2023. 02. 20.

Szülői értekezlet 2.

 Szülői értekezlet 2.

3. A bűnbánat szentsége. 

A gyónás alaptémája Isten szeretete.           

Az élet arra való, hogy megtanuljunk szeretni, és így rátaláljunk az örök szeretetre, Istenre.

A mély öröm, a boldogság átélésének kétségbevonhatatlan bizonyossága mindig emberi kapcsolatokba ágyazódik, azokból ered és azok által képes fennmaradni – vallja dr. Bagdy Emőke pszichoterapeuta professzor.

Isten is kapcsolatot akar, úgy szerette a világot, hogy egyszülött Fiát adta érte. Akit Isten szeret az megvan szeretve, és ennek a kifejezője a bűnök bocsánata. A gyónás személyes találkozás a minket szerető Istennel.

I. A téma á                                                                                                                                 1. A bűnbocsánat megélése;                                                    

2. A bűn fogalmáról;

3.Felkészülés a gyónásra;                                                                                                                                  

4. A bűnbocsánat mint szentség;

5. Az ötpontos felkészülés lépése;

6. Hogyan lehet otthon megélni a bocsánatot? (Teremts új szívet bennünk, Uram! 51. zsoltár)

II. A bűnbocsánat megélése

A.) A bűn fogalma

Alaphivatásunk, hogy szeressünk. Minden, ami a szeretetet megszegi, kompromisszum - lehet mondani: bűn.

1.    Gyerekeknek nem formulát adunk a bűnös tettek kategóriáiról, hanem az elveiről beszélünk. Neki kell megítélnie: bűnt követett-e el vagy sem? Pl. – Mit mond a lelkiismerete?

2.    Nem hangsúlyozzuk a súlyos bűn - kis bűn közötti különbségeket, mert ez nem a szeretet nyelvezete. Ha egy szeretetteljes kapcsolatról van szó, akkor minden bűn megzavarja, meggyengíti a kapcsolatot. Persze vannak súlyos bűnök, csak nem innen közelítjük a bűn fogalmát.

3.      A bűn az, amikor mi jobbat akarunk, mint Isten, és saját fejünk után megyünk. Nem engedjük, hogy Isten, aki Teremtőnk, Atyánk, Megváltónk szóhoz jusson életünk megélésében, minőségében.

Bűn = amikor az Isten-központúságból az én-központúságba megyünk át. Kilépünk a szeretet kapcsolatból.

 

B.) A bocsánat

1) Egyszer egy bölcs azt mondta: Bocsánatot kérek, mert tévedtem! - és nem halt bele. Talán te sem halsz bele, ha néha bocsánatot kérsz. Mi gyakran összekeverjük az elnézést, a megfeledkezést és a megbocsátást. A megbocsátás nem elnézés, hanem a bűn szándékos elengedése. Békét és Isten szeretetét kívánom a másiknak.

2) A bűnbocsánat nyelvezete más, mint az elnézés vagy csupán elfelejtés. A bocsánat szándékos, tudomásul veszi, hogy van mit megbocsátani, van bűn. Annak ellenére vagy éppen amiatt, hogy van ok rá, a bocsánatkérést tudatosan választjuk. Ennek nyelvezete: Kérlek, bocsáss meg ezért ... A válasz: megbocsátok. Ha csak azt mondjuk, hogy semmi sem történt, letagadjuk a bűnt, megcsaljuk a másik bűnbánatának értékét, lebecsüljük az ő őszinte jó akaratát. A "semmi sem történt" - talán a mi jó szándékunkat akarja kifejezni, de nem méltó a helyzethez.

3) Miután megbocsátottunk, talán nem tudjuk elfelejteni az eseményt. A bocsánat nem a memórián múlik,  hogy emlékszem vagy sem, hanem az akaraton. Nem az ok és okozatot, hanem a szeretetet választjuk. Sőt, akárhányszor szem előtt van az esemény, akkor újra és újra részt vehetünk a bocsánat erejében. 

C.) Szentség

A szentségeket Jézus rendelte, látható, hallható, érzékelhető jelek, melyek kegyelmet tartalmaznak és kegyelmet nyújtanak. A szentségek Jézus alapította ajándékok, hogy életünk fontos fordulóit megszenteljék és bekapcsoljanak Jézus életébe. Azért gyónunk, hogy rendbehozzuk kapcsolatunkat Istennel, egymással, megszabaduljunk bűneinktől és megerősödjünk a kegyelmi életben.

Hogyan lehetne ezeket az elemeket jobban átélni a szentgyónásban? (Ha komolyan készülünk és átgondoljuk.)

Hogyan tekintünk magunkra, egymásra, amikor részt veszünk ebben a szentségben?

Magunkba szállunk, alázatosak leszünk és jó elhatározást teszünk.  

Isten hogyan tekint ránk? - Irgalmas szeretettel, mert ő a tékozló fiúknak is Atyja. Az életem ezentúl már más lesz. Hogyan élem ezt meg?

Hogyan lehetne mindezt szem előtt tartani, ha a családunk szentségekben gazdag életet akar élni?

III. A szülők szerepe

1)   Hogyan kérünk bocsánatot otthon? Isten öröméről szól az elgurult 1 drachma, az elveszett bárány megtalálása.

Rendeződik, helyreáll a szerető kapcsolat.

2)   A családtagok szóba merik-e hozni, mit bántak meg, vagy ott van a félelem, hogy ezekkel majd visszaélnek?

3)   Hogyan bocsátunk meg? Milyen jeleket adunk, ami jelzi a gyereknek, hogy Isten békéjét szeretnénk nyújtani?

4)   Családi bűnbánat esti ima keretében: mit köszönünk meg Istennek és miért kérünk bocsánatot? Itt mindenki kimondhatja, miért kér bocsánatot - persze a javulás szándékával. Nem kell magyarázkodni, hanem egyszerűen kimondani, elfogadni, amit a családtagok szóba hoznak és következzen a megbocsátás. Így tesz Isten is velünk.

IV. Praktikus otthon beszélni az első gyónással kapcsolatban

A felkészülés öt pontját át lehet nézni, és átbeszélni a gyakori gyermekbűnök - lelkitükör szerint.

Az ötpontos felkészülés lépései:

1.      Szentlélek segítségül hívása,

2.      Lelkiismeretvizsgálat,

3.      Bánat és erős fogadás,

4.      Bűnbevallás és feloldozás,

5.      Jóvátétel, hálaadás.

 

I.     A Szentlélek segítségül hívása:

Szentlélek Úristen, igazságnak fénye,

küldj világosságot lelkem rejtekébe.
Segíts, hogy ismerjem minden bűnöm, vétkem,  
s megtisztuljak tőlük a gyóntatószékben. Ámen.

 

II.  A lelkiismeret Isten szava bennünk, amely bensőleg arra indít, hogy a jót megtegyük, a rosszat pedig elkerüljük. Ha mégis rosszat tettünk, arra késztet, hogy bűnünket megbánjuk és jóvá tegyük. Már kicsi kortól nevelni kell a gyermek lelkiismeretét. Meg kell mondani neki, hogy mi miért jó vagy miért rossz. Így lassacskán ő is megtanul dönteni. (A lelkiismeretet megronthatja a vallási tudatlanság, a helytelen nevelés és a lelkiismeretlen környezet.) Nehéz lelkiismeretességre nevelni a gyermeket, ha mást mondanak és mást lát szüleitől.

A helyes lelkiismeretet úgy alakítjuk ki magunkban, ha készségesen hallgatunk az Egyház szavára. A hittanórákon és templomban Jézustól tanulhatjuk meg, hogy mi a biztosan jó és mi a biztosan rossz. A lelkiismeret egy egészséges „gát” a bűn ellen. Nagyon hasznos, ha minden este megvizsgáljuk a lelkiismeretünket és szentgyónás előtt mindig alapos Lelkiismeret-vizsgálatot tartunk.

Lelkitükör a leggyakoribb „gyermekbűnök” szerint

1. Nem imádkoztam (reggel, este). Rosszul imádkoztam. Hitem ellen beszéltem. Nem tanultam meg a hittant.

2. Káromkodtam. Átkozódtam. Szitkozódtam. Feleslegesen vagy hamisan (hazugságra) esküdtem. Szent dologgal tréfálkoztam.

3. Szentmisét mulasztottam, vagy elkéstem. Templomban rossz voltam.

4. Szüléimét megszomorítottam. Nem engedelmeskedtem. Nem segítettem. Feleseltem. Nevelőimet kijátszottam.

5. Veszekedtem. Csúfolódtam. Verekedtem. Haragot tartottam. Mást bűnre csábítottam. Egészségemre nem vigyáztam. Nem tartottam meg a közlekedési szabályokat.

6. Szemérmetlenül beszéltem. Szemérmetlent néztem, játszottam.

7. Leckémet nem tanultam meg. Loptam. Csaltam. Kárt okoztam. Holmimra nem vigyáztam. Kötelességemet elmulasztottam.

8. Hazudtam. Árulkodtam. Rágalmaztam. Titkot elárultam.

9. Önző voltam. Elégedetlen voltam. Telhetetlen voltam. Irigy voltam. Hiú voltam. Öntelt voltam.

10. Nem törekedtem hibáimat kijavítani.

 

A GYÓNÁS MÓDJA

1. Belépve köszönsz: Dicsértessék a Jézus Krisztus!

2. Letérdelsz vagy leülsz és keresztvetéssel kezded:

Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.

3. Gyónom a mindenható Istennek és neked lelkiatyám, hogy kiskorom óta ezeket a bűnöket követtem el: Vallomást teszel és a végén ezt mondod: Más bűnömre nem emlékszem.

4. Meghallgatod a lelkiatya szavait és elfogadod az elégtételt.

5. Bánatima: Teljes szívemből bánom minden bűnömet, mert azokkal a jó Istent megbántottam. Erősen fogadom, hogy Isten segítségével a jóra törekszem, a bűnt és a bűnre vezető alkalmat kerülöm.

5. Keresztvetéssel fogadod a gyóntató feloldozását, s feleled: Ámen.

6. Pap: Magasztaljuk Istent, mert jóságos hozzánk!

Gyónó: Mert örökké szeret minket.

7.    Ezután felállsz, köszönsz és távozol.

 

***

 

Ajánló:

Az elsőáldozó gyerekek szülőinek értekezlete

 

http://dkjozsef.blogspot.com/2022/02/az-elsoaldozo-gyerekek-szuloinek.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése