
A
pálosok annyira szerények voltak, hogy Özséb rendfőnök óta soha sem
kezdeményezték szentéletű társaik vagy vértanúik boldoggá vagy szentté
avatását. Például a Jámbornak nevezett Ferenc rendfőnök csodákkal teli életét
is próbálták eltitkolni. „Később, az Úr
1511-ik évében az említett – Ferenc – atya sírja fölött két szép, pálma
nagyságú virág nőtt. Amikor az ott élő testvérek ezt meglátták és
nyilvánosságra hozták, akkor a tiszteletre méltó atya, Székely László testvér
vikárius a saját lábával eltaposta, nehogy valaki a szent atyának az érdeméből
hiú dicsőségre tegyen szert.”
Egy pálos boldoggá
vagy szentté avatását a szerzetesrend elvből nem kezdeményezi, mondván, hogy
minden pálosnak szentnek kell lennie. A boldoggá vagy
szentté avatást a rend az egyházmegyék főpásztoraira bízta.
A
szerzetesek arra törekedtek, hogy mindenhol Isten akaratát tegyék, és a hiú
dicsőség látszatát is kerülték. Kétkezi munkát vagy szellemi-lelki munkát
végeztek, olvastak, imádkoztak, másoltak, írtak és tanítottak. Ha elöljáróról
vagy alattvalóról bebizonyosodott, hogy a saját előléptetése érdekében levelet
mert írni a rendfőnöknek, akkor szigorúan megbüntették, és három évig minden
hivatalra megválaszthatatlannak minősítették.
A pálos rend – nyilván tapasztalatai alapján, sokoldalú működést vállalva – a pasztorációs, népmissziós és egyéb munkáktól „előírt időközökben (két-kétéves remeteségre) visszavonva tagjait, ezzel a remetemagánnyal erősítette meg őket újabb feladataikra vagy a réginek folytatására” az „első szeretet felszítására” és érlelte tagjait istenes emberré.
A pálos rend – nyilván tapasztalatai alapján, sokoldalú működést vállalva – a pasztorációs, népmissziós és egyéb munkáktól „előírt időközökben (két-kétéves remeteségre) visszavonva tagjait, ezzel a remetemagánnyal erősítette meg őket újabb feladataikra vagy a réginek folytatására” az „első szeretet felszítására” és érlelte tagjait istenes emberré.
A pálosok szegénységük, belső
fegyelmük, kisugárzásuk és életszentségük által lettek népszerűek. 1481-ben meghalt Gergely rendfőnök, ezt meghallván Mátyás király sírva
fakadt. Amikor háza népe a sírás okát kérdezte, így válaszolt: „Országomban meghalt egy jeles főpap,
csodálom, hogy javadalmát senki sem kéri.
A magyar királyokat mindig foglalkoztatta a szerzetesek élete, különösen Mátyás királyt, aki egy apátruhában dühöngő aposztatát megkerestetett, hogy vallja meg az igazságot: milyen a remete testvérek szerzetesi élete? Az így válaszolt: „Amiről Felséged engem kérdez, Istennek kijáró hittel, tehát a legőszintébben válaszolom, hogy azok jó szerzetesek. Nem tűrik meg a rosszat, következésképpen engem sem tűrtek meg, ezért sokat voltam a börtönben, de elszöktem.”
A magyar királyokat mindig foglalkoztatta a szerzetesek élete, különösen Mátyás királyt, aki egy apátruhában dühöngő aposztatát megkerestetett, hogy vallja meg az igazságot: milyen a remete testvérek szerzetesi élete? Az így válaszolt: „Amiről Felséged engem kérdez, Istennek kijáró hittel, tehát a legőszintébben válaszolom, hogy azok jó szerzetesek. Nem tűrik meg a rosszat, következésképpen engem sem tűrtek meg, ezért sokat voltam a börtönben, de elszöktem.”
E történet is
arról tanúskodik, hogy a szerzetesek életét szigorú szabályok irányították, és
ezek betartását minden tagjuktól elvárták. Azokat a szerzeteseket, akik a
kolostort vagy a remeteséget elhagyták, és tizenöt napon belül nem tértek
vissza, kiközösítették. A testvéri feddés alkalmazásakor a megnyerés, a
jobbítás volt a főszempont. A makacskodót a vizitátor vagy a rendfőnök
háromszori figyelmeztetés után, még ha perjel is volt valaki, kiközösítette. Így
járt el fr. András rendfőnök 1464-ben, amikor Pál szerdahelyi perjelt
kiközösítette. A testvérek komolyan
vették, hogy minden pálosnak szentnek kell lennie.

A
mindennapi munka végzése által közelebb kerültek a társadalomhoz, jótékony
hatást gyakoroltak az emberek erkölcsi és szellemi életére. Bekapcsolódtak a
haza dolgainak intézésébe. Oktatással, tanáccsal és útmutatással hatottak a
társadalmi viszonyok fejlesztésére. A természeti csapások, a pestis, a
járványok idején széleskörű, nemcsak fáradhatatlan karitatív tevékenységet
végeztek, hanem életüket is feláldozták. Boldog Özséb látomását igyekeztek
megvalósítani, amikor Isten iránti szeretetből odaadóan igyekeztek segíteni,
összetartani a magyar társadalmat, és az embereket önfeláldozóan szolgálni. Ez a lelkület vezette.
A
török invázió idején a pálosok fegyverrel harcoltak a kereszténységért és a
hazáért, ezért a törökök országszerte felkoncolták őket. A monostoraik többsége
elpusztult, csak Nyugat-Magyarországon maradt meg öt, de akkor is a lelkek
szolgálatáért, megtartásáért fáradoztak. A török idők nagy lelki elvadulása
egyenesen hazai „missziók” vállalására serkenti a megfogyatkozott magyar
remetéket. Valóságos hithirdetőkként indulnak a pálos szerzetesek Kína helyett
a Felvidékre, Erdélybe és Délvidékre, s térítenek pogányokat vissza Krisztusnak
és köztük nem egy valóságos vértanúságot szenved, mint Cseppelényi György,
Török Márton, Szvetanay Miklós és mások.

Pázmány Péter bíboros így méltatta a pálos
rendet: „Ha ki Magyarország sorsos állapotját látni kívánja, tekintse Első
Remete Szent Pál szerzetét. És ha azt virágjában tündökölni látja, tudja meg,
hogy az országnak is jól vagyon dolga, mert jó rendben a szénája.”
[1]
Boldog, akinek hivatalos szentté avatására még nem került sor. A boldog emlékű,
akinek hivatalos kanonizációja még nem indult meg, vagy történelmi okok miatt
elakadt, szentéletük emlékét azonban elevenen őrzi a hagyomány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése