Szent Egyed, Aegidius, (Athén 640 k. - Saint-Gilles, 720 k.) remete, apát. Szülei elhaltával örökségét szétosztotta a szegények között, s Galliába ment.
Provence-ban remetéskedett, legendája szerint az Úr egy szarvastehenet küldött
hozzá, hogy tejével táplálja. A vizigót Wamba király egy vadászaton rálőtt a szarvasra, de
Egyed a testével fogta föl a nyílvesszőt. A király ezután Egyednek ajándékozta a
remeteség területét, ahol Egyed kolostort alapított, melyet később róla neveztek el
(Saint-Gilles). Sírja a középkorban híres zarándokhely, ereklyéi ma a toulouse-i St.
Sernin-templomban vannak. A tizennégy segítőszent egyike, a kubikusok, lókereskedők,
pásztorok, szíjgyártók védősztje, bőrbaj, elmebaj, himlő, nehéz nyavalya, rák,
vörheny, marhavész, szárazság, terméketlenség, tűzvész ellen kérik oltalmát.
Ünnepe szeptember 1-jén van.
A 11-12. századtól ábrázolták. Németországban és
Ausztriában gyakran látható késő gótikus oltárokon mint bencés apát, lábánál
szarvastehénnel, néha nyíl fúrja át kezét vagy combját. Attributuma még az
apáti bot. Egyed a népnyelven olykor Ögyed, főleg a bűnösök
szószólójaként, a szoptató anyák védősztjeként, szórványosan a jószág
patrónusaként tisztelt szt. Eleven középkori kultuszára már csak a máig gyakori
Egyed, Együd családnév emlékeztet. Egyed sírja a kközépkorban egyik kedvelt
búcsújáró helye volt. Hazánkból is fölkeresték.
Elsősorban a kereskedők, céhes iparosok,
belőlük kikerült zarándokok, deákok ismerkedtek meg Egyed virágzó francia kultuszával,
amelyet azután a maguk otthonában is átplántáltak. Esztergomban már a 11. században
őrizték koponyájának három töredékét. Tiszteletéének másik korai hazai nyoma 1091-ben
Szent László somogyvári, Szent Egyed oltalmába ajánlott monostoralapítása,
amelyet közvetlenül St. Gilles bencés szerzeteseivel népesített be.
Egy St. Gilles-i illetőségű históriás ének m. vonatkozásait éppen a két monostor bensőséges
szellemi kapcsolata magyarázza: a menekülő francia királyné gyermekét a m.agyar király
keresztelteti meg s részesíti előkelő lovagi nevelésben. Az ifjú a király lányát
veszi feleségül és trónját is örökli.
Bizonyára bencés kapcsolatokkal függ
össze, hogy 1209 óta a garamszentbenedeki apátság pléb-ja máig szintén
Egyedet tiszt. védősztjeként. - A szt egykorú hazai népszerűségét a bencés
Pray-kódex 13. század elején bejegyzett Egyed-himnusza is igazolja. A hagyomány
szerint Eger közvetlen szomszédságában, a felnémeti völgyben állott a
Szent Egyedről nevezett bencés apátság. A városon uralkodó Eged hegy is innen
vette a nevét. A pálosok IV. Bélától 1248: alapított
sátoraljaújhelyi kolostorukat ajánlották Egyed oltalmába. Nagyvárad egyik
városrésze Olaszi, 1335-ben templomának középkori védősztje Egyed. Elenyészett
patronátusra utal a Szentegyed (Somogy vármegyében), Vasasszentegyed
(Doboka vármegyében) falunév, Nagyenyed és Kisenyed nevei mögött is a szent neve rejtőzik. A Mezőpetri határában lévő Egyed-kápolna a környék máig
kedvelt búcsújáró helye. A özépkorban Gödöllő közelében is volt Szentegyed
falu, valamennyi erdővidéken.Sőt Moldvában Egyedhalmán (Adjud) Egyed-templom, Kotnáron pedig kápolna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése