Lélekkel szeressünk - Mindnyájunk
hivatása az életszentségre szól, az emberek és a világ konkrét szolgálatára. Isten
ad hivatást minden népnek és egyénnek, hogy tanúja legyen ebben a világban.
A
mi keresztény hivatásunk Jézus Krisztustól való, aki Isten országába hívott
meg, hogy üdvözüljünk. Hívásának átfogó szélessége a terheltek, a bűnösök
meghívásában mutatkozik meg (vö. Mk 2,17). A meghívás az egyén és
közösség kapcsolatát is szolgálja, melynek alapja a tökéletes szeretet. Ezért a
hivatás mindig Jézus követésére, az Egyház egységére és a kereszt elfogadására
szólít.
Olvasmányaink témája a hivatás. Bemutatják, hogy az ember felülemelkedik
önzésen, rendetlen vágyakon, törvényszülte félelmen, és átadja magát Isten Lelke
indításának. Elizeus – nevének
jelentése Isten segített –, a szamariai Abel-Melochából szármzott.
Ez a hit tisztaságáért lelkesedő gazdag
ifjú
Kr. e. 860 körül Illés próféta tanítványa volt. Apja, Sáfát tehetős földműves gazda.
Történt, hogy Isten megbízta
Illést, hogy Elizeust kenje fel utódjául. (1Kir 19,16b. 19-21) Elizeus épp a
tizenkettedik pár ökörrel szántott, amikor Illés odament és rávetette köntösét.
Így jelezte, hogy Isten prófétának hívta és átadja jogait. Elizeus a pár ökör
leölésével kifejezte szakítását eddigi életével, és miután elhagyta családját,
az utolsó percig követte Illést. És látta Illést felmenni az
égbe, kinek köpenye és hivatása rá szállt. Elizeus tette azt fejezte ki, mint később az apostoloké,
akik elhagyták hálójukat és követték Jézust, vagy Máté felkelt és otthagyta a
vámhivatalt. Jézusnak a keresztény hivatásról szóló tanítása sok leckét
tartalmaz a tanítványság természetéről és követelményeiről. (Lk 9,51-62) Jézus
Jeruzsálembe indul, elszántan hirdeti az Atya üzenetét, és ő a húsvéti
misztériummal fogja megpecsételni szavait. Az apostolok egy közjáték tanúi lettek,
mikor a szamaritánusok nem fogadták be. János és Jakab felháborodik, lelkületük
amolyan Illési, nem Jézusé. Jézus nem pusztítani, hanem megmenteni jött
mindazt, ami a bűn következtében pusztulásnak indult. Különös, hogy húsvét után
ezek a barátságtalan szamaritánusok nyított szívvel fogadták be a krisztusi örömhírt (vö ApCsel
8,4-25). Lukács evangélista a tanítványságot, Jézus követését, három hiperbolikus mondással világítja meg, és zökkent ki a
megszokásokból. Az első kijelentés megvilágítja annak sorsát, aki Jézushoz
csatlakozik: a szegénységet és folytonos
úton levést. Jézus a másodiktól késedelem nélküli követést kér, és utasítja:
hagyd a lelki halottakra a testi halottak temetését. A harmadik jelentkező
előbb családjától akar búcsúzkodni, mint Elizeus. Jézus pedig az azonnali
odaadást, a jövőre tekintést kívánja.
Krisztus megszerezte az Isten
gyermekeinek a szabadságát. (Gal 4,31b-5,1. 13-18) Szentlelkét adta nekünk,
hogy vele szabadon szeressünk. Ez a szeretet a keresztény erkölcsi élet alapja.
„Uram, kihez mennénk? Tiéd az örök életet adó tanítás.” Jn 6,68.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése