Cressy
Morrison, New York-i akadémikus azt bizonyítja, hogy miért kell az igazi
tudósnak istenhívőnek lenni. „Az emberben több
van, mint állati ösztön, az ember értelmes. Egyetlen
más lény sem tud tízig számolni, sőt nem is érti meg, hogy a számok mit
jelentenek. Míg az állati ösztön egyetlen fuvolahang, szép, de egyhangú, az
emberi agyban benne van a zenekar valamennyi hangszerének minden hangja. Erről
kár is többet beszélni. Értelmünk megengedi, hogy tisztán lássuk: azért vagyunk
ilyenek, mert a Szellemnek egy szikrája van bennünk.”
Az ember ismeretet
szerezhet érzékszervei, mint látás, hallás, szaglás által. Ismeretet szerezhet
értelme segítségével is, amikor következtet. Az értelem (lat. intellectus, gör. nousz) az ember lelkének szellemi
képessége, melynek tárgya az igazság. Az értelemben az érzékektől különböző
megismerő képesség rejlik, általa nyitott az ember az ideák, számok és lényegek
világára; által
nyitott a teljes valóságra úgy, hogy annak eredetét, értelmét és célját
kérdezheti. Ez a nyitottság az értelem alaptevékenységében, a lét megértésében
gyökerezik. Számunkra ugyanis a lét a legismertebb valóság, belőle indul ki
minden kérdés, megkülönböztetés, magyarázat és megértés; ugyanakkor mindent
magában foglal, az értelem tevékenységét, a gondolkodást is, s fölülmúl
mindent, a gondolkodást is, így az értelem előtt végső soron titokként jelenik
meg.
Mivel az értelem kutathatja a létet, az ember képes a létezők
beláthatatlan sokaságát megismerni, s képes minden létező fölé, sőt magához a
minden létezőt magában foglaló és egyúttal fölülmúló Léthez, Istenhez
emelkedni.
Istent nem lehet látni. Mégis sok mindent meg lehet sejteni róla,
nemcsak létezését, de sok tulajdonságát is ki lehet következtetni. Vörösmarty
írja: „A természet örök könyvét forgatni ne szűnjél: Benne
az Istennek képe leírva vagyon.” A világból meg lehet érezni Isten
nagyságát, és saját kicsinységünket is. – Elizeus próféta, az Isten embere a
reménytelenül kevés kenyeret a nép elé téteti és így kitűnik, hogy az Úr előtt
a kevés, nem kevés. (2Kir 4,42-44)
Az
Eucharisztia egyik ószövetségi előképe beláttatja, hogy az Úr csekély voltunkat
bármikor tudja pótolni. Mindennek elégséges oka az Úrtól van. Jézus
kenyérszaporítása mutatja, isteni hatalmát. (Jn 6,1-15) És az Eucharisztiáról
szólva, kifejti, hogy az idők végéig velünk marad. Az utolsó vacsorán rendelt
kenyér és bor maga Jézus Krisztus. Teremtő isteni igéi által szentségi módon
állandósította jelenlétét. Vándorlásunk társa lett és az egyház egységének biztosítéka.
(Ef 4,1-6)
Cebu - 2016 - Fülöp-szigetek |
A szentmisében jelenvalóvá teszi Jézus egyetlen, örökérvényű áldozatát,
hogy ővele ajánljuk fel mi is üdvösségre hívott életünket.
Így méltán megéljük
a 2020-ban Budapesten tartandó Eucharisztikus Kongresszus mottóját: „Minden forrásom belőled fakad.” (Zsolt 87,7)
„Törekedjetek arra, hogy a Béke
kötelékével fenntartsátok a lelki egységet.” (Ef 4,4)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése