1. Miért bérmálkozunk? Az emberi élet - ösztönösen is, céltudatosan is - mindig a több, a teljesebb élet felé igyekszik. A lángoló életvágyat Isten a teremtéssel oltotta belénk. Ha ezerféle vágy él bennünk, akkor dolgozik ösztöneinkben mind az ezernek az ellenkezője is. Nekünk, keresztényeknek jól kell szeretnünk az életet, mint bárki másnak. Azért van bennünk ez az életvágy, hogy utat és kifutást találjunk a természetfelettibe, az Isten világába. Ezt a vágyunkat a Szentlélek irányítja, akit a bérmálás szentségében kapunk, hogy életünket irányítsa.
Döntéseink előtt
megfontoljuk, hogy miért is akarjuk megtenni ezt vagy azt? Miért
van nekem erre szükségem?
És ezután mérlegelünk: Mit kell tennem, hogy ezt a
célt elérjem? Mit kell tanulnom, milyen tulajdonságokat kell magamban
kialakítanom, hogy jó keresztény, és jó orvos, jó mérnök lehessek?
I. Miért akarok
bérmálkozni? Miért van szükségem a
bérmálásra? Azért mert komolyan veszem a vallásos életet és hiszem, hogy a
bérmálás szentsége kiteljesíti az életemet.
II. Minden
szentség, így a bérmálás szentsége is, valami változást hoz, valami újat,
többet ad nekünk. (KEK 1303)
1.) Az változás a lelki megerősödés a Szentlélek
kegyelme által, hogy a megbízásoknak, kötelezettségeknek
eleget tudjunk tenni, vagyis Krisztus tanítása és példája szerint élni.
2.)
Most, mint serdülők vagy éppen felnőttek, már önállóan gondolkodunk, és mi
magunk határozzuk meg, hogy hogyan akarunk élni. Itt az ideje, hogy öntudatosan
szembenézzünk a keresztény élettel, ami egyáltalán nem könnyű. A keresztény
élet rengeteg önfegyelmet kíván, hogy ne mindenben a magunk hasznát, kényelmét
keressük, hanem törekedjünk másoknak is segíteni és így eleget tegyünk
keresztény kötelezettségünknek. „Aki
követni akar...” (Lk 9,23) Az igazán keresztény egyenes, őszinte,
közvetlen, szolgálat- és áldozatkész. Az ilyen embert mindenki tiszteli és
becsüli, mint Kalkuttai Szent Teréz anyát (+1997), Szent XXIII. János pápát
(+1963), Szent Maximilián Kolbe vértanút (+1941), Szent Gianna Beretta Mola
édesanya, orvosnőt (+1962), Istenszolgája Márton Áron püspököt (+1980).
3.) Krisztus azért
rendelte el a bérmálás szentségét, hogy általa megerősítsen bennünket az
öntudatos keresztény életben. „A bérmálás a keresztséggel és az Eucharisztiával
együtt alkotja a "keresztény beavatás szentségeinek" együttesét.
"Még tökéletesebben kötődünk az Egyházhoz, a Szentlélek különleges ereje
tölt el, hogy Krisztus tanúiként szavunkkal és életmódunkkal terjesszük és
védelmezzük a hitet". (KEK 1285) Ezért a latinul konfirmációnak, megerősítésnek
nevezik. A megbérmált kötelessége közreműködni
a kapott Isteni kegyelemmel, az élet minden területén. Mit ér a mikrofon, ha
áram nem táplálja? Mit ér az ember, ha Isten Lelke nem járja át?
III. A bérmálásra
készülni kell.
1.) Felújítjuk, kiegészítjük, amit a keresztény életről tudnunk
kell.
2.) A Szentlelket is hívjuk bérmálási készületünk idején, hogy a jézusi
kegyelmet életünk folyamán tudjuk kibontakoztatni.
3.) Szűz Mária, a „Szentlélek jegyese” közbenjárását
kérjük, hogy a mi életünkben is megvalósuljon Isten legnagyobb terve: Krisztus
éljen bennünk.
4.) Közben
szentmisével, imádsággal próbáljuk közelebb hozni magunkhoz magát a Szentlelket, „mert
benne élünk, mozgunk és vagyunk.” (ApCsel 17,28)
5.) Az Egyház, amikor a
hitoktatás munkáját végzi - állandóan segítségül hívja a Szentlelket,
hogy mindig közösségben legyen vele és fölfogja az ő indításait. (CT 72).
azért bérmálkozom, hogya Szentlélek segítséáégével
Érteni tudjam az evangéliumot és
Öntudatos keresztény legyek.
Tanúságot akarok tenni Jézus Krisztusról, és
Áldássá legyen amit tanultam, kaptam szüleimtől. keresztszüleimtől, nevelőktől és az egyháztól.
Dsida Jenő: TEKINTET NÉLKÜL
Be kell látnunk:
Ha kérdeznek,
becsületesen felelni kell.
A harcot becsületesen
fel kell venni,
az úton becsületesen
végig kell menni,
a szerepet becsületesen
el kell játszani,
keményen és tekintet nélkül.
A kapuk mögül ebek vicsorognak,
az ablakokból kiköpdösnek
és röhögnek.
Száz közbiztonsági gócpont
adja ki az elfogatási parancsot.
Kemény tárgyak zuhognak a fejünkhöz,
súlyos, vérező
kövek,
de néha röppen sóhaj is,
szeretet is, rózsa is.
És este a tűzhely mellett,
vagy szuronyos zsandárok között
hátrakötött kézzel,
mégis mondogatni kell a fellebbezhetetlen,
sziklakemény, erősítő,
vigasztaló igét:
Krisztusnak és Pilátusnak,
farizeusoknak és vámosoknak
zsidóknak és rómaiaknak
egyformán szolgálni
nem lehet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése