Bevezető: Pünkösdöt követő
vasárnap a háromszemélyű egy igaz Istent, a Szentháromságot ünnepeljük. Tudjuk,
hogy mennyei Atyánk a világba küldte Fiát, az igazság Igéjét és a megszentelő
Szentlelket, s ezzel kinyilatkoztatta benső életének csodálatos titkát. Jézus
azért jött, hogy „életük legyen, és bőségben legyen” (Jn 10,10). Az emberiség
számára a Szentháromság élete jelenti a bőséges, vagyis az isteni minőségű
életet. Mi erre kell építsük egyéni, családi és társadalmi életünket. Csak –
egymással és egymásért – ez szolgálja életgazdagságunkat.A múlt század közepe
táján érdekes virágot fedeztek fel Mexikóban. Különleges tulajdonsága miatt
„Hibiscus mutabilisnak”, változó mályvának nevezték. Ennek a virágnak az a
különös tulajdonsága, hogy minden reggel, amikor a nap felkel, kitárja szirmait,
amelyek fehér színben tündökölnek. Délben pirosra, naplementekor kékre változnak.
A virág változó színeivel a szentháromságos egy Istenre emlékeztet. A fehér
szín, a teremtés kezdetére emlékeztet, amikor Isten az ősszülők életét a
szeretet, a kegyelem fényébe öltöztette. Az emberi életbe betört a bűn sötétje
és ezt mi nem tudtuk kiűzni. Jézus a keresztfán azért ontotta szent vérét, hogy
tisztára mossa lelkünket.
A Megváltó halálba-menő szeretetére emlékeztet a
mályva pirosra változó virága. A nap alkonyán kékre változik nemcsak az ég,
hanem ez a virág is. Arra emlékeztet, hogy a Szentlélek pünkösd reggelén a
kéklő égből szállt le az apostolokra. Íme, így segíthet a természet egy virága
a Szentháromság megközelítésében.
Nem rendkívüli, nem
is véletlen, hogy a teremtő Isten titka teremtményeiben visszatükröződik. Keresztségünk
alkalmával új viszonyba kerültünk a Szentháromsággal, és a Szentlélek temploma
lettünk. Törekedjünk életünket a Szentháromság életstílusához alakítani és
benne élni. Mert a beteljesedéskor övéinek fog ismer.
Vajon meglátszik-e
rajtunk, hogy Isten temploma vagyunk? Bánjuk meg bűneinket…
Testvéreim! Az általunk
megtapasztalt világot évezredek óta jobbára háromdimenziósnak tartjuk: a
tárgyaknak szélessége, hosszúsága és magassága van. Az első dimenzió a vonal. A sík kétdimenziós. Van hossza és szélessége, de nincs
vastagsága – nagyjából úgy, mint egy papírnak (bár annak is van valamelyes
vastagsága). Az általunk érzékelt tér háromdimenziós. A három
dimenzióban a három lehetséges irány: szélesség, hosszúság (vagy mélység) és magasság,
melyekre a hétköznapi nyelvben a fel/le, balra/jobbra és előre/hátra
fogalmakkal hivatkozunk.
Milyen nagy áldás,
hogy szemünk segítségével környezetünket térben láthatjuk, és így jól tudunk
tájékozódni. Az időben szintén megkülönböztetünk múltat, jelent és jövőt.
1. Az újszövetségi kinyilatkoztatás fényében már az
Ószövetségben is felfedezhetjük Isten háromságos létének nyomait, hogy az ő létéhez hozzátartozik a bölcsesség éppúgy, mint a szentség
és a hatalom (Péld 8,22-31). A megszemélyesített Bölcsességben könnyen
felismerni a második isteni Személyt, az örök Igét, aki által minden lett. „Ott
voltam, amikor az eget teremtette, … amikor lerakta a föld szilárd alapjait.
Ott játszottam az egész földkerekségen, s örömmel voltam az emberek fiai
között.”
Isten a teremtett
világban kifejezésre juttatta szeretetét, ezért a létező dolgokban is
felismerhetünk olyan hármas tagoltságot, amelyek a háromszemélyű egy Istenre
utalnak. Vegyünk szemügyre az élőfát. Annak három különböző része van: gyökere,
törzse és koronája. Három különböző rész, más-más feladattal, mégis együtt
alkotják az élő fát. Vessünk egy pillantást a családra. Az egész család: férj-apa,
feleség-anya és gyerekek szeretet közössége. Eggyé a családot nem az asztal,
nem az ágy, sem a ház, hanem a kölcsönös szeretet és a szeretetben való egység teszi,
amit teljes szeretetnek hívunk. Egy a család, de több személy van benne. Az egyszerű
emberi munkán, például ha levelet írunk, azon is rajta van a hármasság bélyege:
bevezetés, tárgyalás és befejezés.
Szent János első
levelében írja: „Istent soha senki nem látta. Ha szeretjük egymást, bennünk marad
az Isten, és a szeretete tökéletes lesz bennünk. Abból tudjuk, hogy benne
élünk, ő meg bennünk, hogy a Lelkéből adott nekünk. Láttuk és tanúságot teszünk
róla, hogy az Atya elküldte a Fiút a világ Üdvözítőjéül. Aki vallja, hogy Jézus
az Isten Fia, abban benne marad az Isten, és ő is az Istenben. Megismertük és
hittünk a szeretetben, amellyel Isten van irántunk.” (1Jn 4,12-16). A
Szentháromság misztériumát Jézus Krisztus nyilatkoztatta ki, és ez a forrása
minden további misztériumnak. A Szentháromság belső élete puszta emberi
értelemmel megközelíthetetlen.
Ahogyan Berzsenyi Dániel írta a Fohászkodásban:
„Isten! kit a bölcs lángesze fel nem ér,
Csak titkon érző lelke
ohajtva sejt:
Léted világít, mint az égő
Nap, de szemünk bele nem tekinthet.”
2. Jézus búcsúbeszédében kifejezetten szól a Szentháromságról. Bepillantást enged a Szentháromság titkába, ami nem más, mint az Atya, a Fiú és a Szentlélek kapcsolata, a kölcsönös szeretet és a szeretetben való egység (Jn 16,12-15). Ez az élet teljessége, s mi a kinyilatkoztatásban ennek kicsordulását kaptuk, s majd a színelátásban tárul fel egészen előttünk. Nekünk ezt az isteni szeretetet kell megjelenítenünk, mert a világ világossága vagyunk.
Nemeshegyi Péter teológus
írja: „Isten egy, de nem magányos. Léte önátadó szeretet közösség. Ez a
Szentháromság titka: az Isten Atya, Fiú és Szentlélek. A kereszténynek arra
kell törekedniük, hogy legyenek az Isten keresztrefeszített szeretetének
visszfénye a világban. Szeressék még ellenségeiket is, bocsássanak meg az
ellenük vétkezőknek, és győzzék le jóval a rosszat, míg csak el nem jön a nap,
amikor a Szentháromság lesz minden mindenben. Így vezet el Isten emberré válása
az ember Istenhez jutásáig.”
A világ
legcsodálatosabb valósága, hogy Isten, mint Háromság lép kapcsolatba az
emberrel: Isten Atya, aki Fiában és a Szentlélek közösségében gyermekeiként
szereti az embereket. Ezt a kiváltságot kiterjeszti mindazokra, akik elfogadják
Jézus Krisztus üzenetét.
A mennybement
Krisztus, az Atyától elküldte a Szentlelket, aki vezeti az Egyházat, hogy
„megismerje a teljes igazságot (Jn 13,13). A teljes igazság: Isten a szeretet.
A Jézus személyében
és tanításában levő legmélyebb és legizgalmasabb, de rejtett valóságot a
Szentlélek hozza a felszínre, az Atya és a Fiú kapcsolatát, amely őbenne áll
fönn; a jézusi kinyilatkoztatás mélyszerkezetét; a szentháromságos életet és a
három isteni személy egymáshoz és hozzánk való viszonyát mindabban, amit Jézus
mondott és cselekedett.
Az Atya, a Fiú és a
Szentlélek nevében megkeresztelt ember kapcsolatba kerül a Szentháromsággal,
ezáltal újjá születik és lesz az Atya gyermeke, a Fiú testvére és a Szentlélek
temploma. Egy új
életközösségben kezd élni: a Szentháromság személyeivel.
Jézus Nikodémusnak
mondta, hogy a „szél ott fúj, ahol akar”, ezzel kiemelte, hogy nem a szélről
kell részletes ismereteket tudni, hanem örüljünk annak, hogy a nyári hőségben a
szél felüdít, felfrissít. Így vagyunk a Szentháromsággal is, nem az ismeret a
fontos, hanem tapasztaljam, hogy szeretet az Isten, és az Istentől meg vagyunk
szeretve!
3. A Szentlélek a személyes
kapcsolatok felragyogtatója, mert ő maga a szeretet
(Róm 5,1-5). Az isteni élet lényege a szeretetben való egység, ezért az emberi
életben is ez a törvény: a tökéletes önátadás, a tökéletes elfogadás és a
szeretetáramlás. Ezt a Szentháromságos keresztény életet kell élnünk: legyünk a
jó kezdeményezői, mint az Atya; tudjuk a jót befogadni, mint a Fiú (aki értünk
emberré lett, elfogadott minket és az Atyához akar vinni), és éljünk
szeretőviszonyban, közösségben, mint a Szentlélek az Atyával és Fiúval. A
családnak is ez a lényege: az egymásnak való teljes önátadás, egymás teljes
elfogadása és az állandó szeretet áramlás.
Az Isten Fia azért
jött a földre, hogy bevezessen minket Szentlelke által ebbe a csodálatos szeretetközösségbe.
Ő képessé tett arra, hogy a hit és a szeretet által a benne lakozó Szentháromság
társaságában éljünk.
A krisztusi
közösség a szentháromságos életen alapszik. Ez a kegyelem által az élet
teljessége, a kölcsönös szeretet és szeretetben való egység Istennel és
emberrel. Itt teljes a szeretetáramlás, ettől gazdag és szép az élet. Ahogy
Jézus mondja: „Én vagyok a szőlőtő, ti a
szőlővesszők. Aki bennem marad, s én benne, az bő termést hoz. Hisz nélkülem
semmit sem tehettek” (Jn 15,5).
A Szentháromság megismerése majd az örök életben történik. Itt a földön az Isten szeretetének a megtapasztalása, és életünk szeretetben való megélése legyen a fontos. Ahogyan a Hibiscus mutabilis, szentháromság virág, a változó színeivel a Szentháromság Egy Isten személyeire emlékeztet, úgy keresztény életünk is tükrözze a Szentháromság személyeinek szeretetét: legyünk a jó kezdeményezői, befogadói és együtt munkálói. Mindezért legyen „dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek.” (Vö. Jel 1,8). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése