Bevezető: Vannak olyan pillanatok életünkben, amikor különös módon átéljük végességünket.
Különösen ha családtagunk vagy barátunk koporsója mellett állunk. Ilyenkor mindenkinek
eszébe jut a valóság: az én életem is véget ér. A halálközeli élményt az tudja
felfogni helyesen, aki hisz és tudja, hogy a halál csak átmenet és nem igazi
elmúlás. Az életnek három szakasza van: a fogantatástól a születésig – ez a
magzati élet. A születéstől a halálig – ez a földi, biológiai élet. A földi
élet végén kezdődik az örök élet. Aki hisz, már világosan látja az életet, mint
Szalézi Szent Ferenc: „Az élet – az Isten-keresés ideje; a halál – az
Istenre-találás ideje; az örökélet – az Isten-birtoklás ideje.”
A hitre jutott ember krédója az, amit Jézus mondott Mártának Lázár
feltámasztása előtt: „Én vagyok a feltámadás és az élet. Aki hisz bennem, még
ha meghal is, élni fog. Mindaz, aki úgy
él, hogy hisz bennem, nem hal meg örökre.”
A jelen világjárvány idején döbbentünk rá, hogy „úgy gondoltuk, örökre egészségesek maradunk egy beteg világban” – mondta
Ferenc pápa az engesztelő este (március 27-én).
Most a járvány feltárja
sebezhetőségünket, feltárja hamis biztonságérzetünket. Megmutatja
elhatározásainkat, az álarc alatt viselt dolgainkat.
A múlandóság útján Jézus társul mellénk teremtő igéjével és Szentlelkével,
hogy az örök élet vágányára állítsa életünket. Szentmisénkben megvalljuk, hogy
Jézus Krisztus a kezdet és a vég: kezdete és vége a napnak, életünknek és
világunknak. Hogy tőle jövünk, általa élünk és hozzá térünk vissza. Összekuszált
világunkban, csak benne találunk erőt, értelmet és célt. Ő az, aki életre kelti
ma is a lelki halottakat egyházára bízott szentségek által. Húsvétra készülőben
ne feledkezzünk meg idős és beteg testvéreinkről sem, hogy kellő időben
részesüljenek Jézus szentségi vigasztalásában és kegyelmében. Jézus,
amit a hit által előidéz bennünk, az nincs alávetve a biológiai halálnak. - Bánjuk meg bűneinket...
*
Krisztusban Szeretett Testvéreim!
1. A lelki megújulás kezdeményezője mindig az Isten (Ez 37,12b-14). Ezekiel próféta tevékenységét a száműzöttek közt
Babilonban fejtette ki 593-571 közt. A babiloni fogságot a nép úgy fogta fel,
mint a halál állapotát. Hiányzott a szentély, az áldozat, az istentisztelet, s
erőt vett rajtuk az elhagyatottság érzése. Ekkor Isten látomásokban mutatta meg
Ezekielnek a nép jövőjét. Két vigasztaló üzenet hangzik el, hogy Isten erejéből
a nép megszabadul és hazájába visszatér. Így szólt az Úr: „Nézzétek, kinyitom
sírjaitokat és kihozlak benneteket sírjaitokból, én népem, és elvezetlek
benneteket Izrael földjére.” Amikor mindez megtörténik, akkor Isten új lelket lehel beléjük. Ezzel
szívük-lelkük teljesen átalakul: „Belétek oltom lelkemet és életre keltek.”
Ezekiel által Isten
útnak indított egy tiszta lelkiséget, amely keresztül haladt a zsidóságon és
betorkollott az újszövetségbe. Ezekiel
próféta hirdette jó Pásztor, Jézusnak az előképe. Jézus Krisztus hozta el a
lelki megújulást, a lélekkel telítődött új istentiszteletet. Ő beszélt erről a szamariai
asszonynak, és érzékeltette a vakon született testi-lelki meggyógyításával, és
a negyednapos halott Lázár feltámasztásával jelezte, hogy neki nemcsak létbehívó, hanem létünket
átváltoztató isteni igéi vannak.
2. Jézus a feltámadás és az élet (Jn 11,1-45). János
evangéliuma szerint az Ige azért lett emberré, hogy életet és világosságot
hozzon. Lázár feltámasztása Jézusnak talán a legjelentősebb csodája. A tett színhelye
Betánia, Jeruzsálemtől 2 km-re az Olajfák-hegye keleti lejtőjén. Itt lakott Lázár
nővéreivel. Jézus szerette ezt az előkelő vallásos családot, tanítványaival
többször meglátogatta és tanította. A családtagok a barátságon alapuló lelkivezetés,
valamint Lázár halála és feltámasztása által jutottak el Jézusban kiteljesedő
hitre.
Mivel Jézusnak az
előző ünnep alkalmával nagy vitái voltak Jeruzsálemben, azért utána átment a
Jordán keleti oldalára, Pereába és ott tanított. Ott közölték Jézussal a
nővérek üzenetét: „Uram, akit szeretsz,
beteg”. Jézus az üzenet hallatán ezt mondta: „Ez a betegség nem okozza halálát, hanem Isten dicsőségére lesz, hogy
megdicsőüljön általa az Isten Fia”. Szent János előadásában megfigyelhetjük,
hogy mindig az ember kezdeményez, erre Jézus válaszol és cselekszik, majd a
csoda megtörténte után valami nagyon fontos igazságot közöl.
Az üzenet után két
napra, Jézus tanítványait felszólítja, hogy menjenek Judeába. Erre halálfélelem
fogta el azokat. Jézus kijelentette, hogy az Atya az ő idejét éppúgy kijelölte,
mint a nappalét és az éjszakáét. Ő az Atya akaratát követi, tehát nem
botladozik, nem téved. Ami vele fog történni, attól nem kell félni, mert mind
benne van az Atya tervében.
Majd így folytatta:
„Barátunk, Lázár elaludt, de elmegyek és
fölébresztem”. A tanítványok félelmét igazolja magyarázkodásuk: „Uram, ha alszik, akkor meggyógyul” – ezt
mondják csak azért, hogy ne menjenek Jeruzsálembe. Ekkor Jézus világosan
megmondta nekik: „Lázár meghalt”. Tamás
lemondóan hozzá fűzi: „Menjünk mi is,
haljunk meg vele együtt!” Jézus tudja, hogy életre kelti Lázárt, azért
halálát alvásnak nevezi. Mondta mindezt azért, mert amilyen könnyű nekünk az
alvó embert felkölteni, épp oly könnyű neki isteni hatalmával a halottat életre
kelteni. Jézus többnapos késlekedés után „elindul,
hogy felébressze és új élettel töltse meg hitünket”. (Ferenc pápa).
Kr. Sz. T.! A következő helyszín Betánia. Amikor Jézus megérkezett, Lázár már negyednapja a sírban volt. Lázár
nővérei nagyon remélték Jézus segítségét, ezért is ismételték mindegyre a
találkozáskor: „Uram, ha itt lettél
volna, nem halt volna meg testvérem. De most is tudom, hogy bármit kérsz az
Istentől, megadja neked”. Jézus megígéri Lázár feltámadását, de Márta csak
a végső feltámadásra gondol. Jézus kinyilatkoztatja magát Mártának úgy, mint a
szamariai asszonynak és vakon születettnek: „Én
vagyok a feltámadás és az élet. Aki hisz bennem, még ha meghal is, élni
fog. Az, aki úgy él, hogy hisz bennem,
nem hal meg örökre. Hiszed ezt?” Jézus most hitet kér. Márta ekkor felemelte
tekintetét Jézusra, élő hittel belátott Isten természetfeletti világába és ez a
húsvéti vallomás fakadt ajkán: „Igen,
Uram, - felelte -, hiszem, hogy Te
vagy a Messiás, az Isten Fia, aki a világba jön”.
Mária is
megérkezett, fájdalmasan mondja azt, amit már Márta elmondott, és sírva
odaborult Jézus lábához. Jézus most emberségét mutatja meg, hogy lássuk, hogy együtt
érez fájdalmainkkal: könnyekre fakadt. „Hová tettétek? – kérdezte megindultan. A
barlangsírhoz érve Jézus kéri, hogy hengerítsék el a követ. Márta tiltakozik,
hogy már szaga van. Jézus kéri a külső cselekedetet, kihangsúlyozva: „ha hiszel,
meglátod Isten dicsőségét.” Isten dicsősége, valamilyen jel, amely tanúsítja
Isten jelenlétét, erejét, segítségét. Jézus teremtő isteni szavával hangosan
beszól a sírba: „Lázár, jöjj ki. S a
halott kijött.”
Jézus úgy áll a
sírnál, mint a feltámadás és az élet. Ő a halál legyőzője, aki Istenfiúi
szavával az Atya akaratát teljesítette. Teremtő szava nemcsak létbe hívó szó,
hanem létezésünket átváltoztató, örök életbe emelő szó is.
Jézus ezeket az
életadó szavakat önmagában bírja, az Atyától kapja. Jézus az örök életben akar
részesíteni bennünket, amely az övé, és amelyet húsvétvasárnapján ki fog
nyilvánítani. Ez az átváltoztatott élet, amely már túl van a halál határán, nem
érezhető itt a földön, mégis életcsíraként van bennünk.
Jézus nagy felfordulást okozott Lázár
feltámasztásával, mert a jelen természet rendjét borította fel. Lázárt a
halálból a földi életbe szólította vissza, hogy megváltásával a földi életből
az Isten világába tudja beemelni. Lázár feltámasztásának híre rövid idő alatt
az egész országban elterjedt, nagyon sokan hittek Jézusban, ezzel az Atya is, a
Fiú is megdicsőült. Ekkor napvilágra kerül a nép vezetőinek elhatározása, hogy Jézust
is, Lázárt is megölik.
Húsvéti
keresztségre és a keresztségi fogadalom megújítására készülve tudatosítsuk,
hogy feltámadásunk alapja az isteni életből való részesedésünk, mely szentségi módon
az Egyházban folyamatos. Sőt mindenki életre támadhat a lelki halálból, ha hisz
és újjászületik a szentségek által. Amint Jézus is átment a halálon a másik
életbe és onnan győztesként tért vissza, s felragyogtatta előttünk a
föltámadást és az örök életet, úgy segít át minket is e földi életből az örök
életbe a szentségek révén, mert szavai el nem múlnak. Megkeresztelkedésünk óta
a föltámadást hordozzuk magunkban, amit hittel fogadott teremtő igéi idéztek elő
bennünk. Ehhez az élethez mérjünk minden földi dolgot és eseményt, soha semmit
se nézzünk önmagában. Így már nem a mulandóknak élünk, hanem az örökkévaló
Istennek.
3. Krisztus a bennünk lakó Lelke által halandó testünket
is életre kelti (Róm 8,8-11). Az apostol vallja, hogy
a testi ember földi vágyainak uralma alatt áll (lásd a farizeusokat és a
főpapokat), míg a hívő ember a keresztségben megkapta a Szentlelket, aki
Krisztus feltámadásában is közreműködött. Ő alakít át bennünket lelki emberré.
Testi gyöngeségeink megmaradnak, de a kegyelem győzedelmeskedik a kísértések
felett, s így teljesíthetjük Isten akaratát. Isten megengedi a megpróbáltatást,
mert az erényeket csak nehézségek között lehet gyakorolni. Jézus megdicsőül
bennünk, ha életünket átadjuk neki, és Ő is nyilvánosan megdicsőít a maga
dicsőségével a végső időben.
Kr. Sz. T.! Egyházunk minden
gyermekét meghívja, hogy Krisztus húsvéti misztériumát (szenvedését, halálát és
föltámadását) együtt ünnepeljük. Hívja a megigazultakat és a bűnösöket, a
járvány miatt korlátozottakat és karanténban levőket egyaránt. És arra kér, hogy
engedjük leoldani magukról a bűnök bilincseit. Mert mindenki számára Krisztus a
„feltámadás és élet” itt a földön, és Ő lesz az eljövendő örök boldogságban is.
Ámen.
Csíkszereda, 2020. március 28. Darvas-Kozma József
Köszöjük szépen dicsétesé jezus krisztus nevében ámen
VálaszTörlés