Fra Angelico: Krisztus feltámadása, 1440–42, Firenze
|
A szinoptikus
evangéliumok az apostoloknak szóló megjelenést csak általánosságban jellemzik.
Céloznak arra, hogy Jézus testi valóságában megjelent, szemükre vetette, hogy
olyan nehezen hiszik el feltámadását, de a részletekre nem térnek ki. Az Egyház
küldetését hangsúlyozzák, hogy Jézus az egész világra küldi és biztosítja
apostolait a saját jelenlétéről és a karizmatikus erők kiáradásáról. Az Egyház
küldetése és ereje a húsvéti eseményekből ered, hogy hirdessék a megtérést és a
bűnök bocsánatát az egész világon.
Szent János őrizte
meg azokat a megható jeleneteket, amelyekben a feltámadt Jézus szeretettel és
közvetlenséggel kezelte tanítványait, mint előbb. Az apostolok meggyőződtek arról, hogy a
Feltámadott teljességgel azonos azzal a Jézussal, aki három éven át tanított,
akit halálra ítéltek, megkínoztak és keresztre feszítettek. (Jn 20,19-31) A
feltámadt Jézus is szándékosan érezteti, hogy ő ugyanaz, aki halála előtt velük
volt és most megdicsőülten is velük van. Azonosító jelként kezét és lábát,
valamint oldalán a szívsebet mutatja dicsőséges testén, sőt felszólítja, hogy
érintsék meg. Ezek már nem fájó sebek, csak a kínszenvedés emléke és jutalma. Túl
ezen a személyazonossági igazoláson, Jézus kinyilatkoztatja, hogy
testestül-lelkestül van jövőnk. Halálunk
után nem csupán a lélek él tovább, hanem testünkre is az örök dicsőség vár a
feltámadáskor. Ez hitünk alapja.
Szent János kiemeli,
hogy az Egyházban a Krisztusban való hit és a kiengesztelődés intézménye
szorosan összetartozik. Húsvétvasárnap este, amikor Jézus megjelent a zárt
ajtók mögött, Egyházának a békességet, a megbocsátást, Isten irgalmát hozta el.
Köszöntötte, majd rájuk lehelt és így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket! Akinek
megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben
marad”. Ez az Egyház természetfeletti hatalma, mely a zárt ajtók
mögött is érvényesül. Az Egyház az Istennel való kiengesztelődés intézménye
lesz, s ezen keresztül tagjai között a szeretetet és békét szolgálja. A
megbocsátó hatalom Istentől van, az apostolok és utódaik Jézus helyette adják a
megtérőnek a feloldozást. Amit három személy kell elintézzen, azt kettő nem
teheti hitelesen. Az egyesek által hangoztatott én és az Isten kapcsolat, csak
a lelkiismeret vizsgálathoz jó. A feloldozáshoz szükséges a rendelőintézet,
amely az Egyházban van. Az Egyház az Istennel való kiengesztelődés intézménye és
ezt gyakorolja az elszakadt keresztények és mások felé is.
Az apostolok hitre
jutottak, miután Jézus megmutatta nekik a kezén és oldalán a keresztre feszítés
sebeit. Amikor Tamás megérkezett az utolsó vacsora termébe, társai így
fogadták: „Láttuk az Urat!” Tamás
szívének ajtaja még nyitva a hit előtt, de személyes tapasztalatot kívánt. Nyolc
nap múlva ismét együtt voltak a tanítványok, Tamás is ott volt velük. Ekkor
újra megjelent Jézus. Köszönt és Tamáshoz fordult, hogy válaszoljon kételyére.
Jézus a saját félfelén szólítja meg a kételkedőt. Kezét és oldalát mutatja. A
találkozás és megtapasztalás felébreszti Tamásban az alvó hitet és fönséges
vallomásba csap át: „Én Uram, én Istenem!”
Íme ezt teszi Isten kegyelme a
kereső-kételkedő emberrel. Tamás és apostol társai együtt örvendeznek és
indulnak, hogy tanúságot tegyenek Jézus feltámadásáról, találkozásukról és
személyes hitükről.
A feltámadt Jézus
az utókorhoz is szól: „Boldogok, akik nem látnak, mégis
hisznek”. Az apostoli egyház szóbeli és írott tanúsága alapján éppúgy ésszerű
hinni, mint a megjelenések alapján. A megjelenés az
apostolokat sem kötelezte hitre, hanem ésszerűvé tette a hitet.
A Péterre épített egyház Húsvét óta
bírja Krisztus Lelkét, aki élteti és megvilágítja az Írások értelmét, és
feltárja a ránk váró örökkévalóság titkát is. A hitben mi is az
apostolok
bizonyosságát szerezhetjük meg, és ugyanaz az öröm tölthet el minket,
mint őket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése