A 26 éves Michelangelót 1501-ben az édesapja Rómából Firenzébe hívta. Már gyermekkorában látta azt a hatalmas és
elrontott márványtömböt, amelyet 1464-ben hoztak Carrarából és a firenzei dóm
építési telepén hevert. Amikor Michelangelo Firenzébe ért az építő bizottság érte
küldött, és kikérték az ifjú művész véleményét a márványtömbről. Jó szobrot
lehetne belőle faragni – mondta a művész. Ekkor felajánlották neki a tömböt és
ő elfogadta. Anélkül hogy bármit is hozzátoldott volna tizennyolc hónap alatt
kifaragta belőle a Dávid-szobrot (1501 szept.- 1503 jún.) oly pontossággal,
hogy még ma is látható a fejen és az alapon a márvány régi kérge…
Testvéreim! A mi életünk is
hasonlít a márványtömb sorsához. Istenünk Paradicsom kertjében az ördög
elrontotta ősszüleink életét, és úgy kerültek ki onnan. S mint elrontott
alkotás a földön hevertünk. Ekkor mennyei Atyánk megváltásunkra szent Fiát
küldte hozzánk, hogy az elrontott emberből a legszebbet, az istenarcú jó gyermeket
faragja ki. E nagyböjti szent időben járuljunk Jézushoz, hogy „a rámrakódott
világ-szenny alól, kihűlt csillagok hamuja alól” (Reményik) hívja elő és
faragja meg istenarcunkat.
**
Nagyböjt első
vasárnapjának olvasmányai élet két pólusát mutatják be, amely között
kibontakozik az üdvösségtörténet: ez
az ember bűne, illetve Krisztus megváltása. Az időbeli negyven nap az
ünnepélyes teljesség szent száma. A pusztai 40 nap végén kezdődik Jézusnak a
kísértő felett aratott győzelme. És húsvéti feltámadását követő 40 napi megjelenésekkel
fejeződik be megváltói műve. A kezdet és a vég egybecsengése Krisztusban, a mi
megváltásunk.
Az első emberpár a
megszentelő kegyelemmel került ki Isten kezéből, ezért Teremtőjével személyes
barátságban, boldogságban élt. Isten különleges gondviselése mellett megígérte
neki az örök életet. Az ember teste szerint az anyagvilág része, mert abból
vétetett, azt fogja megművelni és oda tér vissza, de Istentől kapott lélek
élteti. Ezért fölötte áll a többi élőlénynek. Isten azt akarta, hogy az ember engedelmességével,
szeretetével érdemelje ki ezt a boldogságot. Egészen emberi vonás, hogy jobban
örülünk a megérdemelt jutalomnak, mint az érdem nélkül kapott ajándéknak.
1. A földi élet ki van téve kísértéseknek, s azt csak úgy
lehet legyőzni, ha Isten szavára hallgatunk. Az ember
boldogságára és jólétére irigy sátán, támadásba lendül, hármas kísértéssel
csábítja az embert Teremtője elleni lázadásra: hitetlenséggel, gőggel és
engedetlenséggel (Ter 2,7–9; 3, 1–7a). Az ördög bukott angyal, aki kárörömét leli mások bukásában.
Ezért kísért. Kísértése sikerrel járt az első emberpárnál, aki az isteni rendet
félretolva, saját nagyságát kereste, így a pusztulásba rohant, magával rántva
utódait. Betört az eredendő bűn, amely megszüntette az ember kegyelmi
kiváltságait, s amelynek következménye a rettenetes szellemi-lelki
egyensúlyvesztés. A bűn megzavarta a test és lélek összhangját is, innen az
ember szégyenérzete. A bajok forrása a bűn, amit az ember hozott a világba. A
sátán hálójába került ember átveszi a sátán szerepét embertársaival szemben: a
kígyó megkísérti Évát, Éva Ádámot és így tovább. Isten tudja, hogy az embert
becsapták, ezért, jóllehet megbünteti, mégis Üdvözítőt ígér, aki majd
megszabadítja a tévedéstől és a bűntől.
2. Isten Fia a Lélek erejében vállalta a megváltói mű végrehajtását (Mt
4,1–11). A megtestesüléssel teljes emberségünket vette magára, az emberi
gyengeséget és sebezhetőséget, a bűnt kivéve. Krisztusnak emberi természete
szerint tudatosan állást kellett foglalnia küldetésével kapcsolatban. Nem riad
vissza az Atya által megjelölt üdvözítő keresztúttól, s még azt sem utasítja
el, hogy a sátán megkísértse. A szinoptikus evangélistáknak a kísértésről szóló
híradása visszamegy Jézus elbeszélésére. A történet magától, Jézustól ered.
Jézus működése a Szentlélek irányítása alatt állt, még ez a kezdet is. Jézus, aki
ismeri a zsidó nép várakozását és reményét, a Lélek ösztönzésére ment a
pusztába. Tudja, hogy honfitársai földi uralkodót várnak, aki minden népet meghódoltat.
Ő azonban az egész emberiséget képviseli, így azonosul minden ember
kísértésével. Jézus Krisztusban mi vagyunk próbára téve, megkísértve. A Lélek
feltárja Jézus előtt a sátán kísértéseit. Így átéli az ember földi zaklatását, vergődését,
amely hasonlít a tengeren hánykolódó hajóhoz.
A sátán hármas
kísértéssel áll elő – mert azt gondolja, Jézust (a második Ádámot is, de ezt
nem tudja ő), hogy képes becsapni, ahogy az első embert –, a függőség, az
engedelmesség és az Istennek kijáró imádás ellen. Jézus, mint ember úgy élte
meg a hármas kísértést, mint Isten Fia, akinek hatalma van választani a
módszerek között. Krisztus mégsem az álmessiások útját választja, nem földi
országot keres, hanem azt teszi, ami „írva van” (Mtörv 8,3).
Az első kísértésnél: miért nincs
ez meg az? A figyelmet kenyérgondra irányítja a sátán. Tulajdonképpen ezzel az
isteni akarat elleni lázadásra ingerli Jézust. Jézus pedig kijelenti, hogy a
lelki javak még fontosabbak, mint a kenyér. S azokkal kell táplálni az életet.
A második kísértésnél a sátán arra
ösztönzi Jézust, hogy tegye próbára Isten gondviselő gondoskodását. Idézi a
Zsoltárt (91,11-12). Ha Jézus szükségtelenül kockára teszi életét, megcsúfolja
a valódi vértanúságot és a jövendő szenvedés történetét. Ezért Jézus
határozottan elutasítja, mert neki nincs szüksége különös mutatványokra, sem
hírnévre.
A harmadik kísértés a
gazdagságra és hatalom megszerzésére vonatkozik. Jézus tudja, hogy a hatalom
megszerzése rendszerint igazságtalansághoz és kegyetlenséghez van kötve, ami
szembe megy Isten szeretetével és a szövetséggel. Ennek ára az, hogy nem Istent
ismeri el urának, hanem az új rendezőt,
ahogy a szabadkőművesek nevezik a sátánt és csatlósait.
A sátán hatalmába
került ember a gazdagság és a hatalom által át akarja venni a világmindenség
irányító szerepét is – pl. Bábeli torony építői, a világhódítók, a globalizálódók,
az újvilágrend mesterkedői –, jóllehet még önmagát sem tudja kellőképpen
irányítani.
Jézus a sátán
harmadik kísértését parancsolólag visszautasítja, és így a sátán paradicsomi
győzelme a palesztinai pusztában teljes vereséggé alakul: „Távozz sátán! Meg van írva, Uradat, Istenedet imádd, s csak neki
szolgálj!” Jézus, az Isten Fia, győzött a sátán minden kísértésén és
lerontotta kelepcéit. Ezt Mel Gibson a legjobban mutatta be a Passió filmben.
A kísértés után a
Lélek megerősíti Jézust az emberek iránti lángoló szeretetében. Jézus a
gyermekét szerető édesanya elszántságával indul a bűnös ember megváltására.
Ezért hangsúlyozza tanítvánainak: tüzet hoztam és mi mást szeretnék, mint
lángra lobbantani. Tűzzel kell megkeresztelkednem, a vértanúi szeretettel, mert senkinek nincs
nagyobb szeretete annál, mint aki életét adja barátaiért.
Az ősszülők bűnét
és minden személyes bűnt Jézus keresztáldozata hoz helyre. Jézus emberi
érdemeivel lett a Megváltónk. Aranyszájú Szent János mondja: „A Paradicsomot elveszítettük, de megkaptuk
a mennyországot, így a nyereség nagyobb, mint a veszteség”. Mindezt Jézus értem
és érted vállalta.
3. Nagyböjt van, induljunk Jézussal a pusztába. Követése segítsen meglátni méltóságunkat és életadó szeretetét (Róm
5,12–19). Mihelyt megéreztük szeretetét, azon nyomban érte és vele fogunk élni.
Most tekintsünk önmagunkra: milyen lélek sugallatára hallgatunk?
Mert a gonosz lélek
ma is kísért minket. Bűntelenségben látványt mutat, s ha valaki hallgat rá, és
megkívánja a csalétket, akkor bűnössé teszi, megkötözi és kínozza. A bűnösnek szemére
hányja bűneit és csúfolódik, hogy ez vagy, mit akarsz. Hát ilyen a sátán,
kisemmiz bennünket.
Ha a Szentlélekre
figyelünk, Ő feltárja előttünk a bűnt és a szabadulás útját mutatja nekünk. Szent
Ágoston mondja: a Szentlélek „megmutatta, hogy Jézus Krisztusban mi voltunk
próbára téve, benne győztük le a gonosz lelket. Ha Jézus nem szenved kísértést,
nem nyújthatott volna neked tanítást a kísértés legyőzésére.”
Ha belátjuk
bűneinket, akkor bánjuk is meg, vonuljunk a pusztába (gyóntatószékbe) Jézussal beszélgetni.
Magunkat határoljuk el a bűntől, és mondjuk: „Könyörülj, Urunk, Istenünk, mert
nagy a vétkünk.” Személyes bűnünket, mihelyt beismerjük, akkor Jézus személyes
megváltónk lesz.
A személyes együttlét teljes
győzelemre vezet. Ekkor Jézus kitessékeli életünkből a nagy kísértőt, és
kegyelme nemcsak gyógyír a bűn okozta sebekre, hanem ugyanakkor halhatatlan
élettel ajándékoz meg.
Harcolni
fognak ellened, de nem győznek le, mert veled vagyok, és megszabadítalak –
mondja az Úr (Jer1,19)
Ha
le akarjuk győzni a bűnre csábító ördögöt, a bűnös környezetet és a
rosszrahajló természetünket, akkor éljünk Jézus győzelmében. „Ki
győzi le a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?” (1Jn 5,4). A földi élet ki van téve a
kísértésnek, de lehet győzni, ha Isten szavára hallgatunk. Jézussal lenni újra,
ez az élet útja. Milliók éltek így, ma is leht így élni. Krisztussal mi
abszolut többséget képviselünk. Ő mondta: „Ne
féljetek, én legyőztem a világot” (Jn 16,33). És kijelentette: „Veletek vagyok mindennap a világ végéig”
(Mt 28,20). Na hát, miért is félnénk. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése