Keresztelő János szülei Zakariás és Szent Erzsébet az I. század elején
éltek. Lukásznak hívott művelt és finom görög orvos – a mi Lukács evangélistánk
– Szent Pállal együtt 49-ben Jeruzsálembe érkezett az Apostoli Zsinatra. Itt
tartózkodása alatt összegyűjtötte evangéliumának anyagát. Akkor még sokan éltek
Jézus életének szereplői közül. Elsősorban a Szűzanya, az Utolsó Vacsora
házában, aki sok, eddig meg nem örökítetteket közölt vele, többek között
megmutatta Zakariás-pap följegyzéseit. Lukácsot mindez érdekelte, lefordította
és följegyezte: a férfi Abia nevű papi nemzetségből, az asszony pedig az első
főpapnak, Áronnak családjából származik.
Jézus Anyja Erzsébetet rokonnak
említi, akihez bizalom és benső jóbarátság fűzte.
Erzsébet abban a Názáretben
született, ahová Máriát kapcsolták életének eseményei. Egy 800 körül élt
rabbinikus zsidó író, bizonyos Eleázár ben Kálir említi Názáret nevét abban a
vonatkozásban, hogy a Lévi és Áron törzséből származó huszonnégy papi
nemzetségnek egyike lakott benne. Ez megoldja a rejtélyt, hogy miért lehetett a
Dávid nemzetségbeli Máriának az Áron nemzetségbeli Erzsébet a rokona. Gábor
angyal így mondta: „Rokonod, Erzsébet is
fiút fogant...” Erzsébetnek nővére férjhez ment egy Dávid-házbeli
férfiúhoz, Mária valamelyik nagybátyjához – és innen a rokonság.
Erzsébet
fiatalon Júdeába, Ain Karim városkába költözött. Erzsébet alighanem Mária
szüleivel, Joákimmal és Annával volt egykorú. Szülővárosába, Názáretbe látogatva
ismerhette meg a gyermeklánykát, Máriát. De egészen bizonyos, hogy amikor azt
szülei felvitték Jeruzsálembe a Templom szolgálatába, akkor ott látogatta meg,
hogy egy közel lakó rokon gondoskodását és szeretetét is érezze a kislány
időközönként. Mária pedig őt látogatta meg Ain Karimban. A Templomi évek
lejártával Mária hazakerült Názáretbe és nem is igen látták egymást évekig.
Erzsébet férjével egészen váratlan esemény történt. Abia papi-osztályába tartozó
Zakariásnak kellett a szentélybe lépnie, hogy a délutáni illatáldozatot
bemutassa. Ekkor az oltár jobbján álló – annak jeléül, hogy kedvező híradást
kap – túlvilági jelenséget pillantott meg. Az közölte, hogy meddőségük véget
ér, feleségének fia születik és Jánosnak kell nevezni. Zakariás mély
megrendülésében az üzenet tartalmában kételkedett. Ezért Gábor arkangyal megmondta,
hogy „néma leszel, szólni képtelen”. Amikor áldást kellett adni, csak inteni
tudott, mindenki látta, hogy valami rendkívüli dolog történt vele. Hazatért és
Ain Karim-beli szülőlakába vonult vissza, és csak a legszűkebb szavakkal
írótáblán érintkezett övéivel. Erzsébet is, amikor rájött, hogy öregkorára „az Úr elvette meddősége szégyenét”
elzárkózott az emberektől, amíg – s ez újabb rejtély,
csoda és jel, és híradás – váratlanul meg
nem jelent házánál a Názáreti Rokonlány.
Mária köszöntésére felujjongott méhében a
magzat, és Erzsébetet eltöltötte a Szentlélek. Mindössze három mondatában hat
prófétai szövegrészt mond. Mária hálaénekének tizenhat sorában tizenkilenc
zsoltár- és prófétai-szövegrész van.
Mária eljött, hogy látogatásától
Szentlélekkel teljék el az, aki majd az ő Fiának lesz Előfutára. S annak anyja
felismerte őbenne a Messiás anyját, s ez volt az első tiszteletadás, amit
kapott, s amellyel illetni fogják majd a világon minden nemzedékek. Három
hónapig maradt, János születéséig. És akkor készült hazautazni a reá váró
homályos gondok közé.
János megszületett, s a néma Zakariásnak feloldódott a
nyelve és elmondta különös áldását, jövendölését fia fölött. A szomszédok, a
rokonságból érkezettek értetlenül és csodálkozva hallgatták az apa homályos és
súlyos szavait. A gyermekből talán próféta lesz – sugdosták az emberek.
Egyvalaki érthette meg teljességgel mindezt, az elutazásra felkészült fiatal
Názáreti Szűz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése