőn
Istenhez fordult, aki az emberi lélek szemlélője. Ebből pedig Szent
István király megismerte, hogy fiának szavai nem tévednek, és a dolgot
rendre előadva Mórt dicséretekkel halmozta el, és hogy püspöki székhely
is dicsekedhessék vele, kevéssel utána a pécsi püspökségre emelte.
(Acta Sanctorum Ungariae, Tyrnaviae, 1744, Semestre II, 308-310)
Mindenható Istenünk, tekints Szent Mór püspök
érdemeire, és közbenjárására add, hogy példája nyomán tiszta és alázatos
szívvel szolgáljunk neked. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön-örökké. Ámen.
Pécsi Szent Mór az első névleg ismert magyar író. A két remete szent életében írja, hogy Szent István uralkodása
kezdetén Zoerard Lengyelországból szakadt hozzánk. A zoborhegyi Szent Ipoly
monostor bencés apátja, Fülöp fogadta és vette fel a rendbe, András nevet adva
neki. Bizonyos idő eltelte után András remeteségbe vágyott, amit Fülöp apát
jóváhagyott. A Vág és a trencséni Héviz (Teplice) források közé eső elhagyott
barátságtalan környezetbe kezdte meg remete életét. Tekintetbe vette a régi
remeték életmódját. Imádkozott és szabad idejének minden percét munkában
töltötte. Néha meglátogatta a kolostort, hogy közös ájtatosságokon vegyen
részt, részint Fülöp apát úr kezéből vegye a nagyböjt negyven napjára szóló
negyven pálmadiót. A magányban hetente három napon semmi néven nevezendő ételt
nem vett magához, Jézus Krisztus iránti szeretetből, aki értünk halandó
testet vett fel és negyven napon át böjtölt. Imádságába, hogy el ne
szenderüljön különféle vezeklési módot talált ki. Kedvenc foglalkozása volt az
erdőirtás. A szigorú böjtölés és fizikai munka felőrölte e szent remete erőit.
Egy napon holtan találták barlangjában. Testét a zoborhegyi szerzetesek sűrű
könyhullatások közt Nyítrára szállították és ott a Szent Emmerán templomban
temették el 1010-ben. Életpéldáját kedves tanítványa, Szent Benedek követte,
aki a Vág mellett tartózkodott. Néhány év múlva rablók támadták meg és pénzt
sejtve meggyilkolták. Testét lelki vezetője, Zoerárd András mellé temették.
Koporsójukat ma is híven őrzi a nyitrai nép, életszentségüket kegyelet övezi.
Szent László uralkodása alatt 1083. július 17-én avatták szentté. Mindkét szent
remete tisztelete lendületet kapott a pálosok körében. Alakjukat példaképül
állították kis templomaikban. A Csíksomlyói Salvator-kápolna első mennyezeti
képe őket ábrázolja.
Közbenjárásukra kérjük Isten segítségét, hogy e világ változandóságai közepette
is készségesen meghalljuk Isten szavát, és mindenben követhessük szent
akaratát. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése