A jelen legnagyobb problémája mi vagyunk, a
lelkivilágát veszített emberiség. A jogainkat addig hangoztattuk, hogy
megfeledkeztünk a személyes kötelességeinkről. Most amikor a bajok sokasága vesz
körül, azt kérdezzük, hogy ki a hibás? Az elődök, amiért brüsszelliek kezébe tették
az utódok sorsát vagy mi magunk vagyunk vétkesek, hogy elszakadtunk a helyes
úttól? Gandhi így figyelmeztette függetlenségre vágyó népét: „A Gangesz jogai a
Himalája magas kötelezettségeiből fakadnak”. Most nem vitatkozni
kell, hanem meg kell látnunk, hogy mik a kötelességeink, főleg mik Istenünk
tervei.
Sámuelhez így szólt az Úr: menj Betlehembe, és
kend királlyá Izáj fiát. A próféta a helyszínen Isten szándékához igazodik,
mert Isten nem azt nézi, amit az ember. Az ember a külsőt nézi, az Úr viszont a
szívet, a lelkületet tekinti. Ezért is mondja a hetedik fiú megérkezésekor
Sámuelnek: „Rajta, kend föl, mert ő az”.
Ettől a naptól kezdve Dávidot eltöltötte az Úr lelke. (1Sám 16,1b 6-7. 10-13a)
Jézus az Isten Fia, elég erős ma is, hogy
visszaadja az elvakult emberiség szemevilágát, mint ahogy megnyitotta szavával
a vak szemét: „Menj, mosakodj meg a Siloe
tavában. Ő elment és megmosdott, és
amikor visszatért, már látott”. (Jn 9,1-41)
Aki Jézus
szavára elindul, látni fog. A csoda hatására a hitetlen zsidók
nehéz helyzetbe kerültek. Először tagadni akarják az igazságot, még tanukat is
keresnek ellene. A csodát semmikép sem tudják letagadni, ekkor a gúny fegyvereivel
k hadonásznak, a népet pedig megvető kézmozdulattal illetéktelennek minősítik. A
vakonszületett minden üldözés ellenére híven kitart Jézus oldalán, mert Isten
kegyelmének működése megnyitotta szemét. Az eset feltűnést keltett,
Jeruzsálemben beszélnek róla, a nagytanács tagjainak fülébe is eljut. Tudni
szeretnék, hogyan történt minden; izgatottak; fenyegetőznek; a szülők és
rokonok felelősségrevonását követelik. Ők pedig félnek és mentegetőznek: „De hogy most miért lát, vagy ki
nyította meg a szemeit, azt nem tudjuk. Kérdezzétek meg tőle magától”. Erre magát a meggyógyultat kezdik össze-vissza faggatni és nekik kedvező
vallomásra bírni. „Dicsőítsd meg az
Istent! Mi tudjuk, hogy ez az ember bűnös”. Meg akarják győzni, hogy csalódás áldozata. De ami benne és rajta
történt, napnál világosabban hirdeti, hogy az egész Isten műve: „Ha ő nem Istentől volna, nem tehetett volna semmit”. Erre a szidalom és fenyegetés fegyvereihez nyúlnak és mikor így sem érnek
célt, végül kiközösítik: „Kitaszították őt”.
Amikor Jézus találkozott vele, megkérdezte tőle: „Hiszel-e
az Emberfiában? Ő így
válaszolt: Ki az, Uram, hogy higgyek
benne? Jézus ezt felelte: Látod őt,
aki veled beszél, ő az! Ő így válaszolt:
Hiszek, Uram! És leborult előtte”.
Jézus a szegény kitaszítottal törődik. E felebaráti szeretetet végképp Ő tárta fel kereszthalálában.
Jézus követése ma is feladat, ezért: „Éljetek
hát úgy, mint a fény fiai. …”. (Ef 5,8-12) A kereső emberek eligazításáért
érzett felelősségünk arra kötelez, hogy a sötétségből a világosságra, a
halálból a keresztség által Krisztus adta dicsőségbe jussanak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése