Az ERKNE 44 szövetségének 59 képviselője és 11 papja vett részt. Szentmise, közös imádság, kellő téma felvezetés és tájékoztatás után csoportos megbeszélésekre került sor. Öt kérdéskörben kerestük kiscsoportokban az egyház útját.
1. Kérdés: Melyik bibliai előképet tartjuk legszemléletesebbnek a szinodális folyamat illusztrálására és miért?
Több csoport az Emmauszi tanítványok útjával illusztrálta a szinodális utat. Ezt sokan hasonlították már az úton levő egyházhoz, Isten vándorló népéhez.
A szinodális folyamat jellemzője: együtthaladás, meghallgatás, befogadás, tanítás és a hit örömének a fölfedezése és fölfedeztetése. Mindez Isten Igéje és az Eucharisztia köré csoportosul.
2. Kérdés: A szinodalitás valóban egy stílusváltást jelent. Mi akadályozhat bennünket a szinodális együttgondolkodásban?
Először bizonytalanság a fiatalok körében, mert ők ilyenben nem vettek részt a katolikus egyházban. Az idősek, beleértve a négy egyházmegyét, ahol megtartották az egyházmegyei zsinatot, ők részt vettek, vagy annak az előkészületi munkáiba bekapcsolódtak.
A gyulafehérvári főegyházmegyében 1996-tól 2000-ig tartott ez a folyamat, amikor a plébániák híveit bevonták. A szatmári és váradi egyházmegyékben is hasonlóan megtartották a zsinatot. Hozzászólásaikat jegyzőkönyvben rögzítették és a referenseknek megküldték, ami alapján a dokumentumot lassan a zsinati megvitatásra előkészítették. Sajnos a szinodalitásnál ezt a tapasztalatot nem használták fel.
Példák hangzottak el, hogy évtizedekkel ezelőtt is a plébános akarta tudni a hívek véleményét és a hívek életéhez igazította a vasárnapi- és hétköznapi programokat.
Felhasználták a kaláka-rendszer élő hagyományát az egyházközség fejlesztésében, mert Erdélyben a papság érett rétege figyeli nyájának igényeit. A szinodalitás nálunk nem okozott ijedtséget. Nem vagyunk szkeptikusak, nem gondoljuk, hogy már úgyis mindent eldöntöttek „odafönt”. Adunk visszajelzéseket…. Főleg azok, akik a közösség részének érzik magukat.
3. Kérdés: Vannak-e jó tapasztalatai korábbi szinodális típusú együtthaladásról?
Papok és hívek beszámoltak konkrét közösségekről, ilyen jellegű tapasztalatokat osztottak meg. Egy-egy egyházközség szervezője, templom vagy plébánia építője mondta el tapasztalatát…. Úgy születtek konkrét döntések, hogy az esti misék után felnőtt hitoktatást tartott, ahol a gyermekek is részt vettek. A végén mindenről lehetett kérdezni…. Amolyan lelkiatya válaszol házi műsor volt, ami megerősítette a közösséget.
A sok hasonló példa igazolja, hogy már megvannak a szinodalitás struktúrái, csak nem élünk vele. A döntés felelőssége a vezetőé marad, és nem kell megijedni attól, ha egy döntést sok konzultáció, esetleg vita előz meg.
Szó volt a Covid-19 járvány idején született rendelkezésekről, tiltásokról és megoldást keresésről. A hívek megjegyezték, hogy könnyebb látszólag úgy vezetni, hogy mindent a vezető dönt el – leiratra hívatkozik, nincs mise és nincs gyóntatás – és akkor nincs benne kockázat, de ez nem az Evangélium útja.
4. Kérdés: Milyen lehetőségeket lát, amellyel bátorítani tudja a közösségek tagjait a bekapcsolódásra?
A keresztség szentsége által minden krisztushívőt fölken az Egyház az általános papságra. Aki meg van keresztelve az küldetést is kap, ami azt jelenti, hogy krisztusi módon éljen ott, ahol van, eszerint gondolkozzon, dolgozzon. A kapott karizmáit állítsa az egyházközösség szolgálatába. Ezt teszik az Oltáregylet-Nőszövetség tagjai. A plébános vezetésével dolgoznak az oltár és a hívek körében. Az ERKONE tagok nemcsak a vasárnapi szentmisén vannak jelen, hanem a magánéletünkben, a házasságunkban, a munkahelyi és plébániális kapcsolataikban is az Evangélium szeretet törvénye szerint igyekeznek dolgozni.
5. Kérdés: Milyennek tűnik a Ferenc pápa elindította szinodális folyamat?
Segít jobban megismerni egyházközségünk tagjait és egyházmegyénkben működő közösségeket.
Meg tudják beszélni, hogy ki-ki hogyan látja ma egyházunkat, és annak evangelizációban betöltött szerepét.
Aki megfogalmazza válaszát, az már tenni kész Krisztus
egyházáért. Végső soron a szinodalitási folyamat az élet tartozéka, az
evangélium tűzének a felszítása. És az a jó, hogy mindenki fel akarja szívét
melegíteni. Az ERKONE ezt teszi.
Brassó-Simon, 2022. május -én.
A Szentháromságos-modell szerint kell élni és dolgozni a családban, az egyházban, a társadalom építésében, a Nőszövetségben is dolgozni.
A Szentháromságban az Atya az, aki szeret, a Fiú az, aki szeretve van (Ez az én szeretett Fiam!), a Lélek az állandó viszonzás, a szüntelen kölcsönösség, magának a szeretetnek az áramlása a kettő között, a szeretet közössége, az egység örök köteléke, Ő a kölcsönös Szeretet.
A
Szentháromságos-modell szerint minden ember kezdeményezze a jót,
mint a mennyei
Atya a teremtést és a megváltást. Ez az Atya-modellje. Aki
a jót
kezdeményezi az az Atya-modelljét éli meg. Akkor
nyilatkoztatjuk ki az Atyát, amikor a jót kezdeményezzük.
Minden jó kezdeményezést úgy kell befogadni, mint a Fiúisten, aki értünk emberré lett, hogy az Atyához vezessen. Ez a befogadás a Fiú-modellje. Aki a jó kezdeményezést befogadja az a Fiú-modelljét éli meg. Akkor nyilatkoztatjuk ki a Fiút, amikor a jót kezdeményezést befogadjuk.
A Szentlélek az Atya és a Fiú szeretete. Kezdeményezni és befogadni még nem elég! Kölcsönös szeretettelt kell együtt dolgoznunk, csapatban - ez a Szentlélek-modellje. Akkor nyilatkoztatjuk ki a Szentlelket, amikor az isteni szeretetre való hivatásunkat kölcsönösségben éljük meg.
Kezdeményezni a jót, befogadni a jót és együtt dolgozni ez a gyümölcsöző emberi élet. Az ilyen közös munkát és játékot minden jóérzésű ember szereti és becsüli.
Erről a Margittai ERKONE találkozón volt szó aug. 22-24 között. Íme a templomban készült csoportkép.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése