"Örvendezzék az istenkeresők szíve" (Zsolt 105,3). Ha az ember el is felejti vagy visszautasítja Istent, Ő szüntelenül hív minden embert, hogy Őt keresse, hogy az ember éljen és megtalálja boldogságát. E keresés azonban megkívánja az embertől értelmének teljes erőfeszítését és akaratának egyenességét, az egyenes "szívet", és mások tanúságát is, akik megtanítják Istent keresni. Isten az őszinte és tiszta szívekben akar élni, ezért parancsaival és törvényeivel segítséget nyújt az embernek, de soha sem kényszerít. Sírák fia könyvében az akarat szabadságának egyik legvilágosabb megfogalmazását találjuk. (Sir 15,19-21)
Semmiképp sem lehet Istent felelőssé tenni a bűnért, vagy a bűnre vezető
alkalomért. Isten szabadnak teremtette az embert, de ez nem azt jelenti, hogy
teljesen szabadjára engedte és nem törődik vele: „Szeme azokon van, akik őt tisztelik, ismeri az ember minden egyes tettét.”
Sírák
fia ellentmond a korábbi kijelentéseknek, amelyek valamilyen módon azt sugallják,
hogy Isten az ember bűneinek okozója. Az érvelés központi része: minden
egyénnek radikális szabadságában áll, hogy a törvény megtartásával az „életet”,
illetve visszautasításával a „halált” válassza.
Kezdetben a Tízparancsolat volt az irányadó. Később az írástudók és farizeusok
nehézzé és teljesíthetetlenné tették, mert számos szőrszálhasogató rendelkezést
csatoltak hozzá, és azt tanították, hogy a vallásosságot a Törvény szigorú
megtartása jelenti. Mózes öt könyvéből 613 erkölcsre és szertartásokra
vonatkozó szabályt olvastak ki. Ezek közül 248 pozitív tartalmú előírás, arra
irányuló utasítások, hogy mit és hogyan kell tenni, valamint 365 negatív parancs,
amelyek arra utasítanak, hogy mit nem szabad tenni. A zsidók főleg a
diaszpórában alkottak szorosan zárt lakónegyedet, a pogányoktól szigorúan
elkülönült gettót, hogy a parancsokat tudják megtartani.
Így alakult ki a
judaizmus a 'zsidó vallás'-t vagy 'zsidó életmód'-ot főként a hellénizmussal
szemben meghatározó jellegzetes vonások összessége. Jézus pedig a Törvényt
megtisztítja a sokféle emberi hagyománytól. (Mt 5,17-37) „Ne gondoljátok,
hogy azért jöttem, hogy megszüntessem a törvényt vagy a prófétákat. Nem
megszüntetni jöttem, hanem tökéletessé tenni.”
Jézus a szeretetből fakadó új
erkölcsöt tanít, és elmondja az alapvető jogi elveket. Felvállalta a közvetlen
összeütközést bizonyos farizeusi irányvonalakkal, gyógyításaival és
példabeszédeivel megoldott élethelyzeteket. Jézus mindazoknak, akik szabadon
mellette döntöttek, kegyelmet is ad, hogy olyan lelkületre és magatartásra
törekedjenek, mely Jézushoz illik. Ő bennünk akar élni, és életünkben a mennyei
Atyát megdicsőíteni.
Krisztus evangéliuma Isten bölcsesége. (1Kor 2,6-10) Isten
öröktől fogva a mi megdicsőülésünkre rendelte. Nekünk kinyilatkoztatta Szentlelke
által.
„Áldalak téged, Atyám, mert feltártad a kicsinyeknek országod titkait.” Mt 11,25.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése