2. Gyermek és az
ima
Az élet arra való, hogy megtanuljunk szeretni, és így
rátaláljunk az örök Szeretetre, Istenre. Az elsőáldozáshoz vezető út a gyerekek
és szülők számára is a hit titkaiba vezető út. Ebben a találkozástörténetben
számos kérdéssel foglalkozunk.
I. A kapcsolat Istennel és a közösséggel
1. Miért fontos a téma? Miről van szó?
Az imák megtanulása is fontos, de szükségesebb belátni, hogyan kell éltetni egy kapcsolatot.
2. Ez a kapcsolat Istennel nekünk jó!
Mi nyerünk. Hogyan? - Ha valaki nem megy a napra, ő bánja meg.
3. Imák, alkalmak. Nyelvezete? Pl. Maxim Gorkij: Emlékeim.
4.
Hogyan alakítsunk ki otthon imádságos légkört?
5.
Amit próbáltam bevezetni az órák alatt ezzel kapcsolatban: – Imák, ének
tanulás, szövegértelmezés, jó hír.
II.
IMA
Isten néven szólít, becsül, hív minket. „Mert drága vagy a szememben, mert
becses vagy nekem és szeretlek. Embereket adok oda érted, és nemzeteket az
életedért. Ne félj hát, mert veled vagyok!” (Iz 43,4-5.)
III. TÉMA FELDOLGOZÁSA
A) Szavak formáló ereje: A szó ereje – dicséret, vagy az életre szóló “igen”
hatása.
1. Mit hallunk, olvasunk egész nap – azok minket érintenek. Petőfi:
Nemzeti dal
2. Milyen érzéseket keltenek bennünk az
elolvasott szavak? (Pl rossz hír az újságban. Örömhír, levél, plakátok,
feliratok, ami van a szobánkban, stb. mind-mind hatással van ránk.)
3. Hogyan befolyásolnak ezek a ránk támadó
érzések, amikor emberek elé állunk? Nem mindegy, hogy mi van a szívemben!
4. Szavak alapján – milyen életbevágó döntéseket hozunk?
5. Szavak – vagy éltetnek vagy elrontják a hírnevet (ki lehet végezni
valakit szavakkal, meg lehet semmisíteni).
6. Ezek a gyerekeket is épp így érintik csak fokozottabban… (pl. Kicsi
buta!)
B) Az Istennel való kapcsolatban (imában) alkalmazott szavak formáló
ereje:
1. Kérdezzük meg,
van-e kedvenc imaszövege? Mi? Hogyan és miért lett kedves számára? Milyen
Istenképet nyújt neki? Milyen érzéseket? (Tünde – orvos szeretnék lenni. Miért? - Hogy gyógyítsam meg anyát. / Tami – Hál’
Istennek jól lakám, ha még volna béraknám.)
2. A gyerek
ima élete még "természetes" (ösztönös) szinten létezik. Könnyen
rácsodálkozik a világra, és éppen emiatt könnyű bevezetni egy kapcsolatba, nemcsak a teremtett
világba, hanem arra is, aki azt teremtette.
3. Ezt a
képességet éltetni kell... hálát adni azért, aminek örülünk és dicsérjük Istent a szépért, a jóért.
Minél
gyakrabban csináljuk, annál természetesebb az isteni kapcsolat
(az esti ima).
4. Sokszor mást is kifejezhetünk az imánkban. Bocsánatot
kérünk, amikor valakit megsértünk -, Istentől is bocsánatot kérünk, akinek végtelen jóságát
lebecsültük, vagy szomorúságunkat is elmondjuk, ha valami bánatot okoz,
vagy csak elszomorít.
5. Isten szerető Isten. Imánk szövegének ezt kell tükröznie… Istentől nem félünk - nem rettegünk
... nincs mit szégyellni előtte. Imáink
inkább szerető bizalmat fejezzenek ki, mint a félelmet a büntetéstől.
C) Milyen fogalmakat vezetünk be?
1.
Isten teremtő - tud segíteni rajtunk, mert mindenható! Minden, amit ő teremtett jó, van méltósága.
2. Isten Atya - nem idegen (kívül
álló).
3. Isten közösségre hív, hogy a legjobbat adhassa.
4. Jézus - Isten Fia - azért jött, mert az Atyát akarta nekünk megmutatni - szeretetből.
5. A mennyek országa együttlét az Istennel
- a földi életünkben már elkezdődik.
6. Isten nem büntet a betegséggel, a halállal, hanem
próbál minket óvni saját téves
döntéseink következményétől.
7. Mindennap az Ő új ajándéka, ami által azt üzeni,
szeretlek.
8. Minden ember – függetlenül bőre színétől vagy korától
– az Ő képmása.
9. Családot alapított – az Egyházat, aminek mi is tagjai
vagyunk.
10. Bűneinkkel meggyengítjük
Isten szerető jelenlétének erejét életünkben – magunknak okoztunk sérülést, és
kétségbe vontuk Isten mindenható, teremtő erejét. De mindig vissza lehet hozzá
fordulni. Ő kész megbocsátani.
IV. A szülő szerepe
1.
Az első hely ahol a gyermek ezekkel a fogalmakkal találkozik az otthon, majd a
templom és az iskola. A szülő mindenben minta. Ahogyan a szülő imádkozik,
Istenhez fordul, úgy fog imádkozni a gyermeke is.
2.
Legyenek szentképek, feszület, Szentírás a családban.
3.
Imádkozzanak a szülők minden helyzetben, a jóban és a nehézségek idején. A
gyerek tanulja meg, hogy az ima élő kapcsolatot jelent Istennel.
4.
Vigyázzunk a beszédünkre. Legyen
napi ima. Mi van otthon, ami hitünkkel ellentétben áll? Miért van ott? Mit mond
a gyermeknek?
Az első rész:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése