Krisztusban kedves testvéreim!
Kilenc hónappal a Szűzanya születése (Kisboldogasszony ünnepe)
előtt, az ő bűn nélkül fogantatását ünnepeljük. Egyházunk reggeli
dicséretének himnuszából idézek:
Kilenc hónappal a Szűzanya születése (Kisboldogasszony ünnepe)
előtt, az ő bűn nélkül fogantatását ünnepeljük. Egyházunk reggeli
dicséretének himnuszából idézek:
Csendüljön hálaénekünk, Mint
Góliátot győzte le
éledjen újra örömünk: egykor Dávid kőfegyvere,
az Isten Anyja, Mária a bajt hozó kígyó fejét
e nap lett földünk vándora. lábad, hatalmad zúzta szét.
éledjen újra örömünk: egykor Dávid kőfegyvere,
az Isten Anyja, Mária a bajt hozó kígyó fejét
e nap lett földünk vándora. lábad, hatalmad zúzta szét.
Világ tündöklő csillaga, Alázatos,
szelíd galamb,
a Fény leánya, Mária, kihez
bűn szennye nem tapad,
Fiad megőrzi lelkedet, az
Úr irgalma nagy jelét:
hogy elkerüld a
vétkeket. hozod
zöld ágként: szent kegyét!
Az ősi bűnért, átokért Atyának,
Léleknek legyen
megszenved minden nemzedék: Fiaddal együtt
tisztelet,
Fiad mellett szeplőtelen tőlük
nyerted szentségedet,
te vagy csak, tiszta,
bűntelen. a
fénylő nagy kegyelmeket. Ámen.
Megváltásunk története a bűn nélkül fogantatott Szűz
Máriával, a makula nélkül valóval kezdődik. Mindannyian
a Megváltó és édesanyja közreműködésével az istengyermekség kegyelmét a
keresztségben megkaptuk, hogy „szentek és feddhetetlenek” legyünk a
szeretetben. Hogyan lehetünk azok,
amikor a zsoltárossal mondjuk: „Lásd, én
vétekben születtem, már akkor bűnös voltam, mikor anyám fogant. De nézd, te az
igaz szívben leled örömöd – taníts meg hát a bölcsesség titkára! Hints meg
izsóppal és megtisztulok, moss meg és a hónál fehérebb leszek!
Hadd halljam örömnek és boldogságnak hírét, s ujjongani fognak megtört csontjaim.” (Zsolt 51,7-10)
1. A mai olvasmány az ősszülők okozta első nagy kudarcáról, az eredeti bűnről beszél, amikor ők a teremtő Isten tervét áthúzták. (Ter 3,9-15.20)
Mi az eredeti bűn? A bűnbeesésről szóló kinyilatkoztatás elénk tárja azt az igazságot, hogy Isten az embert a maga képmására teremtett és szellemi lelket adott, hogy értelmi belátással felismerjék Isten szeretetét és szabad akarati döntéssel válaszoljanak. Természetfeletti segítséggel, a megszentelő kegyelemmel erősítette meg őket és indította el a paradicsomban. A Szentírás szerint a paradicsomi állapot a feltétlen Istenbe vetett bizalom volt, amikor az ember a vele való kapcsolatot barátságként élte meg.
A sátán irigysége az ősszülőkben bizalmatlanságot keltett Isten iránt, aminek következtében Istent már nem mellettük lévő személyként, hanem velük szembeálló félként látták és úgy gondolták, nélküle kényelmesebb az élet. Ezért függetleníteni akarták magukat a Teremtőtől, s bűnös tettükkel kizárták magukat és utódaikat a kegyelmi rendből.
Az eredeti bűn egy bizalmi törés, az első nagy kudarc, ami a világteremtése óta megtörtént és beleivódott természetünkbe, ezt örököljük és örökítjük át. Ez az elveszett paradicsom. A sátán magvetése a bizalmatlanság keltés az emberek között: a hitvesek, a családtagok, a munkaközösség tagjai, a település vagy az ország lakói, a nemzetek közt. Ez a sátán műve!
Ebben a bizalomvesztésben, kudarcban nemcsak Isten terve hiúsult meg, hanem az ember totális kapcsolatrendszere is. Ádám, aki azt mondta feleségéről „ez csont a csontomból”, a bizalmi törés bűne után már felesége méltóságát sem említi, hanem így beszél: „az asszony adott a fáról, akit mellém rendeltél, azért ettem.” Majd folytatódott a bizalomvesztés, az eredeti bűn Kain testvérgyilkosságával, s azóta tart tovább.
A saját boldogságát széttipró ember cselekedete láttán, Isten nem vonta meg gondviselését, hanem egy B tervet mutatott:
Megváltót ígért. Reménnyel ajándékozta meg, hogy az asszony ivadéka győz a gonoszság felett.
A bűnbeesés óta az asszony és ivadéka valamint a gonosz és csatlósai közötti harc gigantikus méreteket öltött napjainkban. A győzelem is megszületett, amikor Mária „ivadéka”, Jézus Krisztus a világba jött és halálával lerombolta a bűnt, megszakította az eredeti bűn láncát.
Életünknek azon az úton kell előrehaladnia, amelyik a bizalomvesztésből átvezet a teljes ráhagyatkozás állapotára., a szeretetnek arra a fokára, ami egészen és sértetlenül volt jelen a Szeplőtelen Anyában.
2. Evangéliumi szakaszunkban azt hallottuk, hogy Isten megvalósítja üdvösségtervét. (Lk 1,26-38) Mária élete első pillanatától, fogantatásától mentes az eredeti bűntől, egyedülálló szentség ajándékával tündököl. Isten kegyelme Jézus Krisztus halálának és feltámadásának erejével megőrizte Szűz Máriát a bizalomvesztés tapasztalatától, ezért ő az első megváltott.
Gábor angyal köszöntése – Üdvöz légy, kegyelemmel teljes! - Mária szeplőtelen fogantatásának legvilágosabb bizonyítéka.
A „kegyelemmel teljes” az egyedülálló szentség ajándékával tündököl, akit előkészített Isten üdvtörténeti szerepére, hogy a Megváltó anyja legyen. Ezért értelmezte az Egyház az ő kegyelemi teljességét úgy, hogy soha nem volt a bűn hatalma alatt, s annak következményei sem nehezedtek rá.
Mária az a szent föld, a világnak és benne az emberiségnek az a szeglete, amelyet Isten paradicsomként őrzött meg, hogy benne megjelenhessen az új Ádám, a Krisztus, akinek tagjai és testvérei vagyunk a keresztség által.
Mária a szeretet és a kommunió egyedülálló magaslatára jutott. Akit Isten így kitüntet, azt egészen szeretetébe fogadja, és úgy felvértezi, hogy emberré lett Fia is tisztelettel tekinthet rá, mint édesanyjára.
Mária foglalja el az első helyet, az első és szeplőtelen teremtmény, a legtökéletesebb szenteket is megelőzve. Mind ez Isten műve, de benne van Mária szabadon kimondott “Igenje”.
Hadd halljam örömnek és boldogságnak hírét, s ujjongani fognak megtört csontjaim.” (Zsolt 51,7-10)
1. A mai olvasmány az ősszülők okozta első nagy kudarcáról, az eredeti bűnről beszél, amikor ők a teremtő Isten tervét áthúzták. (Ter 3,9-15.20)
Mi az eredeti bűn? A bűnbeesésről szóló kinyilatkoztatás elénk tárja azt az igazságot, hogy Isten az embert a maga képmására teremtett és szellemi lelket adott, hogy értelmi belátással felismerjék Isten szeretetét és szabad akarati döntéssel válaszoljanak. Természetfeletti segítséggel, a megszentelő kegyelemmel erősítette meg őket és indította el a paradicsomban. A Szentírás szerint a paradicsomi állapot a feltétlen Istenbe vetett bizalom volt, amikor az ember a vele való kapcsolatot barátságként élte meg.
A sátán irigysége az ősszülőkben bizalmatlanságot keltett Isten iránt, aminek következtében Istent már nem mellettük lévő személyként, hanem velük szembeálló félként látták és úgy gondolták, nélküle kényelmesebb az élet. Ezért függetleníteni akarták magukat a Teremtőtől, s bűnös tettükkel kizárták magukat és utódaikat a kegyelmi rendből.
Az eredeti bűn egy bizalmi törés, az első nagy kudarc, ami a világteremtése óta megtörtént és beleivódott természetünkbe, ezt örököljük és örökítjük át. Ez az elveszett paradicsom. A sátán magvetése a bizalmatlanság keltés az emberek között: a hitvesek, a családtagok, a munkaközösség tagjai, a település vagy az ország lakói, a nemzetek közt. Ez a sátán műve!
Ebben a bizalomvesztésben, kudarcban nemcsak Isten terve hiúsult meg, hanem az ember totális kapcsolatrendszere is. Ádám, aki azt mondta feleségéről „ez csont a csontomból”, a bizalmi törés bűne után már felesége méltóságát sem említi, hanem így beszél: „az asszony adott a fáról, akit mellém rendeltél, azért ettem.” Majd folytatódott a bizalomvesztés, az eredeti bűn Kain testvérgyilkosságával, s azóta tart tovább.
A saját boldogságát széttipró ember cselekedete láttán, Isten nem vonta meg gondviselését, hanem egy B tervet mutatott:
Megváltót ígért. Reménnyel ajándékozta meg, hogy az asszony ivadéka győz a gonoszság felett.
A bűnbeesés óta az asszony és ivadéka valamint a gonosz és csatlósai közötti harc gigantikus méreteket öltött napjainkban. A győzelem is megszületett, amikor Mária „ivadéka”, Jézus Krisztus a világba jött és halálával lerombolta a bűnt, megszakította az eredeti bűn láncát.
Életünknek azon az úton kell előrehaladnia, amelyik a bizalomvesztésből átvezet a teljes ráhagyatkozás állapotára., a szeretetnek arra a fokára, ami egészen és sértetlenül volt jelen a Szeplőtelen Anyában.
2. Evangéliumi szakaszunkban azt hallottuk, hogy Isten megvalósítja üdvösségtervét. (Lk 1,26-38) Mária élete első pillanatától, fogantatásától mentes az eredeti bűntől, egyedülálló szentség ajándékával tündököl. Isten kegyelme Jézus Krisztus halálának és feltámadásának erejével megőrizte Szűz Máriát a bizalomvesztés tapasztalatától, ezért ő az első megváltott.
Gábor angyal köszöntése – Üdvöz légy, kegyelemmel teljes! - Mária szeplőtelen fogantatásának legvilágosabb bizonyítéka.
A „kegyelemmel teljes” az egyedülálló szentség ajándékával tündököl, akit előkészített Isten üdvtörténeti szerepére, hogy a Megváltó anyja legyen. Ezért értelmezte az Egyház az ő kegyelemi teljességét úgy, hogy soha nem volt a bűn hatalma alatt, s annak következményei sem nehezedtek rá.
Mária az a szent föld, a világnak és benne az emberiségnek az a szeglete, amelyet Isten paradicsomként őrzött meg, hogy benne megjelenhessen az új Ádám, a Krisztus, akinek tagjai és testvérei vagyunk a keresztség által.
Mária a szeretet és a kommunió egyedülálló magaslatára jutott. Akit Isten így kitüntet, azt egészen szeretetébe fogadja, és úgy felvértezi, hogy emberré lett Fia is tisztelettel tekinthet rá, mint édesanyjára.
Mária foglalja el az első helyet, az első és szeplőtelen teremtmény, a legtökéletesebb szenteket is megelőzve. Mind ez Isten műve, de benne van Mária szabadon kimondott “Igenje”.
Azért boldog, mert az életet irányító Istenbe vetett hite
volt. Nem a rendkívüliség vette körül, hanem mindennap Isten szavához igazodó életet élt. Tudott együtt
szenvedni övéivel, mert hitte, hogy beteljesedik mindaz, amit az Úr mondott
neki.
Nyárádtőn egy idős bácsi éveken át napi rendszerességgel részt vett a szentmisén. Egy ismerőse megszólította, hogy „Te, Elek, nem elég neked, hogy vasárnap részt veszel a szentmisén?" Erre azt felelte: „365 nap más-más evangéliumi részt hallok, és mindennap Isten azon igéjéhez igyekszem igazítani életemet." Mindennap Istenhez igazodó hittel végzett életfeladata az életszentség útja.
Mária példája és jelenései azt mutatják nekünk, hogy Isten nem hagyta magára az embert, hanem mindenkit személyre szabott kegyelemmel halmoz el. Őt nem korlátozzák a természeti törvények, van hatalma, győztes hatalma a világ minden gonoszsága felett.
A sátán ármánykodása tehát megronthatja, de elpusztítani nem tudja Isten tervét, mert Máriában Krisztus által elkezdte egy új teremtés formálását. Ahol az emberi képesség csődöt mond, ott nem szűnik meg Isten hatalma.
A szent Szűz szentsége is fejlődik. Nem érti meg kezdettől fogva Fia isteni teljességét, de mindig szívébe véste szavait és elgondolkodott rajta. Mária számára is Pünkösd hozza meg a Krisztus-titokra a teljes megvilágosodást.
Istengyermeki életünket a keresztségben kaptuk, de annak érlelődéséhez – a kudarcban és sikerben – egyaránt szükséges a kegyelem, és annak belső élettere, a kegyelmi állapot. Kiteljesedett istengyermekké annak személyiségét építi egyaránt a kudarc és siker, aki mindig a kegyelemre támaszkodik. Jelenti ez a segítő kegyelem elfogadását és a kegyelemben való élést.
Kedves Testvéreim!
3. Minden kegyelem Krisztus érdeméből származik. (Ef 1,3-6.11-12.) Szent Pál apostol magasztalja Isten irgalmát, aki Krisztusban megáldott minket mennyei áldásával, s öröktől fogva arra rendelt, hogy gyermekei legyünk. A kegyelmi adományokban bele vannak foglalva a Szentlélek ajándékai is és a Krisztussal való életközösség. Ezért tudunk mi, keresztények is „szent és szeplőtelen” áldozattá lenni.
Az istengyermekség érlelődési folyamat, melyhez szükséges a kegyelem: „téged szomjaz lelkem Uram, hozzád vágyódik szívem.” (Zsolt 62) Ilyenkor felismerjük, hogy minden a javunkra válik, a siker és a kudarc is. A bizalom Istenben és ráhagyatkozás a kegyelmére, segít minket emberérlelő, istengyermeki növekedésünk helyes feldolgozásában.
Testvéreim!
Semmilyen kudarc láttán se
essünk kétségbe, mert Istennél minden lehetséges. Mindazt, amit napjainkban
kudarcként élünk meg, az holnap már a javunkra válhat. Ez teljesen tőlünk függ. Bizalommal kérjük a Szent Szűz közbenjárását. Nyárádtőn egy idős bácsi éveken át napi rendszerességgel részt vett a szentmisén. Egy ismerőse megszólította, hogy „Te, Elek, nem elég neked, hogy vasárnap részt veszel a szentmisén?" Erre azt felelte: „365 nap más-más evangéliumi részt hallok, és mindennap Isten azon igéjéhez igyekszem igazítani életemet." Mindennap Istenhez igazodó hittel végzett életfeladata az életszentség útja.
Mária példája és jelenései azt mutatják nekünk, hogy Isten nem hagyta magára az embert, hanem mindenkit személyre szabott kegyelemmel halmoz el. Őt nem korlátozzák a természeti törvények, van hatalma, győztes hatalma a világ minden gonoszsága felett.
A sátán ármánykodása tehát megronthatja, de elpusztítani nem tudja Isten tervét, mert Máriában Krisztus által elkezdte egy új teremtés formálását. Ahol az emberi képesség csődöt mond, ott nem szűnik meg Isten hatalma.
A szent Szűz szentsége is fejlődik. Nem érti meg kezdettől fogva Fia isteni teljességét, de mindig szívébe véste szavait és elgondolkodott rajta. Mária számára is Pünkösd hozza meg a Krisztus-titokra a teljes megvilágosodást.
Istengyermeki életünket a keresztségben kaptuk, de annak érlelődéséhez – a kudarcban és sikerben – egyaránt szükséges a kegyelem, és annak belső élettere, a kegyelmi állapot. Kiteljesedett istengyermekké annak személyiségét építi egyaránt a kudarc és siker, aki mindig a kegyelemre támaszkodik. Jelenti ez a segítő kegyelem elfogadását és a kegyelemben való élést.
Kedves Testvéreim!
3. Minden kegyelem Krisztus érdeméből származik. (Ef 1,3-6.11-12.) Szent Pál apostol magasztalja Isten irgalmát, aki Krisztusban megáldott minket mennyei áldásával, s öröktől fogva arra rendelt, hogy gyermekei legyünk. A kegyelmi adományokban bele vannak foglalva a Szentlélek ajándékai is és a Krisztussal való életközösség. Ezért tudunk mi, keresztények is „szent és szeplőtelen” áldozattá lenni.
Az istengyermekség érlelődési folyamat, melyhez szükséges a kegyelem: „téged szomjaz lelkem Uram, hozzád vágyódik szívem.” (Zsolt 62) Ilyenkor felismerjük, hogy minden a javunkra válik, a siker és a kudarc is. A bizalom Istenben és ráhagyatkozás a kegyelmére, segít minket emberérlelő, istengyermeki növekedésünk helyes feldolgozásában.
Testvéreim!
Történelmünk tanúsítja Szűz Mária közbenjárását: Géza nagyfejedelem, Szent István, Pozsonyi János pálos atya, Hargitai csata 1567.V.17., Pázmány Péter, Wendler Ferenc 1847., IX. Piusz 1854. dec. 8., 1854 Lourdes, 1917 Fatima, és Szőkefalva.
A csíkszeredai Millenniumi templom építését megakadályozták 2001 tavaszán. Sokat kellett járkálnunk és bosszankodtunk. Június 17-i szőkefalvi jelenéskor választ kaptam a Szűzanyától: „Mondd meg az én papfiamnak, hogy ne aggódjék, mert a templom fel fog épülni." Július 3-án Razvan Teodorescu kulturális és kultuszminiszter meglátogatott. Kijelölte a templom helyét.
A huzavonából sok jó származott:
- a deszkatemplomot nem kellett
lebontanunk nyomban, hanem az új elkészültéig használhattuk;
- az új helyen jobban érvényesül a
Millenniumi templom, tágas templomterünk van;
- a költségvetés 1/3-át pedig fizette
az állam.
Íme, kedves jó hívek, az Isten szeretőknek minden a javukra válik.
Akár csak az eredeti bűnre kaptuk az
Isten Fiát,
Éva gyengeségére a Szeplőtelen Szüzet,
a bűnfája helyett Jézus
keresztfáját,
a földi haza néhány évtizede helyett a mennyek országát,
a csalódás helyett az örök szeretetet.
Az Isten szeretőknek minden a javukra válik.
Minden kudarcból csak Isten tud kivinni. Kérjük és merjünk ráhagyatkozni. Horváth
István költő egyik gyakran idézett verse a Tornyot
raktam című, amelynek végkicsengése níztató:
„Amit nem kezdhetsz el újra, csak
azt szabad megsiratni!
A tűzön egy nyers faág sírt. Az
eszterhán jégcsap lógott.
Apó mesélt, én hallgattam, s újra
felraktam a tornyot."
Végezetül köszönjük meg Istennek, hogy a Szeplőtelen fogantatás ünnepén igéjével táplált és megláttatta velünk, hogy mire képes az ember az ő kegyelmével.
A bűn nélkül fogantatott Szűzanyával való gyermeki kapcsolatunk segítsen, hogy megízlelhessük a szabadság, a bűnbeesés előtti emberség állapotát és ráérezhessünk arra is, hogy milyenek leszünk a feltámadáskor, amikor részesedünk emberségünk teljes helyreállításában. Ámen.
A bűn nélkül fogantatott Szűzanyával való gyermeki kapcsolatunk segítsen, hogy megízlelhessük a szabadság, a bűnbeesés előtti emberség állapotát és ráérezhessünk arra is, hogy milyenek leszünk a feltámadáskor, amikor részesedünk emberségünk teljes helyreállításában. Ámen.
Csíkmenaság, 2018. december 8.
Darvas-Kozma József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése