Április 25-én Szent Márk evangélista napján szokás a búzaszentelő
körmenet, vagy egyszerű formában a búzaszentelés. A hagyomány már a 4.
század közepétől ismert. Magyarhonban a búzaszentelés a középkorig
vezethető vissza. A búzaszentelő körmenet a plébániatemplomból indult a
határba, közben a Mindenszentek litániáját énekelték, megfelelő helyre
érve a celebráns megáldotta a mezőt, és visszatértek a templomba. A
búzaszentelés szertartása közben vagy után tépett zöld gabonaszálaknak a
néphagyomány szentelményi erőt tulajdonít. A II. Vatikáni zsinat utáni
törvények szerint a búzaszentelést a templomban végzik, ahol a pap a
mezőről hozott vagy erre az alkalomra csíráztatott búzát áld meg. Az
asszonyok a szentelt búza füvét imakönyvbe vagy szentképek mögé tették.
Vetéskor a vetőmaghoz keverték, viharban pedig egy-egy szálat tűzre
vetettek vagy az eresz alá dugták, hogy Isten áldása óvja.
Az isteni irgalmasság vasárnapja. A Szentírásban az
irgalmasság két gondolatáramlat találkozási pontján foglal helyet: egyik a
részvét (ösztönös ragaszkodás), másik a hűség, amely olyan viszonyt jelöl,
amely két embert egyesít. Ettől a ténytől kapja meg az irgalmasság szilárd
alapját. A görög és héber kifejezések magyar fordításai az irgalmasságtól a
szeretetig menve több szót alkalmaznak. Mégis körülhatárolható a bibliai
értelmezése: Isten kezdettől mindvégig kinyilvánítja gyöngédségét az emberi
nyomorúság alkalmával, hasonlóan az embernek is irgalmasnak kell mutatkoznia
felebarátja iránt, utánozva Teremtőjét. A legnagyobb irgalmasságot Jézus
húsvéti áldozatával tanúsította. Általa részesedünk a Szentháromság életében.
–
Szent II. János Pál pápa 2000 áprilisában avatta szentté Fausztina nővért
(1905–1938.okt.5.), akinek misztikus látomásaiban, Jézus határozottan kérte az irgalmasság
ünnepének bevezetését: „Azt kívánom, hogy
a húsvét utáni első vasárnap az irgalmasság ünnepe legyen” (N. 299.). Az
ünnepnap kiemeli, Jézus üzenetét: „egyetlen
lélek sem nyerhet megigazulást, amíg nem fordul bizalommal irgalmasságomhoz”
(N. 570.). A szentatya ezért rendelte el az irgalmasság vasárnapját, hogy legalább
ilyenkor jusson eszünkbe Isten irgalma.
– Ha Tamás apostol húsvétját nézzük
vagy a magunkét, amíg hittel és bizalommal fordulunk Krisztushoz, mindig bocsánatot,
megigazulást nyerünk. Jézus húsvétvasárnap estéjén, elsőként a természetfeletti
békét hozta tanítványainak. „Amint engem
küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket. E szavak után rájuk lehelt, és így
folytatta: Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot
nyer...” (Jn 20,19-31). Ekkor övéire bízta megváltói küldetését a
Szentlélek vezetésével. Jézus megjelenése egyben a hit megerősítésének is a
jele. Tamás, aki nem volt jelen azon az estén, visszatérve társai
tanúságtételét, Jézus feltámadását elutasítja. Nyolc nap múlva az Úr irgalmas Tamáshoz,
enged vakmerő kérésének. Megjelenik és szó szerint idézi minden szavát. Ekkor
Tamás hitetlensége nagy hitvallásban oldódik fel: „Én Uram, Én Istenem!” Jézus ekkor hirdeti meg a keresztények a 9.
boldogságát: Boldogok, akik nem láttak,
mégis hisznek! Ezzel egy szintre helyezte a tanúságtételen nyugvó hitet, a
jelenéseken nyugvó hittel.
– Az apostolok Jézus irgalmas szeretetét hirdették
az embereknek, és a hívők száma napról napra növekedett. (ApCsel 5,12-16). Az
apostolok keze által sok jel és csoda történt. Péter tekintélye, aki Krisztust
képviseli, akkora hogy a betegek attól is gyógyulást várnak, ha az utcán
árnyéka rájuk vetődik. Így terjedt az egyház Jeruzsálemben és Júdeában. Később
még az üldöztetés is az Egyház terjedését szolgálta. (Jel 1,9-11a.12-13.17-19).
Jézus pedig kinyilatkoztatást ad apostolának az Egyház életéről, feladatáról és
megerősíti jelenlétével.
„Most már hiszel, Tamás, mert láttál engem”. Jn 20,19.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése