2018. 12. 05.

Szülői értekezlet 2.


2. Gyermek és az ima
Az élet arra való, hogy megtanuljunk szeretni, és így rátaláljunk az örök Szeretetre, Istenre. Az elsőáldozáshoz vezető út a gyerekek és szülők számára is a hit titkaiba vezető út. Ebben a találkozástörténetben számos kérdéssel foglalkozunk.
I. A kapcsolat Istennel és a közösséggel
1. Miért fontos a téma? Miről van szó?
Az imák megtanulása is fontos, de szükségesebb belátni, hogyan kell éltetni egy kapcsolatot.
2. Ez a kapcsolat Istennel nekünk jó! Mi nyerünk. Hogyan? - Ha valaki nem megy a napra, ő bánja meg.
3. Imák, alkalmak. Nyelvezete? Pl. Maxim Gorkij: Emlékeim.
4. Hogyan alakítsunk ki otthon imádságos légkört?
5. Amit próbáltam bevezetni az órák alatt ezzel kapcsolatban: – Imák, ének tanulás, szövegértelmezés, jó hír.

II. IMA
Isten néven szólít, becsül, hív minket. Mert drága vagy a szememben, mert becses vagy nekem és szeretlek. Embereket adok oda érted, és nemzeteket az életedért. Ne félj hát, mert veled vagyok!” (Iz 43,4-5.)

III. TÉMA FELDOLGOZÁSA
A) Szavak formáló ereje: A szó ereje – dicséret, vagy az életre szóló “igen” hatása.
1.   Mit hallunk, olvasunk egész nap – azok minket érintenek. Petőfi: Nemzeti dal
2.   Milyen érzéseket keltenek bennünk az elolvasott szavak? (Pl rossz hír az újságban. Örömhír, levél, plakátok, feliratok, ami van a szobánkban, stb. mind-mind hatással van ránk.)
3.   Hogyan befolyásolnak ezek a ránk támadó érzések, amikor emberek elé állunk? Nem mindegy, hogy mi van a szívemben!
4.   Szavak alapján – milyen életbevágó döntéseket hozunk?
5.   Szavak – vagy éltetnek vagy elrontják a hírnevet (ki lehet végezni valakit szavakkal, meg lehet semmisíteni).
6.   Ezek a gyerekeket is épp így érintik csak fokozottabban… (pl. Kicsi buta!)

B) Az Istennel való kapcsolatban (imában) alkalmazott szavak formáló ereje:
1. Kérdezzük meg, van-e kedvenc imaszövege? Mi? Hogyan és miért lett kedves számára? Milyen Istenképet nyújt neki? Milyen érzéseket? (Tünde – orvos szeretnék lenni. Miért? - Hogy gyógyítsam meg anyát. / Tami – Hál’ Istennek jól lakám, ha még volna béraknám.)
2. A gyerek ima élete még "természetes" (ösztönös) szinten létezik. Könnyen rácsodálkozik a világra, és éppen emiatt nnyű bevezetni egy kapcsolatba, nemcsak a teremtett világba, hanem arra is, aki azt teremtette.
3. Ezt a képességet éltetni kell... hálát adni azért, aminek örülünk és dicsérjük Istent a szépért, a jóért.
Minél gyakrabban csináljuk, annál természetesebb az isteni kapcsolat (az esti ima).
4. Sokszor mást is kifejezhetünk az imánkban. Bocsánatot kérünk, amikor valakit megsértünk -, Istentől is bocsánatot kérünk, akinek végtelen jóságát lebecsültük, vagy szomorúságunkat is elmondjuk, ha valami bánatot okoz, vagy csak elszomorít.
5. Isten szerető Isten. Imánk szövegének ezt kell tükröznie… Istentől nem félünk - nem rettegünk ... nincs mit szégyellni előtte. Imáink inkább szerető bizalmat fejezzenek ki, mint a félelmet a büntetéstől. 


C) Milyen fogalmakat vezetünk be?
1.    Isten teremtő - tud segíteni rajtunk, mert mindenható! Minden, amit ő teremtett jó, van méltósága.
2. Isten Atya - nem idegen (kívül álló).
3. Isten közösségre hív, hogy a legjobbat adhassa.
4. Jézus - Isten Fia - azért jött, mert az Atyát akarta nekünk megmutatni - szeretetből.
5. A mennyek országa együttlét az Istennel - a földi életünkben már elkezdődik.
6. Isten nem büntet a betegséggel, a halállal, hanem próbál minket óvni saját téves  döntéseink következményétől.
7. Mindennap az Ő új ajándéka, ami által azt üzeni, szeretlek.
8. Minden ember – függetlenül bőre színétől vagy korától – az Ő képmása.
9. Családot alapított – az Egyházat, aminek mi is tagjai vagyunk.
10. Bűneinkkel meggyengítjük Isten szerető jelenlétének erejét életünkben – magunknak okoztunk sérülést, és kétségbe vontuk Isten mindenható, teremtő erejét. De mindig vissza lehet hozzá fordulni. Ő kész megbocsátani. 


IV. A szülő szerepe
1. Az első hely ahol a gyermek ezekkel a fogalmakkal találkozik az otthon, majd a templom és az iskola. A szülő mindenben minta. Ahogyan a szülő imádkozik, Istenhez fordul, úgy fog imádkozni a gyermeke is.
2. Legyenek szentképek, feszület, Szentírás a családban.
3. Imádkozzanak a szülők minden helyzetben, a jóban és a nehézségek idején. A gyerek tanulja meg, hogy az ima élő kapcsolatot jelent Istennel.
4.   Vigyázzunk a beszédünkre. Legyen napi ima. Mi van otthon, ami hitünkkel ellentétben áll? Miért van ott? Mit mond a gyermeknek?



Az első rész:

Szülői értekezlet 1. E fiúkért valaki felelős! 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése