2022. 05. 16.

664 éves Krónikánk


664 éve, 1358. május 15-én egy ismeretlen szerző megkezdte a Képes Krónika írását.
A bevezető szöveg.

"Az Úr ezerhárom-százötvennyolcadik évében, ugyanazon Urunk mennybeme-netele nyolcadában, kedden kezdtem el ezt a krónikát a magyarok régi és legújabb tetteiről, eredetükről és növekedésükről, diadalaikról és bátorságukról; egybeszedegettem azt többféle régi krónikákból, kiírtam onnan, ami igaz, és mindenképpen megcáfoltam, ami hamisság. Az Úr nevében, ámen." 
A szerző kilétéről megoszlanak a vélemények A szerző sokak szerint Kálti Márk, aki a Veszprém megyei Kált birtokáról kapta a nevét. Márk 1342-ben a budai Váralja plébánosa lett, 1352-ben a királyi levéltár őre, 1354-ben szerémi prépost, 1358-ban a székesfehérvári egyház őrkanonokja.
A középkori történelem, művészet- és kultúrtörténet a Chronica Hungarorum, Nagy Lajos uralkodása alatt, 1360 körül készült, és Károly Róbert koráig követi a magyar történelem eseményeit.

A budapesti Országos Széchenyi Könyvtárban őrzik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése